FANtv-nl-logo-mobile

Honda CR-V

Ondanks de populariteit van Sonja Bakker letten we bij de keuze van onze auto totaal niet op een kilootje meer of minder.


Sterker nog, de auto met een maatje, de dikke SUV, is nog steeds onwijs populair. Één van de populaire dikkerds: de Honda CR-V.


Zodra de sleutel wordt omgedraaid heeft de CR-V weinig gemeen met een zwoegende terreinrakker. Koud of warm, de motor klinkt als een naaimachientje. Deze SUV is leverbaar met een diesel- en een benzinemotor.

De motor is de bekende VTEC. Deze staat al sinds jaar en dag bekend om zijn sportieve karakter bij hoge toerentallen. Maar onderin is er niemand thuis! Vanaf 3.500-4.000 tpm begint de motor pas te trekken. En daarboven begint het feestje. Hoezo koppelzieke terreinwagen, janken met dat ding!!!


Binnenin doet ook al helemaal niets denken aan een taai werkpaard. De stoelen staan niet rechtop, maar onderuit zoals bij een normale auto. Maar hij heeft wel de aantrekkelijke hoge zit die een machtig gevoel en prima overzicht op de weg geeft.

De Honda CR-V wordt gebouwd op de bodemplaat van de nieuwe Civic en dat verklaart al een hoop! Hij ziet er dankzij de aflopende lijn sportief uit. De voorkant heeft een hoog opgetrokken neus, flinke wielen en van die robuuste schilden rondom. Het uiterlijk verraadt dat de CR-V niet bedoeld is als terreinauto. De neus kan een steile helling overwinnen, de achterzijde heeft juist de nodige overhang die op hobbels kan blijven hangen in het terrein.

In tegenstelling tot zijn voorganger is het reservewiel van de achterklep verdwenen en is de lastig openende achterdeur vervangen door een normale klep. Met de tot het dak doorlopende en wijd uit elkaar geplaatste achterlichten lijkt de Honda van achteren gezien meer op een station-wagon dan op een SUV.



Elk model is voorzien van vierwielaandrijving, maar verwacht daar niet teveel van. De aandrijfkrachten worden standaard naar de voorwielen gestuurd en alleen als de situatie erom vraagt worden ook de achterwielen ingeschakeld.


Met zijn multilink-wielophanging rondom ligt ie als een blok op de weg. Je kunt achteloos hard op- en afritten 'nemen'.  Zodra er een lichte neiging tot onderstuur optreedt, grijpt dat AWD-systeem in en hoef je niets te doen.


De wegligging is zelfs zo goed dat de CR-V de best sturende SUV in z'n klasse is.. Dat is te danken aan zijn directe besturing, het sportieve onderstel en een relatief laag zwaartepunt. Dit is de meest dynamische SUV in zijn klasse.


Geheel in lijn met het karakter van de CR-V, is de twee liter benzinemotor niet bedoeld voor terreinrijden. Er is onvoldoende kracht aanwezig bij lage toeren. Bij hoge toeren bestaat het risico juist om de auto spontaan in te graven. Ook heeft hij geen lage gearing voor terreinrijden.


De Sports Utility Vehicle begon als luxe terreinauto. Maar een moderne SUV als deze heeft zoveel van een personenauto dat die terreinauto is vergeten.


De prijzen van de CR-V beginnen bij drie en dertig en een half duizend euro  voor de 2.0i Comfort. De 2.2 common rail diesel staat voor een bedrag van een kleine 38000 in de prijslijst.

Vergelijkbare artikelen