FANtv-nl-logo-mobile

Trabant 601

In 1958 werd in Oost-Duitsland de Trabant op de markt gebracht. Het doel van de Trabant was een auto binnen het bereik van een zo groot mogelijke groep mensen te brengen.


De Trabant 601 was een van de modellen van het Oostduitse merk die in grote getalen zijn verkocht. Geduld moest je wel hebben als je deze auto had besteld want de wachttijd kon oplopen tot 15 jaar en dan mocht je niet eens een kleur uitkiezen. Toch zijn er veel van verkocht. In de periode tussen 1964-1990 zijn er ruim 2,8 miljoen exemplaren geproduceerd.


Duroplast
Om deze auto goedkoop te kunnen produceren bestond de auto voor een deel uit Duroplast. Het binnendeel van de carrosserie was zelfdragend van metaal, maar de buitenzijde van de spatborden, portieren, dak, motorkap en kofferdeksel waren vervaardigd uit Duroplast. Duraplast is een kunststof gebakken van katoenvezels gedrenkt in phenolhars.


Het gebruik van Duroplast had nog een reden want er was een staaltekort door een embargo uit het Westen, en een overschot aan katoenvezels uit Rusland.

Starten
Een Trabant starten is makkelijker gezegd dan gedaan. Als je het niet weet dan krijg je hem waarschijnlijk niet van zijn plaats. Onder het dashboard zit een benzinekraan die je eerst moet open draaien voordat je kan starten.


De benzinetank zit namelijk boven de motor en door de zwaartekracht loopt de benzine vanzelf de motor in. Dat bespaart een pompje en daarmee geld plus een onderdeel dat kapot kan gaan.


Ook heeft deze auto geen benzinemeter. Iedere Trabant wordt geleverd met een peilstok waarmee de eigenaar zelf het niveau in de tank moet meten.

Tweetakt
De Trabant 601 is uitgerust met een twee-cilinder 595 cc krachtbron. Deze is goed voor 26 pk. Met deze motor haalt hij een top van 105 km/u. De motor klinkt als een brommer, maar levert wel betere prestaties. De motor pruttelt lekker en er is zeker geen gebrek aan kracht.


De Trabant wordt geschakeld met een hendel aan het stuur. Het is even wennen. De één zit namelijk onderaan, de twee daarboven, de derde versnelling is naar de bestuurder toe onder en de vierde naar de bestuurder toe boven en om het nog wat lastiger te maken valt de pook bij de overgang van de tweede naar de derde versnelling niet vanzelf in de juiste gang.


De remmen van de Trabant zijn ook niet echt modern. Hij remt prima, maar je hebt wel krachtige beenspieren nodig om het pedaal te bedienen. De Trabant remt net zo hard als de bestuurder het pedaal intrapt.

Vergelijkbare artikelen