Opel Antara
De Antara is de compacte SUV van Opel. De Duitsers willen marktleider worden in dat segment. Wij testen of dat er in zit.
Een steeds belangrijk wordende segment is de compacte SUV. Deze wordt gedomineerd door Japanse en Koreaanse merken, maar de andere fabrikanten zitten niet stil en komen ook met een kleine SUV. Opel loopt daarbij voorop.
Opel gaat met de Antara de concurrentie met het Oosten aan. Het eerste wat gelijk opvalt is dat dit een echte Opel is. Je zou niet zeggen dat deze compacte SUV afgeleid is van de Chevrolet Captiva. Onderhuids hebben de beide auto's veel overeenkomsten, maar in vormgeving heeft Opel de Antara een geheel eigen gezicht meegegeven. De Antara oogt veel sportiever dan de Chevy.
De Opel Antara heeft net als de andere modellen van het merk een scherpe vouw in de voorkant en motorkap en een brede chromen strip. Door robuuste bumpers is de Antara een stoere verschijning geworden. Wat verder op het eeerste gezicht opvalt zijn de grote buitenspiegels, de mooie 17 inch velgen en een grote bodemvrijheid. De schuin aflopende achterkant zorgt voor een dynamische uitstraling.
Ook in het interieur is het duidelijk dat je in een Opel rijdt. Het interieur wijkt volkomen af van dat van de Captiva. Alles is Opel, de knoppen en hendels op het dashboard komen bijvoorbeeld uit modellen als de Astra en Vectra. Het dashboard is simpel. De aandacht wordt opgeëist door drie luchtkokers, die meer dab aanwezig zijn. Ook de grote binnenspiegel is niet te missen.
Aan ruimte heb je geen gebrek. Zowel voor- als achterin heb je genoeg hoofd- en beenruimte. Ook voor je spullen is er genoeg ruimte. De vijfdeurs Opel Astra heeft een bagageruimte van 370 liter (met rolhoes) en is door alles weg te klappen te vergroten naar 1420 liter. Een uniek systeem van Opel is het "Flex Fix" systeem waarmee op eenvoudige wijze fietsen kunnen worden vervoerd. In de achterbumper is een fietsendrager geïntegreerd die, zonder gereedschap, eenvoudig kan worden in- of uitgeklapt.
De Antara is leverbaar met drie krachtbronnen: één diesel- en twee benzinemotoren: een 2,4-liter benzine met 140 pk, een 227 pk sterke 3,2-liter V6 en een 2,0 liter common-rail turbodiesel met 150 pk.
Deze SUV ligt strak op de weg en helt weinig over. Sturen doet de Antara prima. De besturing is voor dit type auto lekker direct. Toch is de Antara meer voor lange afstanden bedoeld dan voor het betere bochtenwerk. Opel heeft gezorgd voor veilig en voorspelbaar weggedrag. Het rijgedrag van de Antara houdt het midden tussen comfort en sportiviteit.
De Antara is in principe een voorwielaandrijver, maar zodra de omstandigheden erom vragen, geeft het elektronisch gestuurde differentieel razendsnel tot maximaal 50 procent aan de achterwielen.
Op het gebied van veiligheid heeft deze SUV alles wat je mag verwachten, 6 airbags, ABS, ESP, Active Rollover Protection en Brake Assistant.
De Opel Antara is krijgen in drie uitrustingsniveau's: Essentia, Enjoy en Cosmo. De prijslijst begint net boven de 32 duizend euro.