Marvel Nemesis: Rise of the Imperfects (review)

Laat een wereldberoemde, maar stokoude, superheld zich van zijn plaats verdrijven door een nieuwe generatie? Nee! in Marvel Nemesis: Rise of the Imperfects gaan de oudjes de strijd aan met hun opvolgers.

In Marvel Nemesis: Rise of the Imperfects vechten de meest legendarische superhelden, waaronder Spider-Man, Wolverine en Iron Man, tegen de Imperfects, een groep superhelden die is ontwikkeld door Marvel, EA en de grootste talenten uit de comic-industrie.

Superhelden to the rescue!
De Imperfects, vertegenwoordigd door vechtersbazen als John Ohm, Paragon en Solara, proberen zich een plek te veroveren in Marvels wereld der superhelden.

De gearriveerde helden kunnen natuurlijk niet toestaan dat deze nieuwe helden de straten bevuilen. De strijd wordt aangegaan in een story-mode die door één persoon te spelen is. Hierin begin je met één held en naarmate je vordert in de game komen de andere 17 vrij.

De verhaallijn wordt verteld als een echt stripverhaal met echte comic-graphics en tussenfilmpjes. Het spel speelt als een echte beat'em up game. Elke superheld moet een aantal kleine missies uitvoeren die alleen maar bestaan uit het zo hard en zo snel mogelijk in elkaar slaan van het gespuis op straat. Af en toe is er een heus superhelden duel waar 1 tegen 1 wordt gevochten. Maar grotendeels moet er gevochten worden tegen een invasie van kleine vechtersbazen.

Elke held heeft zijn eigen unieke eigenschappen die tactisch kunnen of moeten worden gebruikt. Zo kan Spider-man heel gemakkelijk wegslingeren en tegenstanders naar zich toe pakken of weggooien met zijn spinnendraad. Wolverine moet het meer van brute kracht en zijn messen op zijn handen hebben. Het verschil tussen de helden is goed te merken en zorgt daarom ook voor wat afwisseling. Deze is verder ver te zoeken bij het spelen van de story-mode. Elke keer moet er weer hetzelfde gedaan worden. Maar om alle helden vrij te spelen dient deze mode wel helemaal uitgespeeld te worden. Dit is alleen voor de echte diehards weggelegd.

Naast de storymode kan er ook gekozen worden om echte 1 tegen 1 gevechten te houden. Dit kan tegen de computer of tegen een vriend of vriendin van je. Of tegen Marvel Fans aan de andere kant van de wereld via de online mode. Deze gevechten zijn een stuk vermakelijker dan de story-mode. In de story-mode is het echt teveel van hetzelfde en weet je ongeveer wat er gaat gebeuren. Tegen een menselijke tegenstander is dit echt andere koek. Geen moment weet je wat er gaat gebeuren. Maar omdat de superhelden niet echt veel moves in huis hebben gaat is de variatie nog niet optimaal.

Gebruik je omgeving!
Wat een vechtgame goed maakt is dat de besturing goed is en het vechten niet gaat vervelen. De besturing van deze game is erg gemakkelijk. Dit is op zich niet opmerkelijk omdat er niet veel manieren zijn om te vechten. Er is 1 vecht knop en deze is uit te breiden met de special move van de held. Verder kan je nog een beetje blokken en springen. Hierdoor wordt het vechten echt te eentonig. Wat wel erg goed van de game is dat omgeving erg goed uitgewerkt is. Deze kan je namelijk in je voordeel gebruiken. Er kan met auto's gegooid worden of stalen pijpen kunnen gebruikt worden om mee te slaan. Ook kunnen muren en kasten en dergelijke allemaal kapot geslagen worden. Dit geeft het vechten een extra dimensie mee die het in deze game hard nodig heeft.

De game loopt erg soepel. De bewegingen van de personages zien er heftig en vloeiend uit. Als er met dingen geslagen of gesmeten wordt ziet dit er ook erg goed uit. Daarnaast zien onze helden er fraai uit. Ze zien er allemaal erg verschillend en gedetailleerd uit. De omgevingen die in het spel langskomen zijn af en toe van goede kwaliteit. Er zit ook levels bij die er te simpel uit zien. Een goede game hoeft nog geen erg goede graphics te hebben. Helaas gaat dit niet op voor deze game.
Het geluid bezorgt echt een comic sfeertje. Dit is best goed uitgewerkt. De geluidseffecten tijdens het vechten geven ook voldoening. Alleen had soundtrack wel wat uitgebreider gemogen om het wat afwisselender te maken.

Zoals hierboven te lezen kleeft er echt een heel groot nadeel aan deze game. Deze is gewoonweg te eentonig. Bij de story-mode komt het erop neer dat je constant hetzelfde moet doen. En omdat de superhelden ook nog eens weinig moves in huis hebben om hun tegenstanders aan gort te slaan is de afwisseling ver te zoeken. De graphics en geluid zijn ok maar hadden beter gekund. Leuk aan de game is dat je met verschillende superhelden kan vechten in een game en dat hun persoonlijke eigenschappen goed zijn uitgewerkt. Het vechten is nog enigszins leuk gemaakt doordat de omgeving kapot kan of gebruikt kan worden om je tegenstanders schade toe te brengen. Maar deze factoren zijn niet voldoende om de echte vechtliefhebbers te bekoren. Fans van de marvel comics zullen de game nog enigszins kunnen waarderen omdat er nieuwe helden zijn ontworpen.

Omgeving
Vechten met verschillende superhelden

Te eentonig