FANtv-nl-logo-mobile

Wat doen we in de auto?

Muziek luisteren is veruit de populairste bezigheid onder het rijden. Populairder dan o.a. bellen, flirten en zingen.


Dit blijkt uit het recente Auto Emocion Report dat Seat heeft gehouden onder autobezitters. Om meer inzicht te krijgen in de emotie die hoort bij muziek in de auto, heeft Seat recent 1.000 mannen en vrouwen in de leeftijdscategorie 20-35 jaar, gevraagd naar hun voorkeuren en gedrag op dat gebied.



80 procent heeft de muziek aan
80% van de ondervraagden luistert bijna altijd muziek in de auto en voor 60% is het ook de meest favoriete bezigheid tijdens het autorijden. Daarmee is muziek luisteren vele malen populairder dan andere bezigheden zoals bellen, een gesprek voeren met medepassagiers, flirten of zingen in de auto.


Wat luisteren we?
Mannen geven daarbij vooral de voorkeur aan luisteren naar trance, terwijl vrouwen liever naar popmuziek luisteren. Dance (techno, hardstyle & trance) is bij de Nederlandse automobilist het meest populair met een aandeel van 34%, gevolgd door Pop & Top 40 en R&B, Soul en Urban (beide 22%). Opmerkelijk is dat 47% van de mannen met name naar Trance-, Dance- en Lounge luistert, terwijl vrouwen liever afstemmen op R&B, soul en urban (29%) en Pop-Top 40 (26%).


38% van de Nederlandse automobilisten luisteren naar de radio tijdens het rijden, gevolgd door de CD met 22%.


Een opvallende ontwikkeling is  dat in de leeftijdsgroep onder de 30 jaar muziek luisteren via iPod of MP3 aan een opmars bezig is ten koste van de CD. 14% van automobilisten in de leeftijdsgroep (20 25) jaar luistert via deze mediums naar muziek. Een verdere groei hiervan hangt naar verwachting sterk samen met de beschikbaarheid van deze technologie in autos.


Muziek beïnvloedt rijgedrag
Naast de muziekvoorkeuren van de Nederlandse automobilist is ook de invloed van muziek op het rijgedrag onderzocht. Vrijwel alle deelnemers aan het onderzoek (96%) geven aan dat muziek invloed heeft op zijn of haar rijgedrag. Lounge en Chill Out dancemuziek dragen het meest bij aan een relaxte rijstijl, gevolgd door Pop & Top 40-muziek, klassieke muziek, Jazz en Blues.


Gevraagd naar muziekstijlen die aanzetten tot sportiever rijgedrag, valt op dat onder de automobilisten tot en met 35 jaar Rock, Metal en de spreekwoordelijke Classics als het gaat om adrenaline toevoer weinig genoemd worden. Trance en Techno zetten met respectievelijk 28% en 24% juist het meest aan tot een sportief rijgedrag. Opvallend is dat 19% van de vrouwen Top 40- en Popmuziek heel specifiek aanzetten tot een sportiever rijgedrag, waar dit bij mannen veel minder het geval is (7%).


Telefoneren minder populair
Telefoneren is voor 20% van de onderzochte automobilisten de meest favoriete bezigheid. Hierbij is geen verschil tussen mannen en vrouwen.


Zingen en flirten
Dit ligt anders bij het zingen en flirten in de auto. Flirten is bij 5% van de mannen favoriet, maar dit is juist niet populair onder de vrouwen. Eenzelfde relatie is aanwezig bij (mee)zingen in de auto; bij 4% van de vrouwen is dit de meest favoriete bezigheid, terwijl mannen nauwelijks blijken te zingen.

Vergelijkbare artikelen