Battlefield 2: Modern Combat (review)

Er is een nieuwe versie van Battlefield uit. Deel twee voor de PC maar de eerste voor Xbox en Playstation 2. Zijn voorganger was een van de beste shooters voor de pc. Kan deze versie hem overtreffen?

Wat Battlefield tot een succes maakte was dat het een echt oorlogsgevoel creërde. Dit kwam met name tot zijn recht tijdens het multiplayer gedeelte. Er werden heftige gevechten uitgevoerd op mooie en vooral grote omgevingen. Met behulp van goed teamwork kon de tegenstander verslagen worden. Hierbij was het mogelijk om gebruik te maken van diverse voertuigen waaronder tanks, jeeps en vliegtuigen.

Nu is er in Battlefield 2: Modern Combat gelukkig niet veel veranderd. Er is weer keuze tussen singleplayer of multiplayer gameplezier.

Singleplayer campagne
Er is onrust in de voormalige Sovjetstaat Kazachstan en men stuurt er een krijgsmacht van de Verenigde Naties op af. Hierdoor worden de Chinezen net iets te zenuwachtig en besluiten ook zij om hun eigen vredeskorps ter plekke te brengen.

Tijdens de ongeveer twintig missies tellende singleplayercampagne wordt er geregeld geswitcht tussen de Amerikaanse zijde (die de VN troepenmacht aanvoert) en de Chinese.

Voorafgaand aan elke missie wordt een duidelijke briefing gegeven van wat er aan de hand is en hoe jij de problemen dient te verhelpen. Deze missies zijn erg afwisselend en kunnen bestaan uit het bewaken van een booreiland tot het tegenhouden van een hoge pief van de vijand.

Om het spel een extra dimensie te geven is het hotswappen gemaakt. Dit houdt in dat er geswitcht kan worden tussen alle eenheden van de eigen partij. Elke eenheid heeft een rondje boven zijn hoofd waardoor er makkelijk een manschap gekozen kan worden. Door op vierkantje te drukken vliegt het beeld in sneltreinvaart naar het gekozen personage. Dit ziet er erg indrukwekkend uit. Het hotswappen is ook daadwerkelijk van essentieel belang. In je eentje lukt het bijna nooit om een missie te volbrengen. Door het hotswappen kan er tijdens een missie de beste persoon gekozen worden om het werk op te knappen. Als er veel tanks aankomen schakel je bijvoorbeeld snel over naar een helikopter of naar iemand met antitankwapens. Het hotswappen zorgt er voor dat je echt betrokken bent bij heel het gevecht!

Tijdens het spelen kunnen er punten verdiend worden waarmee extra hulpmiddelen of een betere rang mee vergaard kunnen worden. Punten verdien je door tegenstanders te doden, vaak te hotswappen, zoveel mogelijk tegenstanders te doden met 1 magazijn en ga zo maar door. Door dit puntensysteem maakt het opnieuw spelen van een missie leuk. Soms heb je een missie voltooid maar bijna geen punten bij elkaar gesprokkeld en wil je de missie graag overspelen om je rang te verbeteren.

Om je eigen skills te verbeteren is het ook mogelijk om bepaalde uitdagingen aan te gaan. Dit zijn een soort mini-games binnen de singleplayercampagne. Deze verschillen van het racen met een jeep tot het vermoorden van zoveel mogelijk tegenstanders met een snipergeweer. Met deze uitdagingen zijn ook weer punten te verdienen.

De speelbaarheid van Battlefield is echt heel goed. De besturing is makkelijk onder de knie te krijgen en zorgt niet voor problemen. De personages bewegen ook allemaal erg goed en realistisch. De intelligentie van de tegenstanders is ook dik in orde. Zodra ze jou zien aankomen, gaan ze schuilen en wachten ze tot een goed moment om in te grijpen. Hierdoor zul je zelf ook redelijk strategisch te werk moeten gaan. Als je als een dolle komt aanlopen en begint te schieten graaf je je eigen graf. Door goed dekking te zoeken en goed te hotswappen is de tegenstander makkelijker uit te schakelen.

De moeilijkheidsgraad van de missies is erg goed. Na de eerste missie wordt het al snel moeilijk en komt het regelmatig voor dat je een missie over moet spelen. Dit is slim gedaan en zorgt ervoor dat de singleplayer campagne erg uitdagend is. Het enige nadeel van deze campagne is dat hij snel is uitgespeeld. Binnen 10 uur had ik de klus geklaard en ik baalde er echt van dat hij nu al was afgelopen. Gelukkig bestaat Battlefield niet alleen uit een singleplayer mode maar ook uit een multiplayermode.

Multiplayermode
Online kan er gespeeld worden met 24 spelers tegelijk. Er zijn twee spelmodes en deze bestaan uit: 'verover en behoud' en 'capture the flag.' De maps zijn wat kleiner dan op de pc versie maar dit mag de pret niet drukken. Met 24 spelers tegelijk worden er hevige battles uitgevoerd. Ook online kan er gebruik worden gemaakt van diverse voertuigen. Hierdoor kan je je snel naar een andere locatie verplaatsen of met hevige artillerie je tegenstanders vermorzelen.

Een nadeel van het multiplayer spelen is dat als er tegenstanders in jouw beeld verschijnen ze een rode stip boven het hoofd krijgen. Hierdoor zijn ze makkelijk te traceren. Een ander nadeel is dat de prestaties van de spelers individueel gericht zijn en niet teamgericht. Hierdoor krijg je dat veel spelers voor zichzelf gaan spelen in plaats van met elkaar. Samen sta je immers sterk.

Graphics en Geluid
De graphics zijn zeer goed verzorgd. Het spel speelt zich af in Kazachstan en dit merk je duidelijk aan de omgeving. Het is een erg groot land en speelt zich ook af in bergen met sneeuw, een soort woestijn en half kapot geknalde steden. Doordat de gebouwen vaak half verwoest zijn door de oorlog krijg je ook echt het gevoel dat je rondloopt in een oorlogsgebied. Het enige rare is dat wanneer je gebouwen binnenloopt je alleen maar kale wanden ziet. Maar verder zijn de graphics dik in orde.

Het geluid is ook zeer realistisch. Je hoort duidelijke andere geluiden per wapen. Daarnaast zijn de geluidseffecten van de voertuigen en explosies ook erg mooi gemaakt. De spannende muziek zorgt nog voor een echt lekker gamesfeertje.

Doordat Battlefield 2: Modern Combat een erg spannende oorlogssfeer weet te realiseren en erg uitdagend is zal deze game voor veel speelplezier zorgen! De graphics en het geluid zijn uitstekend en de gameplay is erg goed. Doordat hotswappen is toegevoegd aan de game wordt het spel nog intenser. Battlefield 2 komt helemaal tot zijn recht wanneer er online gespeeld wordt met 23 anderen tegelijk. Er gaat niks boven een hevige strijd tegen bestaande tegenstanders.

- Multiplayer
- Hotswappen

- Korte duur singleplayer