Pro Evolution Soccer 4 (Review)

Sinds de introductie van International Superstar Soccer enkele jaren geleden, is het Konami elk opvolgend jaar gelukt om een goed vervolg op de markt te brengen. Pro Evolution Soccer 4 is beschikbaar voor PC, Playstation 2 en Xbox.

PES4 moet zich ook dit jaar weer meten met concurrenten als Fifa 2005 van EA Sports en This is Football 2005 van Sony. Tot op heden kon PES4 deze concurrentiestrijd gemakkelijk aan. Eens kijken of Konami ook dit jaar succesvol is.

Het doel van het spel zal duidelijk zijn: zoveel mogelijk winnen! De speler heeft de keuze uit verschillende speltypes. Je kunt een vriendschappelijke wedstrijd (of penalty serie) spelen tegen de computer of een vriend(in). Voor optimaal speelplezier ondersteunt het spel ook de mogelijkheid om 1 of 2 multitaps aan te sluiten, waardoor je tot maximaal 8 personen tegelijk kunt spelen, met of tegen elkaar.

Verder biedt PES4 de mogelijkheid om te participeren in verschillende toernooien en competities. Dit kun je doen met je favoriete club of land. Voor de nieuwelingen of voor diegenen die hun speelstijl wat meer willen perfectioneren, is er ook een uitgebreid training-menu. Hierin worden alle bewegingen en trucjes uitgelegd en krijg je handige tips. Je kunt een heel trainingsprogramma afwerken of je kunt kiezen voor een vrije training.

Eén van de leukere speltypes is de Master League. Hierin is het de bedoeling dat je begint als een club naar keuze in de 2e divisie en hogerop probeert te komen door zoveel mogelijk te winnen. Voor elke gewonnen wedstrijd ontvang je een premie. Hiermee moet je het salaris van je spelers betalen en kun je op den duur ook spelers kopen. Door goede spelers aan te kopen en overbodige spelers te verkopen moet je proberen om een zo sterk mogelijk team te creëren. Op deze manier moet je proberen om steeds hogerop te komen en een begrip te worden in de hogere regionen.

Ten opzichte van voorgaande delen is het Konami eindelijk gelukt om de benodigde licenties te krijgen om een aantal echte teamnamen en shirtsponsors te mogen gebruiken. Dit geldt voor de clubs uit de Nederlandse Eredivisie, de Italiaanse Serie-A en de Spaanse Primera División. Helaas is dit niet het geval bij de Engelse, Franse en Duitse competitie in het spel.

Alle clubs in laatstgenoemde competities zijn gebaseerd op bestaande clubs, maar hebben (over het algemeen) niet de echte club- en spelernamen. Voor de pietjes precies onder ons bestaat er wel de mogelijkheid om dit aan te passen in het edit-menu. Hierin kun je onder andere de namen van clubs, spelers, stadions en competities veranderen. In het edit-menu kun je ook je eigen spelers creëren. Vrijwel alle denkbare aanpassingen zijn mogelijk, van haarstijl tot type schoen. Je kunt zelfs kiezen op welke manier je een doelpunt wil vieren.

In de besturing zal er voor de kenners niet veel veranderd zijn, maar ook voor diegenen die het spel voor het eerst spelen is de basisbesturing makkelijk om onder de knie te krijgen. De wat gevorderde bewegingen vergen iets meer ervaring, maar naarmate je het spel vaker speelt komt dat eigenlijk vanzelf. De bewegingen van de spelers ogen wederom zeer realistisch, waardoor je soms het gevoel hebt alsof je naar een echte wedstrijd zit te kijken. Als je het spel wat vaker speelt zul je zien dat je de meest prachtige acties en goals kunt maken. Als je een mooie goal maakt kun je er ook voor kiezen om deze op te slaan. Via het options-menu kun je in het “replay playback” scherm je goal terug zien vanuit elke camerapositie die je maar wil.

De gameplay van PES4 is wederom fantastisch. De intelligentie van je door de computer bestuurde medespelers is ook toegenomen in vergelijking met voorgaande delen. Ze lopen vaker mee met aanvallen en lopen na een pass vaak goed door om de bal weer terug te kunnen ontvangen. Nog een verbetering in vergelijking met de voorgaande delen is de toepassing van de voordeelregel. In PES3 was deze al toegevoegd, maar in PES4 heeft Konami dit iets geperfectioneerd. Als de voordeelregel wordt toegepast, verschijnt er een icoontje boven in beeld. Mocht je de bal tijdens het verschijnen van dit icoontje direct weer verliezen aan de tegenstander, dan wordt er alsnog gefloten in jouw voordeel. Een leuke bijkomstigheid is overigens dat je de scheidsrechter nu ook fysiek op het veld ziet lopen in tegenstelling tot de voorgaande delen van het spel.

Grafisch ziet het spel er ook weer beter uit dan zijn voorgangers. Er is voornamelijk veel aandacht besteed aan wat er in het veld gebeurt en niet zozeer erbuiten. Het publiek op de tribunes ziet er bijvoorbeeld niet noemenswaardig realistisch uit, maar dit is ook niet storend. Wat leuk is, is dat veel spelers in het spel grote gelijkenissen vertonen met hun evenbeelden.

Niet alleen qua uiterlijk, maar ook in hun doen en laten. Neem bijvoorbeeld een vrije trap met Beckham en je zult zien dat hij de bal met een bekeken curve trapt, of probeer de 360 graden draaibeweging van Zidane. Verder zien spelers zoals Henry, Ronaldo en Figo er qua gezicht verbluffend echt uit.

Het geluid is er ook erg op vooruitgegaan. Je waant je soms echt live in een voetbalstadion. Het publiek reageert op het verloop van het spel. Vinden ze de wedstrijd niet aantrekkelijk, dan zul je de fluitconcerten horen toenemen. Leuk detail is dat je bij wissels de stadionspeaker hoort en dat het publiek de nieuw ingekomen speler extra toejuicht.
Uiteraard niet alleen maar lof voor dit spel, want Konami had in vergelijking met voorgaande delen ook wat kleine dingetjes anders kunnen doen. Het grootste minpunt vind ik persoonlijk dat de fameuze kapbeweging is verdwenen. Deze beweging is vervangen door iets wat erop lijkt, maar het is lang niet zo mooi om te zien als je de keeper op het verkeerde been zet door hem uit te kappen als in de voorgaande delen. Waar Konami de fans ook wel mee heeft teleurgesteld is dat de game niet online te spelen is, waar dit bij eerdergenoemde concurrenten Fifa 2005 en This is Football 2005 wel mogelijk is.

Al met al kunnen we concluderen dat PES4 wederom een topper is. De game is in vele opzichten verbeterd en de gameplay is, waar de PES serie om bekend staat, weer uitstekend. Het training-menu is zeer uitgebreid en geeft je de kans om de (gevorderde) besturing onder de knie te krijgen.

In tegenstelling tot bijvoorbeeld Fifa 2005 is er wel minder aandacht besteed aan details, maar dit wordt ruimschoots gecompenseerd met een fantastische gameplay. Wel jammer dus dat de kapbeweging is verdwenen en dat de game niet online te spelen is, maar dat mag de pret vooralsnog niet drukken. Een echte aanrader dus!

Graphics
Algemeen

8,5