Black and White 2 (review)

Van het succesvolle computerspel Black en White is er een vervolg uitgebracht. Is Lionhead er in geslaagd een waardige opvolger te maken? Hier kun je de review lezen.

Dit spel is beschikbaar voor PC, PS2, Xbox, Nintendo DS, GameCube en Gameboy Advance

Eigenlijk vond ik toen de eerste “Black and White” uitkwam  de titel niet zo goed gekozen. Deze deed me in eesrte instantie aan rassenproblemen denken. Maar blijkbaar ben ik de enige met die kronkel want bij de opvolger van de hit van Lionhead is de oude naam behouden gebleven. Als Black and White 2 ligt deze in de winkel.

Dat er een opvolger kwam, mag geen verbazing wekken. Iedere succesvolle game krijgt zijn sequel en B&W nummer één dateert uit 2001. Als je het spel speelt zal je merken dat de makers in de tussentijd niet hebben stilgezeten.

Geen rassenrellen, maar godsdienstoorlogen...
Verdorie, oorlog. Vloeken mag, want dit is een Godgame. Met een Zeer Belangrijke God aan het hoofd, namelijk jijzelf. Jij bent de baas en de rest moet luisteren. Of ze moeten voelen...! Aan jou de keuze, want er zijn twee soorten goden: goede en slechte. De goeden - de witten zeg maar - die zorgen dat er bloemetjes groeien. De slechten - de zwarte - laten deze vervolgens vertrappen, verbranden, uittrekken. Als je netjes bent opgevoed zoals wij (wat we hopen) dan kies je er natuurlijk voor om een goede God te worden. Hoewel...., die martelkuil..., die staat beste wel mooi op het dorpsplein! En die galg... kijk eens hoe mooi hij meebeweegt met de wind!

Normaal krijg je in een spel een intro, en daarna uitleg over de besturing. Hier is het net andersom. Je leert meteen te bewegen over het scherm en daarna gaat het pas "los". Dit spel is dan ook te spelen vanaf 12 jaar, dus simpel beginnen is het motto. Maar zijn het juist niet de kinderen die zoiets het snelst oppakken? Wat wel weer lastig is voor kinderen, is het feit dat het spel uitsluitend in het Engels beschikbaar is.

In de eigenlijke intro - wat op de instructies volgt - leer je dat je heerst over de Grieken. Jij en je volkje leven in peis en vree. Totdat plots de Azteken binnenvallen, je leger overrompelen en je dorpen platbranden. Dat dit volk op een continent leefde dat pas eeuwen later ontdekt zou worden is een detail waar we maar niet bij stil moeten staan.

Maar goed. Het enige wat je na deze overrompeling nog kan doen is enkele volgelingen redden. Je helpers, in de vorm van een engeltje en een duiveltje, leggen je meteen uit hoe dat moet. Eigenlijk zegt vooral je engel wat je moet doen, je duivel is zich al aan het verkneukelen op wraak.

Op een klein eiland kun je opnieuw beginnen met een natie op te bouwen. Het spel doet hier denken aan een mix van SimCity met een willekeurig strategie spel. Bouw wat je bouwen kan, zorg dat er eten is en zie er op toe dat je volkje niet te teveel omwegen moet maken om ergens iets af te leveren. Met andere woorden, manage de boel! Zo zijn er al een boel spellen op de markt.

In geen van die spellen heb je echter de beschikking over een "troeteldier" in actie komt. Je hebt de keuze uit de drie dieren van deel 1: koe, leeuw en aap. In B&W 2 kan je ook nog een wolf kiezen.
De bedoeling is dat je opvoeder bent. Het grote verschil met het origineel is dat je nu in een tekstballon ziet wat je dier van plan is om te doen. Deze teksten zijn gelukkig wel in het Nederlands beschikbaar.

Als de leeuw een dorpeling oppakt, lees je bijvoorbeeld dat hij van plan is om die op te eten. Je hebt dan de keuze om dat aan te moedigen of af te straffen. Als je de dorpeling redt zullen de anderen je aanbidden. Als je hem laten opeten, zal je volk je vrezen, en harder werken uit angst. Het is niet zo dat de opvoeding volledig zwart of wit is. Er zijn gradaties. Al naargelang je meer straft of beloont, zal het resultaat zijn: altijd dorpelingen opeten, meestal, soms, af en toe of helemaal nooit. Je kunt later nog altijd van idee veranderen, je hebt enorm veel vrijheid op dat gebied.

Toch is er een verschil te merken in welke richting je stuurt. Je dier zal uitgroeien tot ofwel een lief schatje (van 25 meter hoog), ofwel tot een monster. Al zal het resultaat meestal iets tussen die twee in zijn, want voor je het weet heb je al iets slechts gedaan. Of iets goeds.

En soms zal je als oppermachtige wel iets slechts MOETEN doen. En zonder leger sta je nergens. De opbouw van je leger gaat zoals meestal in dit soort games. Zet ergens een barak neer en er komen soldaten uit wandelen. Poot een paardenstal naast je houtzagerij en je krijgt er een cavalerie en boogschutters bij. Dat leger dient natuurlijk ter verdediging, niet alleen de Azteken staan je naar het leven, de Noren en de Japanners ook.

Als je zoals een braaf godje alles piekfijn doet, zullen de buurvolken van pure bewondering zich bij je aansluiten. Je kunt echter ook voor een hele andere aanpak kiezen en het leger op de buren afsturen. Met wat training kan je natuurelementen ontketenen. Vulkanen, aardbevingen, met vuurballen en rotsen kan smijten. Allemaal handige trucjes om je gebied uit te breiden.

In tegenstelling tot de meeste real-time strategie spelen, word je in B&W 2 niet voortdurend lastig gevallen door de vijand. Je krijgt rustig de tijd. Of je de overwinning behaalt door brute kracht of door vele mooie gebouwen neer te zetten maakt niets uit, de tegenstander wacht af.

Mocht door deze rust het spel je gaan vervelen, dan zijn er nog wat raadsels. Je hoeft deze niet op te lossen, maar in de tijd dat je aan het bouwen bent kun je net zo goed wat anders doen. Het zijn geen echte hersenbrekers, al is de oplossing soms net niet zo eenvoudig als je dacht.

Black and White 2 ondersteunt de allernieuwste videokaarten, met de details zit het wel snor. Met mijn (oudere) videokaart toonde het water op sommige plaatsen schitterend echt, op andere plaatsen meer als een rare wolk. Het oogt allemaal mooi, alleen bewegen de ventjes in de tussenanimaties zich nogal houterig. Veel variatie in de personages is er ook niet. Wel tussen soldaten en dorpelingen, maar alle dorpelingen zien er bijna identiek uit, op het verschil in geslacht en ouderdom na. Je kunt naar believen in- en uitzoomen, maar eens je de details hebt bekeken en bewonderd zal je al snel merken dat een afstand houden beter is om een overzicht te houden.

De gesproken uitleg is dus alleen in het Engels. Dat is het enige nadeel. Voor de rest zijn de stemmen nergens vervelend. En het is natuurlijk niet eenvoudig om alles te laten inspreken in alle mogelijke talen, maar met ondertiteling was er een struikelblok minder geweest.

De muziek is nooit storend, je kunt deze desnoods afzetten, maar bijblijvende deuntjes zitten er ook niet tussen. Na een tijdje kwamen sommige teksten me de strot uit, maar daar heb ik altijd snel last van.

Laten we duidelijk stellen dat B&W 2 een tof spel is. Toch had ik er iets meer van verwacht. Het is eenvoudiger dan deel 1 om je dier te laten doen wat jij wilt, alleen al omdat je nu kan zien wat het van plan is. Maar er kruipt vrij veel tijd in het strategie gedeelte, iets wat je telkens opnieuw zal moeten doen bij het volgende level. Dat is niet echt vervelend, alleen had ik liever iets meer met mijn beestje gespeeld. Nu moet je je tijd verdelen over honderdeneen zaken.

Je krijgt wel alle mogelijke hulp, nergens had ik het idee dat ik iets belangrijk over het hoofd zag. Denk er wel aan dat dit spel enorm veel tijd vraagt. Tijd die trouwens voorbijvliegt zonder dat je erg in hebt. En de keuzes die je maakt zullen je genadeloos meesleuren naar de hel. Of naar de hemel?

- vrij eenvoudig om te spelen
- je bent vrij om te doen en te laten wat je wil

- Geen Nederlands als stem, al is dat alleen een minpunt voor hen die het Engels minder goed de baas zijn