Tips: Koeling van de motor
Wie kent het niet bij warm weer. Auto's met een overhitte motor aan de kant van de weg?
Hoe ontstaat zo'n overhitte motor, en wat kun je er aan doen? Hier kun je het lezen.
De automotor wordt op twee manieren gekoeld: Via een radiateurventilator en via koelvloeistof. Deze twee werken samen. De koelvloeistof wordt door de motor gepompt om deze te koelen. Aan het eind van het traject gaat de inmiddels warm geworden vloeistof door de radiateur, en langs de ventilator, om weer af te koelen. Daarnaast koelt de ventilator ook zelfstandig de motor. Hij gaat daar eventueel mee door als de motor is afgezet en de bestuurder de auto heeft verlaten.
Zodra de temperatuurmeter op circa driekwart van zijn bereik staat behoort de ventilator aan te slaan. Je hoort deze dan zoemen onder de motorkap. Slaat de ventilator niet aan, en dreigt de temperatuur te hoop op te lopen, dan is de oplossing een onverwachte. Zet dan tijdens het rijden de verwarming zo hoog mogelijk. Dat is geen pretje, zelfs als je alle ramen openzet, maar zo voert de motor wel veel van zijn warmte af.
Vaak is dit voldoende om zonder problemen naar een garage te rijden. Loopt de temperatuur toch te hoog op, dan is het natuurlijk aan te raden te stoppen om de motor af te laten koelen.
Tips met betrekking tot koeling:
- Hou de radiateur schoon. Sporen van vocht, in de vorm van wit-groene kalksporen - beperken de koeling.
- Hou goed in de gaten in hoeverre de gebruikte koelvloeistof vorstbestendig is. Gebruik daarom nooit puur water.
- Draai de dop van de radiateur of expansietank nooit los als de motor warm is. Koelvloeistof kan kokend heet worden, en als een fontein uit de opening spuiten.
- Laat de motor minimaal een kwartier afkoelen, en draai dan de dop heel voorzichtig een stukje los zodat er druk kan ontsnappen.
- Doe dit met een doek om je hand, om deze te beschermen.
- Controleer - evenals het oliepeil - regelmatig het niveau van de koelvloeistof.
- Voor een dalend peil moet altijd een oorzaak zijn. Bijvoorbeeld een lek.
- Koelvloeistof moet na twee of drie jaar worden ververst. Dit omdat er een middel inzit dat het roesten van het koelsysteem tegengaat.
- Als de verwarming niet warm wil worden is er mogelijk te weinig koelvloeistof aanwezig.
- Sommige koelsystemen moet je voor het vullen ontluchten. Kijk dit na in het instructieboekje of vraag het de garage.
- Te lange slangen voor de koelvloeistof kunnen de werking beperken