Resident Evil 4 (review)

Tien jaar na de eerste versie is er weer een nieuwe versie van de zombie-shooter uit. Wij hebben hem voor je getest.

Het is al bijna tien jaar geleden dat Capcom met het eerste Resident Evil game op de proppen kwam. Dit spel blies het survival horror genre op de console nieuw leven in en zou gevolgd worden door vele soortgelijke spellen, zoals Konami´s Silent Hill serie. Uiteraard kwam Capcom na het daverende succes van het eerste Resident Evil met een aantal vervolgen en spin offs, de één wat meer geslaagd dan de ander. Na het eveneens sterke Resident Evil: Code Veronica X is het nu de beurt aan Resident Evil 4 om onze harten wederom in onze keel te laten kloppen.

Het spel speelt zich ditmaal niet af in Raccoon City, maar in een Spaanstalig dorpje ergens in Europa. Je kruipt in de huid van Leon S. Kennedy, een agent in dienst van het Amerikaanse leger en één van de weinigen die de vernietiging van Raccoon City zes jaar geleden heeft overleefd. Je bent voor een solomissie naar Europa gestuurd om Ashley, de ontvoerde dochter van de president, te redden.

Bij aankomst in het dorp word je door twee lokale mensen naar de omgeving gereden waar Ashley voor het laatst is gesignaleerd. Na een korte verkenning in een hutje, loop je de bewoner tegen het lijf. Als je hem om informatie vraagt kom je er gauw genoeg achter dat hij niet het beste met je voor heeft en voor je het weet is het hutje omsingeld met andere geflipte dorpelingen. De zoek- en overlevingstocht begint.

Alle ingrediënten van de voorgaande Resident Evil spellen zijn weer aanwezig, inclusief enkele vernieuwingen die het spel er absoluut beter op maken. De grootste verbetering van dit spel is toch wel het vernieuwde besturingssysteem, maar hierover later meer. Een andere grote verandering vergeleken met de voorgaande delen is dat de zombies plaats hebben gemaakt voor “normale” mensen (lees: geschifte dorpelingen die je naar het leven staan met kettingzagen, kapmessen, rieken enz). Ik hoef je niet te vertellen dat er meer achter hun beweegredenen zit, maar daar kom je op den duur vanzelf wel achter.

Uiteraard beschik je zelf gelukkig ook weer over de nodige wapens en kom je door de omgevingen heen handige voorwerpen tegen, zoals munitie, granaten, planten en zelfs edelstenen en schatten. Ook zul je hier en daar geld vinden, waarvan de valuta vreemd genoeg nog wordt weergegeven in Spaanse Peseta's. Op bepaalde locaties in het spel kom je koopmannen tegen, waarbij je met het geld bepaalde dingen kunt kopen of je wapens kunt verbeteren. Ook kun je ervoor kiezen om voorwerpen die je in je bezit hebt te verkopen en op deze manier wat meer bestedingsruimte te creëren.

Verder beschik je over een attachékoffer, waarin je een maximaal aantal voorwerpen kwijt kunt. Deze attachékoffer vervangt de grote kist in de voorgaande Resident Evil spellen, waarin je voorwerpen kon opslaan en vervolgens op een hele andere locatie in het spel weer vanuit een andere kist tevoorschijn kon toveren. Je zult op den duur dus prioriteiten moeten stellen over wat je wel meeneemt en wat niet om de ruimte in je attachékoffer optimaal te benutten.

De patronen die je in de vorige spellen nodig had om je spel op te slaan behoren overigens ook tot het verleden. De typemachines waarop je kunt opslaan zijn wel gewoon van de partij, maar nu kun je net zo vaak opslaan als je wil. Toch wel handig!

Resident Evil 4 kent twee moeilijkheidsgraden: normaal en makkelijk. De wat ervaren speler en diegenen die bekend zijn met de Resident Evil serie zullen genoegen nemen met moeilijkheidsgraad “normaal”, terwijl de beginners en de niet-kenners van de serie het spel wellicht in eerste instantie het best op moeilijkheidsgraad “makkelijk” kunnen proberen. Het grootste verschil tussen deze twee moeilijkheidsgraden zit hem in het feit dat je bij “makkelijk” direct vanaf het begin de beschikking hebt over een jachtgeweer en je her en der genoeg munitie en andere voorwerpen zult vinden, waar dit bij “normaal” niet het geval is. Door de keus te bieden tussen deze twee moeilijkheidsgraden is het spel toegankelijk voor alle soorten spelers.

De gameplay zal voor de fans van de Resident Evil serie vertrouwd aanvoelen. Zoals eerder vermeld zijn alle ingrediënten weer aanwezig, zij het zo nu en dan enigszins aangepast: de geschifte vijanden, enge monsters, onheilspellende achtergrondmuziek, onheilspellende stilte, grote gebieden om te verkennen, de bekende op te lossen puzzels (hoewel in iets mindere mate in dit spel) en ga zo maar door.

Zoals ik eerder aangaf is het besturingssysteem sterk verbeterd. Het is nu mogelijk om je personage met de linker analoge stick vrij rond te bewegen met het camerastandpunt vlak achter je. Met de rechter analoge stick kun je de camera afzonderlijk bewegen, waardoor je wat beter en sneller je directe omgeving kunt verkennen. Ook is de besturing niet meer zo ontzettend traag als in de voorgaande delen.

De overige besturing is vrij gelijk en dus vertrouwd gebleven. Het richten van je wapen doe je met de R1 knop, waarna je met de X knop kunt schieten. Bij het richten heb je nu overigens wel een handige rode laserstraal tot je beschikking waardoor je je doelwit wat gerichter kunt uitschakelen. Dit is heel handig als je te maken krijgt met een groot aantal vijanden tegelijkertijd. Richt op hun benen zodat ze omvallen of mik op het hoofd om ze sneller uit te schakelen. Mocht je munitie opraken, dan heb je met de L1 knop nog altijd de beschikking over een mes.

Om de omgeving te verkennen ben je ook in het bezit van een plattegrond. Hier staat op aangegeven waar je je bevindt, waar je al geweest bent en waar niet, welke deuren op slot zijn en welke ruimtes vrij toegankelijk zijn en noem maar op. Allemaal heel uitgebreid dus en ontzettend handig, aangezien de omgevingen vrij groot zijn en je makkelijk zou kunnen verdwalen. De belangrijkste gebeurtenissen in het spel en ook bepaalde tekstdossiers die je hier en daar zult tegenkomen, worden ook ter administratie opgeslagen in een dossier. Deze kun je altijd inkijken om bepaalde dingen nog eens terug te lezen.

Nog een groot pluspunt is dat je verborgen extra´s vrijspeelt als je het spel hebt uitgespeeld, zoals vijf missies met Ada (één van de personages die je tegen zult komen), nieuwe wapens en nieuwe moeilijkheidsgraden. Dit vergroot de speelbaarheid uiteraard aanzienlijk.

Grafisch is het spel er ook weer op vooruit gegaan. De filmpjes in het spel zien er fraai uit en ook tijdens het spelen zijn de graphics prima in orde. De omgevingen zijn goed uitgewerkt waardoor de sfeer goed wordt overgebracht. Sommige locaties zien er bij voorbaat al zo onheilspellend uit dat je je weg bijna niet durft te vervolgen, omdat je weet dat je niet veel goeds te wachten staat. Wat dat betreft is het de makers wederom gelukt om een macabere sfeer te creëren.

De muziek, of juist het ontbreken ervan, en de geluidseffecten zijn altijd één van de belangrijkste aspecten geweest van de Resident Evil spellen. Zo nu en dan werd het opeens zo stil dat je op het puntje van je stoel zat omdat je wist dat er iets engs ging gebeuren of werd je de stuipen op het lijf gejaagd door plotselinge schrikeffecten. Ook in Resident Evil 4 is dit het geval, alleen moet ik eerlijk toegeven dat het naar mijn idee wel in iets mindere mate was dan in de voorgaande spellen. Als je in het bezit bent van de juiste apparatuur, dan kun je extra genieten van het mooie Dolby Pro Logic II geluid dat het spel ondersteunt.

Ik ben al sinds het eerste spel een grote fan van Resident Evil en was dan ook erg nieuwsgierig naar Resident Evil 4. Na het spel gespeeld te hebben ben ik dan ook tot de conclusie gekomen dat dit naar mijn idee het beste Resident Evil spel is tot nu toe. Eén van de grootste redenen hiervoor is het vernieuwde besturingssysteem. Dit is veel sneller er beter dan in de voorgaande spellen. De omgevingen zijn weer erg groot, wat zorgt voor enorm lang speelplezier. Als je het spel dan uiteindelijk hebt uitgespeeld kun je lekker aan de gang met de vrijgespeelde extra's. Vergeleken met de voorgaande Resident Evil spellen vond ik wel dat er in deze versie veel minder puzzels en goede schrikeffecten voorkwamen. Vooral dit laatste maakte de Resident Evil spellen altijd zo goed. Gelukkig wordt dit alles ruimschoots goed gemaakt door de vele actie en het wederom spannende verhaal. Ben je een fan van het survival horror genre en kun je wel wat hebben, dan is Resident Evil 4 een spel dat je in huis moet hebben!

+ Nieuw besturingssysteem
+ enge sfeer; goed verhaal;
+ veel actie; verborgen extra's vrij te spelen