FANtv-nl-logo-mobile

Hummer H2

De Humvee heeft zijn bekendheid verworven toen de Amerikanen deze terreinwagens tijdens de Golfoorlog inzetten. Deze krachtpatsers zijn er tegenwoordig op gemaakt om ook de blits te maken op de snelwegen.




De Humvee heeft zijn bekendheid verworven door de eerste Golfoorlog, toen het Amerikaanse leger deze terreinvoertuigen inzette. Niemand kon toen nog raden hoe populair deze stoere krachtpatsers zouden worden, maar inmiddels weten we wel beter. De Humvee is zo populair dat hij drie nakomelingen heeft: de Hummer H1, H2 en H3.


Het Amerikaanse leger gaf in 1979 een aantal autofabrikanten de opdracht om een terreinvoertuig te ontwerpen die algemeen inzetbaar is, een High Mobility Multi Purpose Wheeled Vehicle (afgekort naar Humvee). AM General kwam in 1980 met een prototype, waarvan het leger in 1982 elf aanschaften. Pas in 1985 produceerde AMG masaal Humvees voor het Amerikaanse leger. Het terreinvoertuig werd daardoor zo populair dat er in 1990 ontwerpen werden gemaakt voor een straatversie, de Hummer H1. De H2 rijdt inmiddels ook al rond, maar de H3T wordt pas in 2005 op de Amerikaanse markt gelanceerd.


Hummer H2


Rijstijl 
Onder de motorkap ligt een krachtige 6.0 liter V8 motor met 316pk en een maximaal koppel van 490 Nm. Dit zorgt voor niet te overtreffen prestaties voor deze hagelnieuwe terreinwagen. De Hummer H2 heeft een basisgewicht van 2909 kilo, maar een sprint van 0 naar 100 kilometer per uur in minder dan tien seconden moet mogelijk zijn. Deze colossale auto's zijn niet echt geschikt om mee naar je werk te rijden. Hij is namelijk twee meter breed en bijna 5 meter lang. Probeer daar maar eens fatsoenlijk mee door de stad te manoevreren. De Hummer is daarentegen uitermate geschikt om off-road te rijden. De aandrijflijn heeft een nieuwe toepassing voor het rijden door diep zand en woestijn en met het gecombineerde ABS- en tractiecontrole systeem kan de bestuurder meer wielspin programmeren met een schakelaar op het dashboard. Een lekker stoer bakkie, die op de weg ook nog goed presteert!


Interieur
Het interieur van de H2 is overweldigend: vijf zitplaatsen met meer dan genoeg beenruimte. Een zesde zitplaats kan gecreëerd worden in de grote bagageruimte, die een maximale inhoud heeft van 2452 liter. Het dashboard zit vol met knoppen om de bestuurder van alle gemakken te voorzien. De stoelen zijn electronisch verstelbaar en er zitten bedieningsknoppen op het stuur voor de audio. Om maar niet te spreken over de electrochromische achteruitkijkspiegel met kompas en buitentemperatuurmeter. De achterpassagiers hebben zelfs hun eigen radio met koptelefoonaansluiting.  


Exterieur en smoel 
De luchthappers op de motorkap en de strakke lijnen dragen bij aan het stoere imago van de H2. Eén ding is zeker: je hebt er veel bekijks mee, deze krachtpatser is zeker imponerend. Hier kun je de hele wereld mee aan.
Je zou haast denken dat je om de honderd kilometer moet tanken, omdat de H2 ongeveer 1 op 4 rijdt. Gelukkig zal dat wel meevallen, want de tankinhoud is maar liefst 121 liter.


Bekijk deze test nog eens op video!








Vergelijkbare artikelen