Peugeot 107
De Peugeot 107, de kleinste Peugeot, kwam als laatste van een drieling ter wereld.
Deze Franse auto heeft namelijk hetzelfde platform als de Toyota Aygo en de Citroen C1. De 107 volgt de 106 op die sinds 2003 niet meer woordt geproduceerd.
De 107 is er als 3 en 5 deurs en wij testen de 5 deurs XS. De kleinste Peugeot is een echt klein stadsautootje. Hij biedt plaats aan 4 volwassenen, alhoewel je niet al te groot moet zijn wil je comfortabel achterin zitten. De 107 is slechts 3,43 m lang.
De bagageruimte heeft een inhoud van 139 liter en biedt slechts plaats aan twee grote boodschappentassen. Wanneer de hoedenplank wordt thuisgelaten is er 200 liter beschikbaar.
Het onderstel van de 107 heeft een stevige afstelling, waar toch ook nog voldoende comfort in zit ingebouwd. Elke 107 heeft ABS én Cornering Stability Control. Handig is de standaard elektrische snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging van de 107. ESP is tegen meerprijs leverbaar.
Onze testauto is voorzien van een "2Tronic" automaat. Die kent een automatische stand, maar laat zich indien gewenst ook sequentieel schakelen. De automaat voelt niet goed aan. Bij accelereren in stadsverkeer duurt het vaak te lang voordat de automaat terugschakelt, op de snelweg wacht de automaat storend met het kiezen van de hoogste versnelling.
Het is daarom in de meeste gevallen prettiger om zelf sequentieel te schakelen. Dit vraagt echter enige gewenning. Om een hogere versnelling te kiezen, moet de versnellingshendel omlaag worden geduwd, een lagere versnelling betekent een tikje omhoog. Kortom: als een automaat niet noodzakelijk is, dan liever een handschakelende 107.
De 107 is niet als diesel te krijgen, dat heeft Peugeot misschien wel goed besloten. Want de BPM verdien je pas terug als je ongeveer 100.000 kilometer per jaar gaat rijden om het geld weer terug te verdienen.