Ford Focus ST
Ford brengt de Focus ST op de markt. De snelste en krachtigste Ford Focus ooit! De video van de rijtest kun je hier zien.
De motor is gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak en kan een topsnelheid bereiken van 240 km/u. De acceleratie van 0 tot 100 km/u verloopt in 6,8 seconden. De vijfpitter beschikt over een maximumkoppel van 320 Nm bij 1.600 toeren.
De nieuwe Focus-reeks is uitgerust met EHPAS (Electric-Hydraulic Power Assisted Steering). Dit systeem van stuurbekrachtiging zorgt voor meer comfort tijdens het manoeuvreren bij lage snelheid en voor betere stuurrespons en meer stabiliteit bij hoge snelheid. Voor de Focus ST werd het een stuk directer gemaakt: de besturing reageert 8% sneller dan in de gewone Focus modellen. Verder zorgt ABS met EBD voor veilig en gecontroleerd remmen onder zware omstandigheden. Het Ford ESP-systeem is standaard aanwezig op de Focus ST. De Ford Focus ST heeft een normaal differentieel.
De Focus ST heeft een ander instrumentenpaneel dan de standaarduitvoering van de Focus. De meters hebben een nieuw uiterlijk dat past bij de overige interieuraccenten van geruwd aluminium, zoals het stuurwiel en de verzilverde pook. Het met leer beklede stuurwiel heeft een extra dikke rand met stevige duimgrepen en drie spaken. Een rood ST-logo is in de middelste spaak gegraveerd.
De Focus ST is standaard uitgerust met Recaro sportstoelen. De portierpanelen zijn bekleed met bijpassend leer. Overige aluminiumdetails in de Focus ST zijn de sportieve gietaluminium pedalen met rubber inzetstukken en de ST-instaplijsten.
Autovisie test Focus ST
Zoals je op de video kunt zien, heeft het autoblad Autovisie de Focus ST samen met de rally-uitvoering van de klassieke Ford Escort DBA getest. Een volledig verslag van deze test is te lezen in Autovisie nummer 2, die 19 januari 2006 in de winkel ligt.