FANtv-nl-logo-mobile

Daihatsu Sirion 2

De Daihatsu Sirion 2 is sportief, voor zijn afmetingen ruim, opmerkelijk compleet en bovenal zuinig.


Wat opvalt is dat de Sirion niet heeft meegedaan aan het Sonja Bakker dieet. Het is een lekker bolle auto. Dikke bumper met mistlichten. Stevige spatborden, zowel voor als achter. En een volle bumper aan de achterkant, met kleine lichtunits. Maar het bolle uiterlijk heeft geen gevolg voor het gewicht, want hij weegt slechts 940 kilo.


Daihatsu mikt met de Sirion 2 op de koper die betrouwbaar en comfortabel vervoer willen, maar geen geld wil uitgeven aan gadgets die toch nooit gebruikt wordt.

Toch is  de Sirion 2  uitgerust met ABS, stuurbekrachtiging, elektrisch bedienbare ramen voor en achter, centrale deurvergrendeling en een in delen neerklapbare en achterbankzitting.


In de stad is het prettig sturen met deze auto. De Japanner stuurt licht, maar precies. De  Daihatsu is hierdoor lekker wendbaar en heeft een kleine draaicirkel en bovendien een prima wegligging.


Het onderstel is ingesteld om de inzittenden op een comfortabele manier te vervoeren. Sportief rijden is wel mogelijk, maar daar is ie in eerste instantie niet voor bedoeld. Op de snelweg komt hij goed mee met het verkeer.

De Sirion is leverbaar met drie benzinemotoren. Een zuinige 1.0 liter 3-cilinder, een 87 pk, 1 op 20 de zuinigste in zijn klasse, sterke 1.3 liter twaalfklepper en het krachtigste blok is de 1.5 liter. Deze is goed voor 103 pk. Afhankelijk van de motor kan de koper kan kiezen tussen een versnellingsbak of een automaat.


Het interieur is eenvoudig. De stijl van ronde vormen en strakke vlakken is ook in het dashboard terug te vinden. De eenvoudige en rustige uitstraling is ook te danken aan het minimale aantal knoppen, hendels en displays.


Het is zowel voor- als achterin erg ruim. Dit zal menigeen verbazen. In vergelijking met andere compacte auto's is de hoofd- en beenruimte enorm. Niet alleen kinderen, maar ook volwassenen kunnen achterin de Sirion 2 goed zitten.

Dit gaat niet ten koste van de bagageruimte, want ook die is heel behoorlijk. De Sirion 2 heeft een kofferbak met een inhoud van 225 liter en is uit te breiden naar 630 liter.


Op het gebied van veiligheid komt deze Japanner ook niets te kort. Remkrachtverdeler en ABS zijn standaard. Behalve airbags voor de bestuurder en passagier, zijn ook zij-airbags standaard. Vier sterren in de NCAP crashtest. Zijn voorganger was de eerste compacte auto met drie sterren NCAP  voetgangersveiligheidtest.


Vanaf ongeveer 10 duizend euro staat de Sirion 'part two' in de showroom.

Vergelijkbare artikelen