From Russia With Love (review)

Sean Connery is terug als James Bond. Niet in een film, maar in het computerspel gebaseerd op From Russia With Love. De Schotse acteur leende niet alleen zijn gezicht, maar ook zijn stem aan de game.

Dit spel is beschikbaar voor Playstation 2, Xbox en Gamecube

Jawel, onze favoriete Britse geheim agent is terug met een nieuwe game. From Russia with love is gebaseerd op de gelijknamige film uit 1963, de 2e film uit de reeks van James Bond verfilmingen. Deze film wordt door de fans van de serie als de beste Bond film gezien, vanwege het intelligente plot, de non- stop actie en de maatschappijkritische visie op de toenmalige samenleving. Ook niet onbelangrijk is het feit dat Sean Connery de rol van James Bond speelt, want hij wordt over het algemeen toch gezien als een van de beste Bondvertolkers. Geen slechte zet dus van EA om juist deze titel te kiezen voor de nieuwste game van 007. Helemaal mooi is het natuurlijk ook dat Sean Connery en andere acteurs hun stemmen “geleend” hebben; dit komt de geloofwaardigheid van de game natuurlijk alleen maar ten goede.

Goed, genoeg introductie, want waar het natuurlijk werkelijk om draait is hoe goed “From Russia with love” als game is.

Het verhaal
De criminele organisatie SPECTRE zint op wraak, en het object van hun wraak is, hoe verrassend, James Bond. Dit vanwege het feit dat James een van de sleutenfiguren van SPECTRE, het kwade genie Dr. No, heeft gedood in de eerste James Bondfilm (Dr. No).
SPECTRE zet een val voor James Bond, met als inzet de Russische decodeermachine Lektor.

Bond wordt door de Britse Geheime Dienst naar Istanboel gestuurd om de Lektor te bemachtigen via een Russische overloper. De Russen hebben echter geen idee dat het een val is die SPECTRE voor James Bond heeft opgezet, en denken dat ze verraden zijn. Ondertussen doet SPECTRE er alles aan om het ontstane conflict tussen de communisten en de kapitalisten verder te laten escaleren, zodat de balans in de wereld verstoord raakt en zij een greep naar de wereldheerschappij kunnen doen. Het is dus aan 007 om de Lektor te bemachtigen, SPECTRE te verslaan en de fragiele band tussen de communisten en de kapitalisten te herstellen. Als of dit allemaal nog niet genoeg is krijgt Bond ook nog te maken met een aantal verleidelijke dames en een huurmoordenaar genaamd Red Grant.

De game
De game volgt in grote lijnen het verhaal van de film, en dus kom je terecht op de bekende locaties uit de film zoals Istanboel, het zigeunerkamp en de Oriënt Express. De verschillende locaties zijn prachtig vormgegeven, met veel oog voor detail. Ook kun je in de omgevingen veel dingen doorzoeken en kapotschieten, waardoor de omgeving niet slecht een statische achtergrond is, maar als het ware tot leven komt. De graphics zijn sowieso een groot pluspunt van deze game. Sean Connery lijkt verbluffend echt, en de verschillende animaties van de personen komen vloeiend en realistisch over. Ook explosies, gaswolken en dingen zoals opspattend water zijn prachtig in beeld gebracht.
Het geluid van deze game is ook dik in orde. Het spel kent de bekende sfeervolle, theatrale muziek die zorgt voor het echte 007 gevoel. Verder is de voice- acting overtuigend en klinken de wapens (met uiteraard de silenced pp7) zoals ze horen te klinken.

De besturing
Noemde ik net al de graphics als een van de grote troeven van deze game, hier is er nog een. De besturing is namelijk zo eenvoudig en vloeiend dat je het bij de eerste keer spelen al meteen in de vingers hebt. Het schietsysteem werkt met een “automatisch richten” functie, wat de die-hard shooter fans natuurlijk niet zo zal kunnen bekoren, maar daarover later meer!

Dit schietsysteem werkt echter wel perfect, en de kleur van het vizier geeft aan hoe gezond de vijand nog is. Het schietsysteem is verder uitgebreid met de Bond focus, waarmee je nauwkeurig op bepaalde lichaamsdelen kunt richten. Sta je echter dicht bij vijanden dan kun je een aantal close combat moves uitvoeren met de schietknop. Er verschijnt dan een andere knop in beeld waarmee je een finishing move kan uitvoeren. Verder kan James wegduiken (om aanvallen te ontwijken), sluipen, zich achter muurtjes verschuilen en is er een actieknop (om bijv. te klimmen, springen, abseilen enz.)

De rechter joystick wordt gebruikt om de camera bij te draaien of te centreren.

De gameplay van From Russia with love kent veel afwisseling. In bepaalde levels, zoals het doolhof, is het beter om sluipend je weg te zoeken, terwijl je andere missies het beste wild schietend doorkomt. Qua vuurwapens is het aanbod niet uitermate spectaculair, maar is er wel genoeg variatie met o.a. de pp7, mitrailleurs en een shotgun. Ook zitten er een aantal gadgets in deze game, natuurlijk van de hand van Q, die zorgen voor de nodige variatie. Zo is er de Q copter, een miniatuurhelicopter waarmee je plaatsen kunt bereiken die je met Bond niet kunt bereiken en is 007 uitgerust met een laser horloge en een abseilkabel.

Verder zul je bepaalde missies per speedboot of Aston Martin afleggen. De Aston Martin vind ik echter niet zo'n succes. Tof dat je raketten kan schieten en banden lek kan prikken, maar lekker sturen doet die auto toch echt niet. Daarentegen is het in deze game ook mogelijk om met een jetpack te vliegen, en dit is dan wel weer goed uitgevoerd.

Multiplayer
From Russia with love beschikt niet over een online mode, maar wel over een multiplayer mode waarin 2 t/m 4 spelers kunnen deelnemen. Tegen elkaar spelen kan in de modes Nu Spelen en Toernooi. In een toernooi kun je tot 16 ronden spelen, waarbij in elke ronde de regels en het speltype willekeurig wordt bepaald. Verder verdien je tussen de rondes experience points waarmee je gadgets en wapens kunt kopen.Vooral de aktetasrevolver is erg vet.Stel 'm verdekt op en hij schiet al je tegenstanders lek. Er zijn overigens 3 speltypen (Klassiek, Knokpartij en Sabotage) Knokpartij wil zeggen een gevecht in een jetpack en bij Sabotage moet je een bom plaatsen in het vijandelijke kamp.

Overigens had ik wel een paar keer spelen nodig voordat het kwartje bij mij ook in de multiplayer mode viel. Maar na meerdere speelbeurten blijkt dat de multiplayer mode toch zeer goed is uitgevoerd, en dat er echt goed over nagedacht is.

Zo zijn er ook voertuigen en jetpacks, en zitten de verschillende gebieden vol met vallen. Dit biedt echt leuke gameplay, want je kunt bijv. delen van een gebouw vol met gas laten stromen, of kandelaars van het dak schieten zodat ze je tegenstanders verpletteren. Verder is het ook belangrijk dat je sluipt zodat je niet op de radar van je tegenstanders te zien bent.

From Russia with love is een leuke game, maar kent weinig diepgang in de gameplay, d.w.z. het is allemaal vrij simpel gehouden, zoals het automatisch richten. Je wordt als gamer behoorlijk bij de hand genomen, en je zal geen moeilijke puzzels tegenkomen. Ook hoef je van het sluipen geen Metal Gear Solid- achtige taferelen te verwachten. Toch wil dit allemaal niet zeggen dat From Russia with love een slechte game is, integendeel zelfs. Ik vind het een zeer sfeervolle actiegame, met een zeer sterk verhaal, prachtige locaties en goed acteerwerk. De game weet echt perfect een Koude Oorlogsfeer over te brengen, waarin de Russen naar voren komen als een intrigerende en mysterieuze vijand. Wel raad ik echter aan het spel gelijk op de moeilijkheidsgraad agent te spelen, anders ben je er echt al veel te snel mee klaar en dat is zonde.

Gelukkig biedt de multiplayer mode na het uitspelen van de single player nog uren speelplezier, vanwege de interactiviteit van de omgevingen, de vele power- ups en de aanwezigheid van voertuigen. Enige minpuntje aan de multiplayermode is wel het feit dat bots helaas ontbreken, dus spelen met zijn 4-en is wel aan te raden.

- Goede sfeer
- Multiplayer

- Rijden met austin martin