Tips: De accu
Het onderdeel van de auto dat de meeste problemen en storingen geeft is de accu. Hier geven wij enkele tips m.b.t. deze energieleverancier.
In de auto is een loodaccu ingebouwd die is gevuld met de vloeistof elektrolyt. Dit is een krachtig apparaat want voor het starten is meer dan 200A (Ampere) nodig. De accu moet dus in staat zijn in heel korte tijd een grote hoeveelheid stroom te kunnen leveren. Ook moet hij snel weer opgeladen kunnen worden.
De accu is dus nodig op te starten, maar ook om andere onderdelen en accessoires van de auto van stroom te voorzien. Bijvoorbeeld de verlichting, de radio, de kachel, de achterruitverwarming en de kachel. Met de komst van navigatiesystemen, dvd-spelers, carkits, koelkastjes, alarmsystemen en andere electronica wordt de eis die aan de accu wordt gesteld steeds hoger.
Toch merken we de aanwezigheid van de accu merk eigenlijk pas op als er problemen zijn. Als dit onderdeel dusdanig versleten is dat hij niet voldoende energie meer kan geven om te starten bijvoorbeeld. Of als je zo dom bent geweest de lichten van je auto te laten branden met een lege accu als gevolg.
In het laatste geval wordt meestal de startkabel ter hand genomen om via een andere auto de accu weer op te laden. Toch is dit niet zonder gevaar. Bij moderne auto's met elektronische ontsteking kun je beter geen startkabels gebruiken. Bij het aansluiten of los halen van deze kabels kan er immers spanning vrijkomen die funest kan zijn voor deze electronica.
Accubooster
De oplossing is een accubooster. Met dit apparaat - waarbij je zonder hulp van een andere auto je accu kunt laden - kun je wel veilig starten. Een systeem dat eventuele piekspanning elimineert beschermt de electronica van de auto. Nadeel van een accubooster is de prijs van circa 250 euro. Een ander alternatief is de wegenwacht of een garage inschakelen als je met een lege accu staat.
Tips
Tot slot hebben we hier nog wat tips m.b.t. de accu voor je op een rijtje gezet:
- Controlleer regelmatig het niveau van het accuwater. De accuplaten moeten onder water staan. Als je zelf het water bijvult dien je gebruik te maken van gedestileerd water.
- Gebruik startkabels met een dikke koperen kern (zeker voor dieselmotoren)
- Verwissel de plus en minkabel nooit, kortsluiting is gevaarlijk, zowel voor de auto als voor jezelf.
- Door lang stilstaan kan iedere accu langzaam leeglopen. Ook al is de accu nog helemaal niet versleten. Haal de minpool los van de accu als een auto lange tijd niet gebruikt wordt.
- Staat hij meer dan een maand stil, Vul dan de accu af en toe bij met een acculader
- Een kapotte accu is chemisch afval. Lever deze in bij een gemeentelijk inzamelpunt of bij een garage.
- Accuzuur kruipt via de accupool omhoog en hindert de stroomtoevoer. Smeer daarom de basis van de polen in met een beetje vaseline, maar niet tussen de contactpunten.
- Er zijn speciale borsteltjes in de handel om de accupool en –klemmen schoon te maken. Zorg dat de witte oxidatie niet in contact komt met je huid of met je auto. De witte aanslag is zeer slecht voor mens en milieu.
- Rook niet in de buurt van de accu.
- Een accu gaat circa 4 jaar mee. Als je niet wilt komen stil te staan zou je hem na 4 jaar uit voorzorg kunnen vervangen.