FANtv-nl-logo-mobile

De wereldwijde automarkt

Hoe staat de autowereld er momenteel voor? Hier een overzicht van de situatie in verschillende delen van de wereld. Die blijkt in China en India bijvoorbeeld heel anders dan in Europa.


PricewaterhouseCoopers (PwC) deed onderzoek naar de autoproductie en autoverkoop in de wereld. Hieruit bleken grote verschillen. De Chinese automarkt maakt bijvoorbeeld een grote groei door terwijl vooral de Amerikaanse automarkt er een stuik slechter voorstaat. Een overzicht:


China en India
De Chinese markt reageert goed op de overheidsmaatregelen en de economische stabilisatie in de regio. Er worden tot nu toe 35% meer auto`s verkocht vergeleken met vorig jaar. De Indiase markt rapporteert een productiegroei in augustus van 8%. Vooral de binnenlandse autofabrikanten profiteerden van de verkoopgroei in beide markten.



Japan en Korea
De ontwikkelde regio`s van Azië hebben nog steeds last van de exportdaling. De export en de binnenlandse verkopen moeten aantrekken voordat het in deze regio`s weer beter gaat met de autoproductie.


Europese Unie
Na een bewogen jaar is de Europese autoproductie in een periode gekomen van relatieve stabiliteit. Door overheidssteunmaatregelen blijft er vraag, maar toch is er een terugval te rapporten. De komende maanden is het afwachten hoe de markt reageert op stoppende of afgezwakte versies van diverse sloopregelingen.


Oost-Europa
De Oost-Europese auto-industrie is hard getroffen door de economische crisis. In Rusland werden er tot zover 50% minder nieuwe auto`s verkocht vergeleken met vorig jaar. Toeleveranciers hebben het vooral moeilijk. De productie voor de Russische markt halveert naar 735.000 en in de complete Oost-Europese regio daalt de productie in 2009 naar verwachting met 44% naar 1,85 miljoen auto`s. Het duurt tot 2012 eer de productieniveaus van 2008 weer worden behaald.



Noord-Amerika
2009 stond in het teken van productiedalingen, capaciteit vermindering, herstructureringen en bankroeten. De maandelijkse prognose blijft daarom tussen 9,1 miljoen en 9,9 miljoen geproduceerde auto`s. Alleen juli, 11,2 miljoen, en augustus, 14,1 miljoen, waren positieve uitzonderingen. De productie bereikt dit jaar nog het laagste punt van 8,3 miljoen auto`s. De uitdagingen voor het aankomende jaar zijn reorganisaties, herfinancieringen en het heruitvinden van de markt.


Zuid-Amerika
In Brazilië zijn verkooprecords verbroken door overheidsmaatregelen en een sterkende economie. De 3,4% verkoopstijging was echter niet genoeg om de productie op peil te houden. Deze daalde namelijk met 8,4%. Ter grondslag hiervan ligt een daling van export met 41%. De vraag is nu hoe het land reageert op het stopzetten of afzwakken van de marktstimuleringsmaatregelen. De Braziliaanse economie is uit de recessie en daarom wordt er een productiestijging van 6% voor 2010 verwacht. Dit ligt in lijn met de verwachtingen voor de andere BRIC landen. Het gevaar voor een nog verdere exportkrimp blijft bestaan.

Vergelijkbare artikelen