FANtv-nl-logo-mobile

SsangYong Actyon

De Actyon is een kruising van een terreinwagen met een coupé. Wat moeten we ons daarbij voorstellen? Tom testte de cross-over uit.


Het kruisen van twee soorten paardenrassen levert prachtige nieuwe viervoeters op. Alleen jammer dat ze toch nog steeds altijd maar één pk hebben! Toch zijn er ook kruisingen met meer dan één paardenkracht. Want het kruisen van autoconcepten is de laatste jaren helemaal in. We noemen ze Cross-overs.


Om een voorbeeld te geven: De bekende SUV is in feite een kruising van een terreinwagen met een personenauto. Maar wat krijg je als je zo'n SUV kruist met een coupé? (Nee, dit is geen mop). Dan krijg je een SsangYong Actyon. Een echte trendsetter, want het is de eerste cross-over in zjjn soort. En wij voorspellen dat er meer van komen!



Eerste van een nieuw ras
De SsangYong Actyon heeft een korte coupe-achtige voorkant die eindigt in deze stoere rechtopstaande grille. Dat is typerend voor een terreinwagen en doet sterk denken aan die grote Amerikaanse pick-ups waar de cowboys mee achter de koeien aan gaan. De schuin liggende koplampen in combinatie met de schuin aflopende daklijn geven de auto juist weer de vorm van een coupé.


En dan de achterkant. De twee ronde lampjes geven het idee dat het twee stoere uitlaten van een sportcoupe zijn. Maar de achterkant zelf is dan weer heel recht en hoog net als een 4bij4. Ook de vette ballonbanden zie je niet vaak onder een coupe, eerder onder terreinwagens…


Deze wonderlijke kruising van een coupe en een SUV kan je zeker geen mislukt experiment noemen, eerder een nieuw ras!



Benzine en diesel
De Actyon is leverbaar met een 2.3 liter benzine en met een zuinige 2.0-liter common-rail dieselmotor. Dat laatste model hebben wij getest. De dieselmotor levert 141 pk bij 4.000 toeren per minuut en een koppel van 310 Nm. Het vermogen wordt via een handgeschakelde vijfbak of een automatische transmissie overgebracht naar twee of als optie alle vier de wielen. De diesel is zuinig, heeft genoeg koppel en trekt vlot op.


Deze SsangYong heeft een top van 166 km/uur. En hij accelereert van 0 tot 100 km/uur in 14 seconden.


Rijden in de Actyon
Hij rijdt meer als een terreinwagen dan een sportieve coupe. De auto helt iets over in bochten en kleine oneffenheden in de weg worden meer doorgegeven, maar rijden doet de SsangYong verder prima. Dat komt door het stevige ladderchassis dat je bij veel terreinwagens tegenkomt. Hierdoor doet de Actyon meer denken aan een werkpaard, dan een luxepaard.


Aan de voorzijde heeft de Actyon een double wishbone-wielophanging en achter is hij voorzien van een multilink wielophanging. Ssang Yong is al ruim 50 jaar actief in de Four Wheel Drive markt. De auto is daarom natuurlijk ook verkrijgbaar met inschakelbare vierwielaandrijving.  Standaard wordt hij geleverd met achterwielaandrijving.


Van binnen
Het dashboard is basic, met een kruising van zacht leer op het stuur en harde materialen op het dashboard. Het zwarte interieur met scheve lijnen geeft het gevoel dat je met een stoer werkpaard op stap bent.



De opvallend hoge zit geeft je een goed zicht op de weg. Net als een ruiter op zijn paard. Daar koop je zo'n auto ook voor! Het valt op dat ondanks de coupé-achtige daklijn het achterin voor de passagiers comfortabel is met voldoende hoofdruimte


Door dat stevige chassis heb je een behoorlijk hoge laadvloer van de bagageruimte. De laadruimte lijkt klein maar is toch vergelijkbaar met die van bijvoorbeeld een Golf. Daarbij kan je als accessoire ook nog een bagagebox krijgen die de laadruimte met 250 liter vergroot.


Conclusie
Deze  compacte SUV is leverbaar vanaf een kleine 26.000 voor de benzine en iets minder dan 30.000 voor deze diesel. Voor het geld van een gewone middenklasser krijg je dus twee voor de prijs van één. En zoals we van Koreaanse SUV´s gewend zijn is de prijs zeker aantrekkelijk.


Geef je mening over deze auto!

Vergelijkbare artikelen