FANtv-nl-logo-mobile

Brandstof besparen

Met de huidige dure brandstofprijzen levert een besparing van 10% op je verbruik je maandelijks al heel wat euro's op. Vandaar dat we hier wat tips geven om brandstof te besparen.


Bijkomend voordeel is dat door het opvolgen van deze tips ook de motor minder snel slijt en de onderhoudskosten zullen dalen.



   
  • Electriciteit in de auto is niet gratis. Achterruitverarming kost 3% tot 5% extra brandstof. Bij de airco kan het benzinegebruik zelfs tot 10% extra oplopen.
     

  • Laat je ramen dicht. Het open van de ramen verstoort de luchtstroom en - geloof het of niet - dit kan 5 tot 10 procent meer benzinegebruik opleveren!
     

  • Ook ski-boxen en imperials doen de zorgvuldig in windtunnels bepaalde aërodynamica teniet. Ook balletjes en andere frutsels aan de antenne kosten je indirect geld. En, jawel, een vuile (bemodderde) auto heeft een mindere stroomlijn dan een frisgewassen exemplaar. 
     


    • Het lijkt een kinderachtige tip maar laat voor korte afstanden de auto staan. Korte ritjes kosten per kilomter aanmerkelijk meer benzine dan een langere rit. Pas na 5 kilometer is de motor volledig op temperatuur en presteert optimaal. Daarnaast slijt een koude motor veel sneller en produceert meer vervuiling.
       

    • In verband met die koude motor is het handig ritten te combineren. Natuurlijk moet dit niet tot meer kilometers leiden want dan doe je de besparing weer teniet.
       

    • Parkeer de auto in de rij-richting. Keren met een koud motor kost heel veel extra brandstof.
       

    • Het stationair laten draaien van een koude motor (bijvoorbeeld tijdens het krabben) is ook kostbaar. Regel eerst al je zaakjes voor je de motor start.
       

    • Geef geen gas bij het starten.
       

    • Geef na het schakelen gas met maximaal de halve stand van het gaspedaal.
       

    • Bespaar gewicht. Onnodig bagage en ander gewicht meeslepen kost brandstof. Lang wachten met tanken is ook een manier van besparen.
       

    • Constant rijden bespaart veel energie. Gebruik dus de cruise control als je die hebt. Je kan nog beter constant 120 rijden dan langzamer maar onregelmatig.
       

    • De huidige generatie auto's presteert prima met 50 kilometer per uur in de vierde versnelling of met 80 in de vijf. Veel bochten kun je ook in de derde versnelling nemen.
       

    • Met goed schakelen bespaar je heel veel energie. Tussen de 1500 en 3500 toeren rij je het meest zuinig. Met een bezinine of LPG motor kun je het beste schakelen onder de 2.500 toeren. Bij diesel bij 2.000 toeren.
       

    • Anticipeer op het verkeer. Gasgeven (en indirect dus ook remmen) kost brandstof. Let dus op wat er aan zit te komen en pas daar je rijden op aan. Je zal dan veel contanter - en dus zuiniger - rijden.
       

    • Zuinig filerijden is een kunst op zich. Steeds remmen en dan weer optrekken kost heel veel. Je kunt beter geleidelijk rollen, en alleen uit stilstand optrekken als er veel ruimte voor je is. Vrachtwagenchauffeurs verstaan deze kunst waardoor je op de rechterstrook beter kunt blijven rollen omdat de meeste trucks daar ook op die manier rijden.
       

    • Niets kost zoveel brandstof als optrekken. Trek langzaam op. Dit kan een besparing van 15% opleveren. Helaas ook boze gehaaste medeweggebruikers.
       

    • Rol heuvelafwaarts in zijn vrij uit. Maar let op, door het wegvallen van de weerstand van de versnellingbak is de auto moeilijker onder controle te houden.
       

    • Bij het minderen van snelheid kun je het beste uitrijden in de versnelling waarin het staat. Dus niet de koppeling indrukken, en niet terugschakelen. Je remt dan op de motor. Daarbij wordt de benzinetoevoer helemaal afgesloten. Als je ontkoppelt gebruikt de motor wel benzine om zichzelf draaiende te houden.
       

    • Bij stationair draaien gebruikt de motor een halve liter benzine per uur. Als je langer dan een minuut stationair moet wachten is het voordeliger om je motor uit te zetten.
       

    • Zorg dat je bandenspanning niet te laag is. Dit kan je procenten winst opleveren. Maar denk ook hier aan de veiligheid. te harde banden zijn zuiniger in het gebruik maar ook gevaarlijk.
       

    • Ook dienen de wielen goed uitgelijnd te zijn. Dit verlaagt de rolweerstand.
       

    • Vervang het luchtfilter regelmatig. Een vuil filter verhoogt het brandstofverbruik.
       

    • De meeste auto's rijden met 90 km/uur het zuinigst. De meest zuinige rijstijl is om met 90 km/uur achter een vrachtauto (uit de wind) te gaan hangen.

    Vergelijkbare artikelen