FANtv-nl-logo-mobile

Lotus Europa S

Naar Lotus begrippen is de Europa S een "dikkertje". Wat betekent dit voor het gewicht en de prestaties?


Colin Chapman, de oprichter van Lotus, gaf zichzelf een opdracht: Bouw de Kate Moss onder de sportwagens. Een auto zonder een grammetje vet. Zo licht, dat hij zelfs met een kleine motor fantastische prestaties levert en voor veel rijplezier zorgt.


Maar tijden veranderen. Het anorexia-gedrag van fotomodellen wordt niet meer klakkeloos geaccepteerd en Lotus komt met de zwaardere Europa S, geen hardcore racer maar meer een praktische GT. Maar zijn de oorspronkelijke Lotus-waarden van Colin Chapman bij deze auto behouden? Of is de Britse mannequin te zwaar geworden om nog een echte Lotus te zijn.



Één ding valt meteen op. Het uiterlijk is minder extreem dan wat we van Lotus gewend zijn. Er zijn wat “vrouwelijke vormen" bijgekomen. Het is allemaal wat ronder en boller. Achterin, waar de paardenkrachten verrstopt zitten, is tussen de motor en de achterkant zelfs een acceptabele kofferruimte voor een beautycase. Een Lotus met bagageruimte, gekker moet het niet worden! Ook is de instap vergemakkelijkt. Is de instaphoogte bij de Elise 55 cm, in een Europa S krijg je 61,0 cm.


Deze Lotus is ook wat minder Engels dan zijn voorgangers. Veel onderdelen van dit Britse model komen uit Zuid-oost Azie. Het bodywork wordt in Maleisië gemaakt bij een toeleverancier van vliegtuigbouwers. Dat is ook niet zo gek want het oer-Engelse Lotus is tegenwoordig eigendom van Proton uit Maleisië. Daarnaast heeft de Lotus Europa S ook iets Duits. Lotus heeft Toyota links laten liggen als motorenleverancier. In plaats daarvan ligt er een motor aan boord van de Opel Astra 2.0 Turbo. De keus is op deze krachtbron gevallen vanwege het grote koppel bij lage toeren.



Maar Brits of niet Brits. Het blijft een auto met stijl. En met luxe, want voor een Lotus biedt de Europa S veel luxe. De standaarduitrusting is een stuk completer dan die van de Exige en de Elise: Leren bekleding, twee airbags, navigatie, mp3 speler.airco, , centrale vergrendeling, elektrisch bediende ramen en zelfs een navigatiesysteem. Is dit nog wel een echte Lotus?


De Opel-motor is achter de stoelen geplaatst en klinkt wat minder venijnig dan ander Lotussen, maar is gelukkig nog steeds verre van braaf. Al heel vroeg komt er een forse beuk kracht in je rug. De motor mag dan snuiven en brullen, de turbo fluit overal bovenuit. Want het is nog steeds een sportwagen.


De Europa S mag dan wat boller geworden zijn, de auto beschikt over een vermogen/gewicht verhouding van 201 pk per ton. Precies zoals de oprichter van Lotus het gewild zou hebben. Deze auto weegt dan ook slechts 995 kilo. Zijn aluminium chassis weegt maar 68 kilo. Dat lage gewicht werd met name gerealiseerd dankzij het gebruik van onder andere een gelijmd aluminium chassis en composiet carrosseriedelen. Schijn bedriegt bij de Europa S. Niks overgewicht!



De luxe is niet voelbaar in het rijgedrag. Het beschavingsduiveltje is vrijwel volledig voorbijgegaan aan de ophanging. De vering is gewoon snoeihard. Stuurbekrachtiging vond Lotus dankzij het lage gewicht niet nodig. En je hebt inderdaad zonder dit hulpmiddel ook heel veel gevoel in je stuur. Om op onze eerdere vraag terug te komen. Ja, het is gelukkig nog een echte Lotus! De Europa S is gewoon veel harder, veel ruiger dan zijn concurrenten. Lotus' knieval richting comfort is een knipoog naar de gevestigde orde.


Enne... bij het tankenop de liters letten. Gooi hem niet vol, want dan weegt hij meteen het dubbele!


Geef je mening over deze auto!

Vergelijkbare artikelen