FANtv-nl-logo-mobile

Tips: Roetfilters

Roetfilters zijn nog niet verplicht, maar wie er één in zijn dieselauto installeert kan een flinke subsidie krijgen. Hier alle informatie over deze filters.


Diesel mag dan voor de automobilist een minder dure brandstof zijn dan benzine, er kleven ook nadelen aan. Het is een vuile brandstof. Roetdeeltjes uit dieselauto's vervuilen de lucht en zijn schadelijk voor de gezondheid. Deze deeltjes - die kleiner zijn dan een duizendste millimeter - ontstaan door de onvolledige verbranding van dieselbrandstof. Ze leveren een bijdrage aan de concentratie van fijn stof.



Bij een roetfilter worden de uitlaatgassen door een silicium koolstof geleidt. De roetdeeltjes blijven kleven aan dit filtermateriaal. Om de zoveel tijd worden de deeltjes verbrand (regeneratie). Hiervoor zijn verschillende technieken. De temperatuur van de uitlaatgassen kan worden opgevoerd, maar voor de verbranding is een temperatuur van circa 600 graden nodig. Daarom wordt vaak ook de ontstekingstemperatuur van het roet omlaag gebracht. Dit gebeurt door verhoging van het aandeel stikstofdioxide in het uitlaatgas door middel van een oxidatiekatalysator, of door het toevoegen van bijvoorbeeld ceriumoxide cerine aan de brandstof.


Via sensoren controleert de boordcomputer wanneer het nodig is om deze verbranding te starten. Als dat het geval is wordt de benodigde procedure opgestart. Het verbranden neemt enkele minuten in beslag.


Deze roetfilters - waarbij de aansturing geregeld wordt door de boordcomputer worden gesloten filters genoemd. Deze zijn in staat om bijna 100% van de roetdeeltjes te filteren. Daarnaast zijn er open en half-open systemen. Deze worden niet aangestuurd door de boordcomputer en maken daardoor geen gebruik van kunstmatige verhoging van de uitlaatgastemperatuur. Deze zijn minder effectief, en vernietigen slechts 30 tot 70 procent van het roet.



     Volgens de huidige Euro-4 norm (die vanaf 1 janauari 2005 geldt) mag een auto slechts 0.025 gram fijn stof per kilometer uitstoten. Dit is nog net zonder filter mogelijk. De Euro-5 norm die omstreeks 2010 in zal gaan voor nieuwe auto's is echter veel strenger. Het is de verwachting dat deze alleen haalbaar is met een gesloten filter.


Hoewel de huidige normen gehaald worden heeft de overheid heeft veel geld vrijgemaakt om het gebruik van roetfilters te promoten. Zo krijgt iedereen die na 1 januari 2006 een nieuwe dieselauto met roetfilter koopt een subsidie van 600 euro. Dit bedrag wordt van de BPM (de aanschafbelasting) van een nieuwe auto afgetrokken. Wie per 1 juli 2006 in zijn bestaande dieselauto alsnog een filter laat inbouwen krijgt 400 euro subsidie (tijdelijk zelfs 500 euro). De auto moet dan wel na 1994 gebouwd zijn. Deze vergoeding bedraagt zo'n 80 procent van de aanschafprijs. Een kleine eigen investering in het milieu is dus nog wel nodig.


Het gebruik van een roetfilter blijft niet vrijblijvend. Staatssecretaris Pieter van Geel wilde al in 2007 het roetfilter bij nieuwe dieselauto's verplicht stellen. Hij werd echter door de Europese Unie teruggefloten. Nu zijn de filters - conform de Europese wetgeving  - per 1 januari 2008 verplicht.

Vergelijkbare artikelen