FANtv-nl-logo-mobile

Citroën C4 Picasso

Tim testte de C4 Picasso met glazen schuifdak. Lees hier over zijn ervaringen met deze ruime gezinswagen van Citroën.


Languit liggend in je auto naar de sterren kijken. Dat kan met de Citroen C4 Picasso. Optioneel bij deze auto is namelijk een panoramisch schuifdak. Met deze uitbreiding bestaat het dak voor het grootste deel uit glas.


De C4 Picasso heeft toch al een enorm licht en ruim interieur dankzij het vele glas dat gebruikt wordt. De voorruit loopt een stuk verder door dan bij de gemiddelde auto waardoor er vanuit de auto een enorm panorama zichtbaar is. Voeg daar het glazen schuifdak bij, en het lijkt of je in een cabrio zit.



Je kan in de ruime C4 niet alleen liggend van de sterren genieten, maar je kan ook veel meenemen. Als alles plat ligt dan kan er bijzonder veel in. 1.951 liter om precies te zijn. In de meest voorkomende opstelling, met de tweede zitrij omhoog, bedraagt de inhoud 893 liter.


Ook op dit model zitten weer veel technische snufjes en leuke details. Om te beginnen heeft deze auto niet het vertrouwde middenconsole. De Fransen hebben namelijk de handrem en versnellingspook ergens anders geplaats. De versnellingspook zit op het stuur en de handrem is niet meer dan een knop op het dashboard.


Een ander leuk detail is de tweede spiegel waarmee je de kinderen in de gaten kan houden zonder dat je om hoeft te kijken. En waar we zeker genoeg van hebben in deze auto zijn de opbergvakken. En dan is er nog die geldbesparende functie op de C4 Picasso: de snelheidsbegrenzer. Als je deze op 120 kilometer per uur zet, kun je ook geen kilometer harder rijden.



De Fransen komen met twee bezinemotoren, een 1,8-liter van 125 en een 143 pk sterke 2,0-liter voor de C4 Picasso. Ook zijn er twee diesels bisschikbaar: een 1,6-liter HDiF met 110 pk en een krachtige 2,0-liter HDiF met 138 pk.


Wij hebben het model met de sterkste dieselmotor getest. Deze krachtbron is vlot en zuinig. De C4 rijdt met deze motor erg comfortabel. Maar dat is zoals we mogen verwachten van een Frans merk. Want ook bij deze auto staat staat comfort hoog in het vaandel. De C4 Picasso is dan ook soepel afgeveerd.


De hoogte en het forse gewicht, ongeveer 1500 kilo, van de auto zorgen ervoor dat de C4 Picasso overhangt in snel genomen bochten en duikt bij hard remmen, maar de wielen blijven ook bij een te sportieve rijstijl veilig aan de grond. Als je op een normale manier rijdt met deze auto, dan houdt de auto zich tijdens het rijden opmerkelijk rustig.



Van binnen en qua rijeigenschappen is deze auto herkenbaar als een echte Citroen, maar hoe zit het met het uiterlijk? De voorkant heeft de bekende grill. Daarnaast is de auto erg rond. Aan de zijkant valt de grote hoeveelheid glas op, en de mooie velgen. Aan achterkant springen de grote achterlicht-units in het oog.


Conclusie: de C4 Picasso is een echte Citroen en zeer praktische gezinsauto.


Geef je mening over deze auto!

Vergelijkbare artikelen