FANtv-nl-logo-mobile

Hyundai Santa Fe (model 2004/2005)

De Santa Fe is voorbereid op elk  avontuur dat de rijder aangaat of onverwacht zijn pad kruist. Maar ook voor een rit met zakenrelaties naar een congres, met het gezin naar het strand of een lekker actief weekend eropuit draait de Santa Fe zijn hand niet om.


De Sante Fe is een succesvol SUV-model van Hyundai. Niet zo lang geleden werd de Tuscon gelanceerd en ook de Terracan is nog leverbaar. Met deze drie auto's wil Hyundai zich sterk in de markt zetten in het 4x4 segment. De Santa Fe is voorbereid op elk avontuur dat de rijder aangaat of onverwacht zijn pad kruist. Maar ook voor een rit met zakenrelaties naar een congres, met het gezin naar het strand of een lekker actief weekend eropuit draait de Santa Fe zijn hand niet om. Zijn vierwielaandrijving schiet nooit tekort.

Rijgedrag
De Santa Fe spant graag zijn spieren, want dan kan hij zich bewijzen. De standaardkrachtbron is een 2.0 liter viercilindermotor met 134 pk. Voor bestuurders die meer verlangen, biedt Hyundai de 2.4 liter viercilinder met 145 pk. Voor de rijder die een summum aan prestaties en comfort wenst, is het topmodel de geschikte keus. Deze 2.7 liter metende V6-motor produceert 173 pk.


Hyundai bedient de zakelijke markt op zijn wenken met twee ultramoderne dieselmotoren. De 2.0 liter CRDi common rail dieselmotor levert maximaal 112 pk. De krachtigste variant (2.0 liter) maakt gebruik van de zogeheten VGT-techniek (Variable Geometry Turbocharger) en produceert maximaal 125 pk. Beide motoren zijn standaard gekoppeld aan een handgeschakelde vijfversnellingsbak (net als de 2.0 en 2.4) en optioneel met de sequentieel te schakelen viertrapsautomaat.


De permanente vierwielaandrijving (niet leverbaar op de 2.0i benzine) is voorzien van een viscokoppeling die automatisch het motorvermogen verdeelt over de voor- en achterwielen. Deze reageert op snelheidsverschil tussen de voor- en achterwielen. Maken de voorwielen meer toeren (bij doorslippen) dan activeert het snelheidsverschil de viscokoppeling en worden geleidelijk ook de achterwielen aangedreven. Het Limited Slip Differentieel (LSD) op de achteras voorkomt dat een van de twee achterwielen doorslaat en al het vermogen langs deze weg verloren gaat. Deze extra voorziening vergroot zijn terreinvaardigheid. Daardoor heeft de Hyundai maximale grip tijdens regen, bij sneeuw en op zanderige of modderige wegen.


Interieur
Het interieur is erg doordacht opgezet en heeft het karakter van een chique personenauto. Alles voelt meteen vertrouwd en betrouwbaar. Het dashboard is prima ingedeeld en de zitpositie erachter is goed. Ook aan de ergonomie is gedacht: alle belangrijke functies zijn vanuit de bestuurderstoel te bedienen.


De Santa Fe is ontwikkeld rond de bestuurder, maar dit betekent niet dat de andere inzittenden er bekaaid van afkomen. Integendeel, met zijn riante interieurmaten en ruime stoelen zorgt de Santa Fe bijzonder goed voor al zijn passagiers. De ramen voor en achter zijn elektrisch bedienbaar en achterin zijn ook aparte ventilatiekanalen aanwezig van de standaard airconditioning.


Exterieur en smoel
Het uiterlijk van de Hyundai Santa Fe is opvallend en fraai geproportioneerd. Mooie welvingen, opmerkelijke details en functionaliteit kenmerken het ontwerp. Representatieve zakelijkheid is vermengd met robuuste sportiviteit. Recht van voren ziet de Santa Fe er zakelijk en toch sportief uit. Dat komt mede door de grote, scherp kijkende koplampen en de mistlampen. Bij de nieuwe grille is het gaaspatroon vervangen door een enkele horizontale lijn.


De stevige voorbumper laat zien dat de Santa Fe wel tegen een stootje kan. Bovendien geleidt hij rijwind naar de radiator. Onder de bumper begint de beschermplaat, die zijn nut bewijst tijdens off-roaduitstapjes. De achterzijde heeft een vergelijkbare beschermplaat, die is geïntegreerd in de achterbumper.


De robuuste stijl die ingezet wordt aan de voorkant, versmelt naar de zijkant toe in de gebolde wielkasten. Een erg fraai designdetail is de knik in het achterportier, die bijna parallel loopt aan de welving van het achterspatbord. De in two-tone lak gespoten carrosserie geeft het voorkomen van de Santa Fe een extra stijlvol tintje. Al met al is het uiterlijk zeer spraakmakend en helemaal van deze tijd.


De prijzen van de Santa Fe liggen tussen de 26.995 euro en de 37.995 euro.



www.hyundai.nl










Vergelijkbare artikelen