Nissan Patrol
Tim toog naar Portugal om dit luxe stuk speelgoed in ruig terrein aan een test te onderwerpen.
Of je nu de natuur in gaat, een speedboot trekt of over de snelweg zoeft, de Nissan Patrol brengt je zonder problemen waar je maar naar toe wilt.
De legendarische Nissan Patrol heeft van voren een stoere, nieuwe vormgeving gekregen. Een grotere, robuustere voorkant en bumper, nieuwe, in hoogte verstelbare 3D-koplampen en mistlampen, een gestroomlijnde motorkap en een chromen grille.
Ook de achterkant is onder handen genomen met een geïntegreerde achterbumper, grotere achterlichtunits en een vernieuwde harde reservewielhoes.
Helemaal nieuw is de 16-klepper van de Patrol, die indrukwekkende prestaties levert. Dankzij de voorinspuiting is hij stil en zuinig, met een lage uitstoot. De Patrol kan een koppel leveren van maar liefst 380 Nm. En dat kwam wel van pas in het ruige Portugeese landschap waar we de Patrol hebben getest.
Sterk in ruig terrein
De starre achterassen van de Patrol kunnen het ruigste terrein aan. Maar ook op de snelweg rijdt deze auto soepel. Dit dankzij de multilink veerophanging.
Het is dus een echte terreinauto die niet bang is voor een flinke berg. Dit dankzij het differentieelslot achter, dat voorkomt dat het aandrijfkoppel naar slechts één achterwiel gaat. ten koste van de andere wielen. De unieke stabilisator kun je op ruw terrein uitschakelen voor een betere vering en meer trekkracht. Boven de 20 km/u schakelt de stabilisatie vanzelf weer in.
Met veel ruimte en luxe
De Patrol mag dan een echte terreinwagen zijn, comfortabel is hij ook. Binnen hebt je volop ruimte. De vijfzitter biedt tot 2287 liter aan bagageruimte, afhankelijk van de stoelopstelling. De zevenzitter beschikt over 2226 liter aan bagageruimte, indien de achterbank wordt neergeklapt.
Afhankelijk van de uitvoering is de Nissan Patriot voorzien van ektrisch inklapbare zijspiegels, 17 inch lichtmetalen velgen, getint glas voor de achterruit en vaste zijramen en het Nissan DVD-navigatiesysteem met ingebouwde GPS. Optioneel zijn ondermeer een houten stuurwiel met leren details, suède afwerking van het interieur en een elektrisch schuifdak.
Veilig
Wie het terrein in gaat wil natuurlijk wel veilig zitten. Elke Patrol is daarom voorzien van airbags voor bestuurder en passagier. De Luxury en de Elegance hebben bovendien zijairbags voor extra bescherming. Actieve hoofdsteunen houden je hoofd tegen als je van achteren wordt aangereden. Ze komen naar voren en keren dan weer terug naar hun normale stand wanneer de impact afneemt. Gordelspanners trekken de gordels automatisch strak wanneer de airbags in werking treden, en ABS voorkomt dat de wielen blokkeren, waardoor u makkelijk om obstakels heen stuurt.
En supersterk
Door zijn koppel accelereert de Patrol krachtig de heuvels op. De 3.0 liter turbodiesel met directe inspuiting, afgestemd op een handgeschakelde vijfversnellingsbak of een automaat met vier versnellingen, rijdt vloeiend en soepel. Zelfs als hij een lading trekt, tot 3500 kg bij handschakeling en tot 2500 kg bij automatische transmissie.
De 3.0 liter dieselmotor produceert een koppel van 354 Nm bij slechts 2000 tpm. Waardoor je rustig over ruw terrein kunt manouvreren of een flinke caravan kunt trekken. Omdat je bij elk toerental kunt beschikken over ruim 80% van het koppel, trekt de Patrol probleemloos ladingen tot 3500 kg (2500 kg voor de automaat). Handig voor de speedboot!
De Patrol kan een zijdelingse helling aan van maximaal 48º en een hellingshoek van 39º. Een vrijloophoek voor tot 37º. En een vrijloophoek achter van 30º. Met een bodemvrijheid van maximaal 21 cm rij je tegen elke hobbelige heuvel op. Zelfs als je door het water moet om erbij te komen, want de Patrol heeft een doorwaadhoogte van 70 cm.