Resident Evil Outbreak File #2 (Review)

Capcom heeft een nieuwe game voor de PS2  in de Resident Evil reeks uitgebracht. Outbreak File #2 is in eerste instantie een multiplayer-game, te spelen via internet, een netwerk of een kabelverbinding.

In deze nieuwe Resident Evil is het oude vertrouwde spelbeeld weer te zien. Je moet door elke locatie manoeuvreren om op zoek te gaan naar wapens, gezondheidsitems en andere spullen of aanwijzingen die nodig zijn om de puzzels op te lossen of de zombies te verslaan. Deze nieuwe Resident Evil voelt daarom ook aan als een mix van een adventure en een actiegame.

Het spel
In deze game is het de bedoeling dat je de hele omgeving goed uitpluist en onophoudend nadenkt over de items die je in je bezit hebt en hoe deze je kunnen helpen. Dit is een leuk aspect aan de game. Het is niet alleen maar actie maar goed denkwerk is ook van wezenlijk belang. Een nadeel is dat je hier niet echt veel tijd voor hebt. Terwijl je de map nog eens bestudeerd om te zien of je geen verborgen deur gemist hebt of twee kruiden uit je inventory tracht te combineren, doe je dat liever niet terwijl je rondjes rent om uit de klauwen van een paar zombies te blijven. Voor het online gedeelte is dit juist weer goed. Dan wordt het spel niet constant onderbroken. Voor het offline spelen had het echter leuk geweest als je wat meer vrijheid had gekregen van de niet altijd intelligente computergestuurde bondgenoten. Deze bondgenoten dien je voorafgaand aan de game te kiezen. Elk personage heeft bepaalde eigenschappen die van pas kunnen komen. Echter beschikken deze personages tijdens het spelen niet echt over een goede intelligentie. Ze lopen vaak doelloos rond en voegen weinig toe.

Outbreak File #2 moet in eerste instantie gezien worden als een multiplayergame. Je dient met andere onlinespelers de zombies uit Racoon City te vermoorden. Hoe beter je team hoe gemakkelijker het gaat. Daarnaast is er een optie dat wanneer je dood bent je weer tot leven kan komen in de vorm van een zombie. Nu kan je zelf als zombie achter het groepje overlevenden aan. Het grote gebrek aan het eerste deel was dat de communicatie met je medespelers zo moeilijk was. Jammer genoeg heeft ontwikkelaar Capcom maar heel weinig gedaan om dit probleem te verhelpen. Opnieuw moet je met je teamgenoten praten door middel van vooraf ingeblikte zinnen zoals 'help', 'go' en 'thank you'. Gelukkig kan je nu ook zeggen dat iets je spijt of de naam van de kamer waar je je op dat moment bevindt. Deze communicatievorm is in ieder geval beter, maar het is in geen enkel geval een beter alternatief voor de headset- of toetsenbordcommunicatie die online multiplayers ondertussen gewend zijn.

De scenario's in File #2 zijn redelijk goed en afwisselend in elkaar gezet. Ze nemen je van bekende locaties zoals het politiebureau van Raccoon City en de dierentuin tot een griezelig oud ziekenhuis in een bos. Er zijn meerdere manieren om een missie uit te spelen, afhankelijk van de moeilijkheidsgraad en het personage waar je mee speelt.

Afhankelijk van  je prestaties kun je ook punten verdienen waarmee je toegang krijgt tot extra's als filmpjes en alternatieve outfits. Ook zijn er een aantal nieuwe moves bedacht om je te helpen overleven. Het is nu mogelijk om te bewegen terwijl je schiet, heel handig als je zo snel mogelijk buiten bereik wil komen van een wezen dat meerdere kogels nodig heeft om te sterfen. Je kan ook items oprapen als je bijna dood bent en over de grond kruipt. Deze kleine aanpassingen zijn aardig, maar ze maken de algemene gameplay er niet echt veel beter op in vergelijking met de andere titels uit de Resident Evil reeks.

File #2 ziet er in elk geval heel mooi uit. De omgevingen zijn heel gevarieerd en zijn voorzien van enorm veel details. Ook zijn de meeste scenario's volledig verschillend, geen twee kamers zien er hetzelfde uit en worden allemaal wel op een of andere manier tot leven gebracht. Voor deze mooie plaatjes dien je echter wel een prijs te betalen. Elke keer als je door een deur gaat moet die nieuwe ruimte geladen worden. Dit is erg vervelend, vooral wanneer je een paar keer achter elkaar door dezelfde deur moet.

Het geluid is ook goed. Het is vaak erg spannend en draagt goed bij aan de spannende sfeer van het spel.

Resident Evil outbreak file #2 is een weinig vernieuwende game. Vergeleken met het vorgie deel is er weinig verbeterd of veranderd. Daarnaast is de gameplay niet echt om over naar huis te schrijven. Je heb weinig tijd om na te denken en je bondgenoten voegen weinig toe. Het online gedeeltje is wel iets verbeterd maar het speelt nog niet zoals een echte online game hoort te spelen. Grafisch is het wel de moeite waard. De omgevingen zijn erg mooi en gevarieerd. Voor de echte die-hard Resident Evil fans is dit spel nog de moeite waard. Maar voor de gewone gamers is het een game die je links laat liggen.