GoldenEye, Rogue Agent (Review)

Jaren na het klassieke Commodore 64 spel is er opnieuw een game uitgekomen met de Bond-schurk Golden Eye in de hoofdrol. Dit maal hebben we te maken met een shooter voor Playstation 2, Xbox en Gamecube.

Wie kent ze niet? De films van James Bond waren en zijn een groot succes. Natuurlijk moeten er van de films tegenwoordig ook spelletjes gemaakt. Onlangs was Golden Eye aan de beurt. Je kunt deze game zien als een soort remake. De film is namelijk al in 1995 uitgebracht en het bijbehorende computerspel vierde het triomfen op de Nintendo 64. Dat spel was één van de meest vernieuwde computergames van zijn tijd.

Electronic Arts heeft de licentie inmiddels overgenomen en brengt nu na vele jaren opnieuw een Golden Eye spel op de markt. Onder naam Golden Eye, Rogue Agent en dit maal voor de Playstation 2, Xbox en Gamecube.

Gek genoeg speel je dit keer niet de rol van James Bond zelf, maar die van de schurk. Dat brengt een verrassende gameplay met zich mee.

Je speelt "Golden Eye". Golden Eye heeft door een ontmoeting met de slechte Dr. No z'n oog beschadigd en heeft daardoor een gouden oog gekregen. Dit oog is geen gewoon oog, je kunt dit oog gebruiken om door objecten heen te kijken. Na het ongeluk werd Golden Eye - verbitterd vanwege zijn gouden oog -  steeds gewelddadiger. Vanwege deze agressie besloot MI6 de agent te ontslaan.

Missie mislukt

Het spel begint drie dagen voordat MI6 Golden Eye (dan nog in het bezit van een paar gezonde ogen) ontslaat. Je begint het level in een helikopter waar je samen met James Bond en een paar andere agenten een inval voorbereid in een fabriek van Dr No waar goud wordt verwerkt. De helicopter komt zwaar onder vuur te liggen en wordt uiteindelijk zelfs uit de lucht geschoten. In tegenstelling tot James Bond overleef je de crash. Wel verlies je een oog door de explosie van een nucleaire bom die in de fabriek is verborgen en die door Dr No tot ontploffing wordt gebracht.

MI6 houdt je verantwoordelijk voor het mislukken van de operatie wat leidt tot je ontslag. Verbitterd neem je de rol van de traditionele Bond-schurk op je, met het bekende streven naar…. de wereldmacht!

De moeilijkheidsgraad
Het spel is te spelen op verschillende niveaus. Zo is er een makkelijke speelstand, een normale speelstand en een moeilijke speelstand. Deze verschillen in hoe de vijand zich gedraagt en hoeveel vijanden er zijn. Het richten van het pistool is even wennen, dit gaat door de analoge sticks afzonderlijk te bewegen. Deze zijn gelukkig wel in te stellen op jouw eigen speel manier. Ook is er een mogelijkheid om automatisch te richten op doelen. Je hebt veel invloed op de manier waarop je het spel wilt besturen. Je kunt bijvoorbeeld de linker stick gebruiken om te richten en rechter om te lopen of de twee sticks te combineren. Zo kun je altijd je eigen manier van spelen selecteren.

Grafische kwaliteit
Grafisch ziet het spel er goed uit. Realistisch, maar net niet genoeg om te zeggen dat het levensecht lijkt. De tussenfilmpjes zijn goed maar vertonen af en toe toch haperingen. De vijanden zijn goed gedetailleerd en verschillen ook van elkaar. Helaas verdwijnen in het niets als ze geraakt worden, en dat toont niet erg realistisch.

Het geluid
Het geluid is heel erg goed. Het spel beschikt over de Dolby Pro Logic 2 techniek waardoor alles levensecht klinkt. Dit wordt nog eens versterkt door het gebruik van de originele stemmen uit de film. De muziek is een goede keuze alleen is het een beetje jammer dat deze zich niet aanpast aan de gebeurtenissen op het scherm.

De speelbaarheid
De gameplay is uitstekend. Het is een shooter waar je gebruik kan maken van automatisch richten maar dit wordt niet overdreven. Je moet dus wel enigszins blijven richten, waarna er automatisch wordt scherpgesteld op de tegenstander. Dit heeft echter een groot nadeel. Als een vijand zich achter een ton met licht ontvlambare vloeistof verstopt wil je misschien op deze ton schieten zodat deze explodeert. Het spel stelt dan echter automatisch scherp op de tegenstander achter de ton.

Natuurlijk kun je ook gebruik maken van je gouden oog. Hiervoor zijn bepaalde upgrades nodig waarmee je bijvoorbeeld door objecten heen kan kijken. Het wapen assortiment is ook zeer groot, en kenmerkend voor deze game is de mogelijkheid om twee wapens tegelijk te gebruiken. Heel handig als er veel vijanden zijn waarmee je moet afrekenen. Een groot pluspunt is de Nederlandse ondertiteling bij de game. De meeste games die Nederlands beschikbaar zijn maken gebruik van Nederlandse stemmen waardoor de game zijn gevoel mist.

Eindconclusie
De mensen die minder bedreven zijn in het gebruik van de analoge sticks en daarmee niet zo goed kunnen richten kunnen deze game beter laten liggen. De campaign-mode heeft een totaal van acht missies wat een beetje weinig is. De missies zijn wel lang, maar daardoor helaas ook wat langdradig . Een ander nadeel is dat de vijanden niet bijster slim zijn en constant dezelfde trucjes uithalen.

De game heeft een mooi uiterlijk en qua geluid eveneens erg goed. Ook het verhaal is goed en je moet goed opletten om het verhaal te kunnen volgen.

Kortom grafisch een hoogstandje maar door steekjes te laten liggen valt het toch een beetje tegen. Toch is deze game voor fans van James Bond en de fans van shooters zeker niet slecht.

Pluspunten: