NHL 2006 (review)

Nadat vorig jaar de ijshockeycompetities in Amerika niet doorgingen vanwege geruzie over hoge lonen is het feest dit seizoen weer losgebarsten. Een logische reactie van de heren van EAsports is NHL 2006.

Dit spel is beschikbaar voor de PC, Playstation 2, Xbox, Gamecube, Gameboy Advance, PSP en Nintendo DS.

De NHL reeks is begonnen in het jaar 1994. Het was Voor die tijd echt een prachtig spel om te spelen. Na al die jaren is de game enorm veranderd. Grafisch zijn de spelers van enkele pixels uitgegroeid tot enorm realistisch ogende spelers. Om oude tijden te doen herleven is het nu mogelijk om NHL 1994 te spelen in NHL 2006. Het ziet er echt niet uit maar is wel even leuk om te doen.

Speltypen
Terug naar het heden. In NHL 2006 kunnen we weer kiezen uit officiële competities en teams. Dit is en blijft een enorm pluspunt van EAsports. Ze hebben deze zaken altijd goed voor elkaar. In de game zijn een aantal verschillende spelmogelijkheden. Deze variëren van demonstratiewedstrijdjes en online spelen, tot dynasty en elite leagues. Hierin kan je met teams spelen uit Zweden, Finland en Duitsland. Dit is erg leuk voor de Duitsers maar wij hebben er niet veel aan. Wat ik hier miste was een trainingsoptie. Er is geen mogelijkheid om je vaardigheden te verbeteren of om tips te verkrijgen.
Een nieuwe optie is het creëren van een eigen speler. Deze is geheel naar eigen wens te maken inclusief littekens, gebroken neuzen en blauwe ogen.
Waar het eigenlijk om draait in NHL 2006 is de dynasty mode. Hierin fungeer je maximaal 10 seizoenen lang als manager, coach en speler van je favoriete team. Het is jouw taak de eigenaar van de club tevreden te houden. Dit doe je door voldoende wedstrijden te winnen en door het juiste financiële beleid te handhaven. Je moet zorgen dat het team over voldoende kwaliteit beschikt en de juiste training krijgt. Helaas kan er zelf niet getraind worden, maar alleen aan de hand van trainingsschema's. Deze mode is leuk voor erbij maar waar het mij om draait bij sportspellen is de gameplay.

Een goed sportspel moet een hele goede replay waarde hebben. Sporten zijn vaak simpel maar moeten wel zo leuk en goed zijn als game zijnde dat je ze steeds opnieuw wilt spelen. In deze versie zitten daarom een aantal nieuwe elementen om het spel beter te laten verlopen. Zo is er de trick stick. Met de rechter analoge stick kunnen een aantal passeerbewegingen gemaakt worden of kan er op een bijzondere wijze gescoord worden. Daarnaast komt er terwijl je op de schietknop drukt een markering het doel te staan. Deze kan je in de gewenste positie in het doel bewegen en bij het loslaten van de schietknop gaat de puk in die richting naar het doel. Hierdoor is het wat makkelijker de puk in het vrije gaatje te schieten.
Het schaatsen is ook wat sneller en soepeler. Dit is wel afhankelijk van de kwaliteiten van de speler. Betreft het een rookie dan draait hij net zo snel weg als het achterste van een olifant. Maar het spel gaat lekker snel en de spelers bewegen goed.
Het is daarnaast erg lastig om te scoren. Je moet een goede deke (soort schijnbeweging) of schot in huis hebben wil je de keeper passeren. Dit heeft een voor- en nadeel. Het voordeel is dat je echt moeite moet doen om te scoren. Oefening baart hierbij kunst. Een nadeel is dat er ongeveer steeds op dezelfde manier gescoord wordt. Er zit weinig afwisseling in de manier waarop de puk de netten raakt. De game mist naar mijn gevoel verrassende acties. Je hebt niet echt rare blunders of spelers die uitglijden etc. Het lijkt wel of de puk vastgelijmd zit aan de stick van de speler. Na tien rondjes en schijnbewegingen gemaakt te hebben zit de puk er vaak nog steeds aan vast. Hoewel het hier en daar schort aan de gameplay is de game goed te spelen.

Grafisch gezien is de game er weer iets op vooruit gegaan. Vooral het ijs ziet er prachtig uit. Je ziet de reflecties van de spelers in het ijs. Ook zijn de schaatslijnen zichtbaar. De spelers ogen mooi en soepel waardoor het spel op grafisch vlak nergens tekort komt.
Het geluid is een pluspunt van het spel. De muziek is lekker punkachtig en het commentaar is redelijk. Maar met name de geluidseffecten tijdens het spelen zijn erg leuk en goed. De klassieke ijshockeydeuntjes komen in vele vormen voorbij. Het publiek is ook erg goed uitgewerkt met zijn gejoel en gezang.

Deze game heeft genoeg elementen in zich om je even van de straat te houden. Er zijn zat speltypen om je mee uit te leven. De dynasty mode is hierbij het middelpunt. Qua gameplay zit het redelijk snor met NHL 2006. Het speelt lekker soepel en is redelijk lastig. Het probleem bij NHL 2006 kan zijn dat het op een gegeven moment teveel van hetzelfde wordt. Er mist teveel variatie tijdens het spelen. Al met al zit de game goed in elkaar en is het zeker geen miskoop.

Snel
Mooi

Weinig variatie