Fight Night Round 2 (review)
Na het daverende succes van het realistische Fight Night 2004 kon het natuurlijk niet uitblijven dat EA met een vervolg zou komen op deze game. Met Fight Night Round 2 hebben ze een waardig opvolger in elkaar gezet.
Fight Night 2004 was volgens vele het eerste echt realistische boksspel. Fight Night Round 2 (FNR2) borduurt voort op deze succesvolle formule. |
Je bedient in dit spel de bokser met de twee analoge sticks op je controller. Met de linker bepaal je in welke richting de bokser loopt en met de rechter deel je de klappen uit. Dit doe je door de stick in verschillende richtingen te bewegen. Doe je de stick schuin naar voren dan deel je een directe stoot uit, maak je een kwart draai naar voren dan maak je een hoekslag, en maak je een 3/8 draai dan deel je een uppercut uit.
Daarnaast kun je de trekkers aan de bovenkant van je controller gebruiken om de functie van de sticks iets te veranderen. Hoe de linker ingedrukt en je kunt met de linker stick alleen je bovenlichaam bewegen om zo klappen te ontwijken. Druk op de rechter trekker en je blokt ineens met de rechter stick. Dat klinkt allemaal misschien wat ingewikkeld, maar dat valt in de praktijk reuze mee. Na 5 minuten ben je al gewend aan deze manier van spelen en deel je rake klappen uit. Leuk aan deze besturing is dat je het idee hebt dat je deze klappen zelf uitdeel en dat je niet een oneindig aantal knoppencombinaties hoeft te kennen om een topbokser te worden.
Nieuw in dit deel zijn de cutman - die in de rust tussen rondes door je wonden zal verzorgen - en een soort superslagen, de haymakers. Deze slagen voer je uit door de rechter stick eerst in de tegenovergestelde richting te bewegen en dan de slag af te maken. Deze haymans zijn zeer geschikt om een tegenstander neer te halen. |
Moeilijkheidsgraad:
Dankzij de instelbare moeilijkheidsgraad en de unieke maar makkelijke besturing is dit spel geschikt voor een zeer ruim publiek. Echter als je op zoek bent naar een spel waar je ongehinderd kun rammen dan kun je beter Mortal Combat of Soul Caliber 2 kiezen want hier heb je bovenal te maken met een realistisch spel.
Grafisch |
Geluid:
Het geluid is net als de graphics erg goed verzorgd maar heeft wel enige minpunten. De muziek in het spel is met zorg uitgekozen en draagt bij aan de bokssfeer. Ook mooi zijn de geluid effecten, met name bij een Knockout stoot. Het kraken van het bot gaf mij gewoon rillingen in mijn maag. Irritant zijn echter de stemmen. Zal de verslaggever van de wedstrijd je het eerste uur je nog wel boeien, al snel zal hij je de keel gaan uithangen. Hetzelfde geldt voor je coach. In het begin geeft hij nog wel nuttige informatie, maar al snel gaat hij vervelen en heb je al zijn standaardzinnetjes wel gehoord. Gelukkig is er een pluspunt: Je kunt beide uitzetten.
Speelbaarheid: De gameplay is goed. De eenvoudige controls, de training mini-games voor elke wedstrijd, de voorbereidingen, het vechten en het verzorgen van je speler zijn erg leuk en eenvoudig. |
Probleem is echter dat ik me kan voorstellen dat sommige mensen zich snel kunnen gaan vervelen met dit spel. Dit komt omdat er maar weinig variatie in zit. Afgezien van de mini-games (vier) en de stand 'Hard Hits' (scoor de meeste knockouts) is er eigenlijk maar een ding te doen, knokken. En dit kan gaan vervelen omdat de gevechten eigelijk allemaal op elkaar lijken. Gelukkig is er nog wel de mogelijkheid om het tegen anderen op te nemen op één console of via Internet en dit zal de speelduur zeker verlengen.
Conclusie:
Ben je wel in voor een potje realistisch boksen en verlang je verder niet al te veel variatie dan kan ik je Fight Night Round 2 zeker aan raden. De controles, de Graphics en de mogelijkheid om je eigen bokser te maken zullen er voor zorgen dat je met dit spel wel even zoet bent. Zoek je echter iets meer een vecht spel dan een sport spel dan kun je beter iets anders zoeken.
Pluspunten: Minpunten: Getest door: | Cijfers: |