FANtv-nl-logo-mobile

Porsche 911 Carrera 4

De Porsche Carrera 4 is een vierwielaangedreven Porsche 911. Het Duitse merk slaat hiermee een nieuwe weg in met de 911, die al sinds 1963 gemaakt wordt en sinds die tijd ontelbare race-successen behaalde.




Porsche voorzag de boeren van traktoren en de rijkspolitie van auto's, ontwierp de Weense trams en de Volkswagen Kever, maar vandaag de dag is het merk synoniem voor mooie snelle sportauto's. De eerste Sportauto met het Porsche logo werd in 1948 gepresenteerd. Deze auto beschikte destijds nog over veel onderdelen van de door Ferdinand Porsche ontworpen VW Kever. In huidige vormgeving van de sjieke Porches zie je nog steeds iets van deze kleine "volkswagens" terug. Maar daar waar de Kever voor gemiddelde Duitser bedoeld was, werd Porsche al gelijk een exclusieve sportauto die voor weinigen weggelegd was. Een legende was geboren.



Het beroemdste en langstlopende model van Porsche is echter de 911, Deze is al vanaf 1963 op de markt gekomen. Ook in de racewereld is de 911 een legendarisch type. Sinds 1988 voegt Porsche de typenaam Carrera aan de 911 toe. De nieuwste 911 is de Carrera 4. Het grootste verschil met zijn voorgangers geeft de naam al aan: de 4 staat voor 4 wielaandrijving. Deze luxe auto is als coupe en als cabrio beschikbaar.



De 911 Carrera 4 wordt aangedreven door de bekende 3,6 liter grote zescilinder met 239 kW (325 pk). Hij accelereert in 5,1 sec. van 0 naar 100 km/h en bereikt een topsnelheid van 280 km/h. De 911 Carrera 4S-variant is voorzien van een 3,8 liter motor met 261 kW (355 pk). De sprint tot 100 km/h lukt hem in 4,8 sec. De topsnelheid ligt bij 288 km/h.  Het Porsche Stability Management (PSM) heeft twee nieuwe functies. De remmen worden voorgeactiveerd voor een noodstop, waardoor de zogenaamde “luchtspeling” tussen remblokken en remschijven geëlimineerd en de remweg verder verkort wordt.



De tweede nieuwe functie van het PSM wordt geactiveerd wanneer de bestuurder weliswaar snel, maar niet met volle kracht op het rempedaal trapt. In deze situatie compenseert de hydraulische pomp de druk om alle wielen in het ABS-regelbereik te brengen en daardoor het optimale remvermogen te bereiken. Door de aangepaste vierwielaandrijving met visco-lamellenkoppeling, die permanent tussen vijf en veertig procent van de aandrijfkracht via de voorwielen op de weg brengt, blinken de beide nieuwe Coupé's uit door evenwichtige aandrijving in bochten tot aan het grensbereik, absoluut stabiele rechtuitloop tot aan de topsnelheid en verbeterde tractie, ook op minder goede wegen.



Het Porsche Active Suspension Management (PASM) biedt bij normale afstelling een sportief-comfortabele basisafstelling van de schokdempers, gaat echter na indrukken van de sporttoets naar karakteristieken met een duidelijk strakkere afstelling. In beide standen is de afstelling echter permanent afhankelijk van de actuele rijwijze en toestand van het wegdekoppervlak. Het actieve dempingsysteem behoort bij de 911 Carrera 4S tot de standaarduitrusting en is tegen meerprijs leverbaar voor de 911 Carrera 4.


Optioneel kunnen beide modellen met een twintig mm verlaagd sportonderstel inclusief een mechanische achteras-dwarssper uitgerust worden. Het optionele 'Sport Chrono Pakket Plus' wordt ook voor de nieuwe 4WD-modellen aangeboden. Het verandert de eigenschappen van de motorregeling en de regelkarakteristiek van PSM en PASM.


Vergelijkbare artikelen