Medal of Honor: European Assault (Review)

Na een ietwat teleurstellende Medal of Honor: Rising sun en Pacific Assault, is er een nieuwe Medal of Honor uitgekomen: European Assault. Dit maal is het Europa van de Tweede Wereldoorlog als thema gekozen.

Na andere First Person Shooters, zoals Half life 2 en Doom 3 is er misschien de vraag of de gamers nog wel zitten te wachten op een vervolg game op de Medal of Honor reeks. Wat dit spel anders maakt dan de andere First Person Shooters is dat “sprayen” hier geen optie is. Tactiek en slim denkwerk is een zekere vereiste en je goed verschuilen achter voorwerpen is echt een must.

Europa 1942
Het is stil, iets te stil. Je hoopt dat dit zo zal blijven, maar je weet dat dit slechts kalmte voor de storm is. Je naam is Luitenant William Holt, en je bent een soldaat in dienst van de Office of Strategic Services (OSS). Samen met een team zal je deze verschrikkelijke tijden naspelen. Je bent uitgekozen door Wild Bill, om de snode plannen van Hitler te bedwingen.

Je bevindt je op een boot. Vanaf het moment dat het begint proef je de sfeer en voel je je hart bonken. Zomaar in het wilde weg schieten zit er niet bij, want je tegenstanders bevinden zich achter muren, kisten en hoge omheiningen. Je moet zorgvuldig je weg kiezen, om zo je tegenstanders te verschalken zonder daarbij je team te veel in gevaar te brengen.

De gameplay
De gameplay van het spel kan worden omschreven als typerend. Je loopt met de linker analoge stick en met de rechter stick bestuur je je wapen, wat soms wel lastig kan zijn, als je tegelijkertijd moet draaien en schieten. Maar na wat oefenen zal dat geen probleem meer zijn.

Het echte oefenen zit hem in het gedisciplineerd afwachten en schuilwerk. Dit is niet alleen in het voordeel voor jezelf, maar ook voor je teamgenoten, die anders ook snel het loodje zullen leggen, waardoor je weer alleen komt te staan. Door het verbeterde artificial intellegence is het nu ook noodzaak om te sluipen, in plaats van klakkeloos naar voren rennen. Je tegenstander zal je horen en sneller reageren. Je rustig voortbewegen en het schieten staat met elkaar in verband. Op het moment dat je rent schiet je ook minder accuraat, en dat merk je als je bijvoorbeeld bukt of rustig sluipt. Je crosshair vergroot zich op het moment dat je rent en verkleint zich weer als je sluipt. Het kompas geeft aan van welke kant je beschoten wordt en hoeveel leven je nog over hebt. Ben je groen, dan is er uiteraard niets aan de hand, maar zodra je geel of zelfs rood wordt, dan weet je dat een lang leven niet voor jou in het verschiet ligt. Gelukkig heb je op sommige punten medic packs, waar je jezelf weer even bij kunt laden. Hetzelfde geldt ook voor ammunitie, die je op sommige punten tegenkomt, zodat je er weer lustig op los kunt knallen.

Het vernieuwende van dit spel, is dat je een “rally meter” hebt. De rallymeter vergroot zich, op momenten dat je je tegenstander op een schitterende wijze weet uit te schakelen. Deze adrenaline rush kan jij weer in je voordeel gebruiken bij andere aanvallen. Er is ook een tegenstelling van deze adrenaline rush, namelijk als er een granaat dicht bij je in de omgeving ontploft, dan zal je gehoor tijdelijk gereduceerd zijn, en hoor je het bonzen van je hart. Sommige zullen de rally mode niet omarmen, anderen zullen deze bullit time misschien juist waarderen. Of dit het spel realistischer maakt? Dan moet je je afvragen hoe de helden van die tijd zich op dat moment voelden.

Je maakt in het begin gebruik van de zogenaamde short-range wapens, om aanvallen van dichtbij zo goed mogelijk te kunnen uitvoeren, maar naarmate de game vordert kan je ook tanks uitschakelen of lekker in een huis schuilen en je vijand uitschakelen met je sniper rifle.

Voor een bestorming van bijvoorbeeld een bunker kan je gebruik maken van je team, die jij kunt plaatsen waar je wilt. Dit kan handig zijn, om jezelf dekking te geven of om ze strategisch te plaatsen zodat jij eromheen kan lopen en de vijand van achter kunt verrassen.  Ze kunnen echter soms vervelend om je heen gaan lopen, wat weleens irritant kan zijn als je wordt beschoten. De vijand echter, reageert vrij snel maar helaas kan ze niet zo goed mikken, wat het soms weer te makkelijk maakt om te vijanden uit te schakelen.

Wat betreft het verloop van het spel is het niet zo dat je slechts één doel hebt. Je kunt meerdere doelen bereiken, de zogenaamde primaire en secundaire doelen die je per level kunt bereiken. Je hoeft niet alle doelen af te ronden, maar dat maakt het spel wel verfrissend, omdat je meerdere kanten op kunt. Het gevaarlijke van dit speurwerk, is dat je riskeert dat je teamgenoten, incluis jezelf, dood kunnen gaan en een tijdelijk save optie is er helaas niet. Dus ben je dood, dan zul je het gehele level nogmaals moeten spelen.

Grafisch is er niet veel op te merken aan het spel. De intro vertelt je al dat het er heftig aan toe zal gaan en de stem die het verhaal verteld in het begin laat je achter met een gevoel van medelijden, waardoor je emotioneel gebonden raakt aan het spel. Sommige explosies zouden nog wel iets mooier gemaakt kunnen worden, want die zien er soms nog ietwat blokkerig uit.

Wat wel subtieler had gemogen zijn de icoontjes, die je boven je vijand te zien krijgt, op het moment dat je hem neerschiet. In plaats van de wapens op de grond te plaatsen zie je een geel pixelerig plaatje van een wapen, zodat je weet dat er hier iets te halen valt. Om het realistischer te doen blijken, hadden ze er misschien voor moeten kiezen om dat achterwege te laten.

Het geluid tijdens de game zorgt ervoor dat je geconcentreerd zit te gamen. Je moet zorgvuldig luisteren naar alles om je heen, want geluid is van essentieel belang. Mede door het schitterende geluid, voel je de adrenaline door je lichaam stromen. Door alle explosies om je heen en het vuurgevecht ver bij je vandaan, waan je je echt in deze verschrikkelijke oorlog.  Tijdens de vuurgevechten door hoor je ook mensen schreeuwen en de vijand die zegt waar jij je bevindt.. Maar je mag je hierdoor niet van de wijs laten brengen en je blijven concentreren op je eigen manschappen.

Medal of Honor: European Assault is een mooi spel, afgezien van sommige levels waar de beelden toch ietwat blokkerig zijn. Gelukkig zijn de meeste mappen tijdens de avonduren, waardoor hiervan weinig te merken is. Juist omdat de levels zich 's nachts afspelen, maakt dit het juist spannender om het spel te spelen. De gameplay is zoals je mag hopen, eenvoudig maar toch met veel mogelijkheden. Wat het spel zo moeilijk maakt zijn de soms wat lange levels, die je in één keer moet halen, omdat je anders de gehele level nog een keer over mag doen. Het geluid zorgt ervoor dat je in het spel wordt getild en dit gecombineerd met het realisme in het spel, houdt je toch enkele dagen flink bezig. Kortom: een verfrissende nieuwe kijk op deze succesvolle serie!

Graphics:    8,0
Geluid:         9,0
Gameplay:   8,0