FANtv-nl-logo-mobile

Hyundai H300

Heb je veel spullen te vervoeren dan is de Hyundai H300 een zeer nuttige en betrouwbare auto.


Aan het einde van de jaren tachtig en begin jaren negentig was Hyundai heel succesvol met de H100, ook zijn opvolger de H200 was een verkooptopper. Iedereen kent die busjes nog wel. Hyundai laat nu met de nieuwe H300 die oude tijden herleven.


Deze dikke bus heeft een aantal andere interessante eigenschappen, zoals een 170 PK motor en standaard ESP, dubbele schuifdeuren, en een laadruimte waar probleemloos een europallet in kan.

Met zijn lengte van 5,13 meter, zijn breedte van 1,9 meter en zijn wielbasis van 3,20 meter kan de opvolger van de H200 in ieder geval qua maatvoering probleemloos de strijd aan met de gevestigde orde in zijn segment. De nieuwe H300 mag rustig in het rijtje gezet worden van de Volkswagen Transporter en de Mercedes Vito, twee toppers uit het segment.


De vormgeving met Europese trekjes is stoer. Met de hoge koplampen en hoge grille en de vette spatborden. Hyundai heeft ervoor gekozen de H300 te leveren met een grote achterklep, maar wie twee achterdeuren wil kan deze ook bestellen.

De laadruimte, daar draait het natuurlijk allemaal om, heeft een volume van 4,3 kubieke meter en heeft de gebruikelijke geribbelde vloer. De laadvloer heeft een lengte van 2,37 meter, terwijl de dubbele cabine altijd nog 1,59 meter overhoudt.


De 2,5-liter common rail diesel levert een fors vermogen van 170 pk en een beresterk koppel van bijna 400 Nm. Dat betekent dat deze 2.000 kilo wegende bus behoorlijk vlot van zijn plaats komt.

De motor trekt ook boven de 2.500 toeren per minuut lekker door en is niet rumoerig. Een top van 180 km/h is natuurlijk top en dat terwijl het verbruik beperkt blijft tot 1 op 12.


Door zijn flinke breedte biedt de auto een prima stabiliteit ook bij hogere snelheden. En met het standaard ESP kan de bestuurder zich een kleine misstap veroorloven. Je kan hem niet zo snel op z'n kant leggen. Met de grote16-inch remschijven staat hij ook zo stil.


Er zijn twee uitrustingsvarianten, de ActiveVersion heeft onder meer een chromen grille, in hoogte verstelbare stuurkolom en bestuurdersstoel, ESP, bestuurdersairbag, getint glas en een toerenteller.

De DynamicVersion zit daarboven met als toevoeging onder meer centrale vergrendeling, airco, elektrische ramen en spiegels, passagiersairbag, boordcomputer en met leer bekleed stuurwiel.
De H300 wordt aangeboden als panelvan en als dubbele cabine. Hij is er vanaf een kleine 17 duizend euro en je krijgt 3 jaar garantie.

Vergelijkbare artikelen