Fifa Street 2 (review)

Binnen een jaar na de introductie van Fifa Street is er al een opvolger. Wat biedt deze allemaal meer dan zijn voorganger?

Een klein jaar geleden kwam Fifa Street 1 op de markt. Dit was een redelijk vernieuwende game. De game bevatte toen echter een aantal nadelen waarvan ik hoop dat deze bij Fifa Street 2 tot het verleden behoren. Of dit het geval is lees je hier.

The streets
De bedoeling van Fifa Street 2 is nog altijd het vernederen van je tegenstander. Door het maken van vette trucs speel je de tegenstander uit en heb je vrij baan richting het doel. Het draait bij deel 2 nog steeds om enerzijds de trucs die het straatvoetbal eigen zijn en doelpunten scoren. Het spelen gebeurt op een pleintje op verschillende locaties in de wereld. Deze pleintjes bestaan onder andere ook uit het pleintje wat bij de Amsterdam Arena ligt. Je ziet de Arena zelfs op de achtergrond. Op de pleintjes wordt er 4 tegen 4 gevoetbald. Er is 1 keeper en drie straatspelers. Je kunt zelf je doel bepalen, ga je voor een bepaald aantal goals of wil je door middel van een hoge trickscore winnen. Hoe vaker je de tegenstander met een truc passeert hoe meer punten je krijgt en hoe eerder de gamebreaker balk volloopt. Is de balk vol kan je met een verwoestend schot uithalen op doel, dit is vrijwel altijd een doelpunt. Een leuke verbetering is dat als de gamebreaker vol is en je alledrie je tegenstanders passeert met een truc. Als je het nu nog presteert om te scoren win je de wedstrijd met een K.O. Dit is erg lastig maar wel enorm vet als het lukt. Dan heb je de ultieme vernedering toegebracht.

What's new
Nieuw is dus de K.O. Verder zijn er enorm veel trucs bijgekomen. Dit komt met name doordat je nu ook de bal op elk willekeurig moment kunt hooghouden. Het hooghouden kan met het hoofd, de schouders, knie en voeten. Tijdens het hooghouden kunnen er ook allemaal vette trucs gemaakt worden. Hierdoor wordt het aantal trucs enorm uitgebreid. Hierdoor is het supervet om in een wedstrijd hoog te houden zonder dat de tegenstander jou de bal kan ontfutselen. Verder zijn er ook een aantal gewone trucs bijgekomen en trucs die alleen de wereldtoppers kunnen. In deel 2 heb je ook weer een career mode. Je begint weer onderaan de ladder en het ultieme doel is om voor een land uit te mogen komen. Om je eigen speler beter te maken heb je ook weer vaardigheidspunten nodig. Deze verkrijg je normaal door veel trucs te maken en wedstrijden te winnen. Nieuw is dat je ze ook kan krijgen door op een apart pleintje te gaan hooghouden. Als het lukt om veel trucs achter elkaar te maken verdien je vaardigheidspunten. Het is een leuke toevoeging maar de uitwerking is niet helemaal in orde. De besturing werkte niet altijd goed en het gaat snel vervelen.

De laatste nieuwe toevoeging die ik wil noemen is het maken van je eigen veld. Het is nu mogelijk om je eigen pleintje te creëren en daar wedstrijden op te spelen. Dit is een leuke optie maar had nog veel uitgebreider gemogen.

De speelbaarheid van de game is redelijk goed. De besturing steekt goed in elkaar en is makkelijk op te pakken. Voor realistisch voetbal moet je Fifa Street 2 niet kopen. Het is meer een arcade game. Want vaak staat heel je team in de spits en krijgt je keeper achtereenvolgend met één op één situaties te maken. Maar voor een arcade game speelt het spel lekker snel en soepel. Maar er is toch 1 punt wat bij mij het bloed onder de nagels vandaag haalt. Bij deel 1 was dit zo en in deel 2 zit het nog steeds. Ik heb het hier over de slidings. Niemand haalt het namelijk in zijn hoofd om slidings op een ondergrond van beton of steen te maken. Hierdoor wordt de speelbaarheid ook een stuk minder. Je kunt zo altijd een tegenstander de bal ontfutselen. Hierdoor wordt het echte idee van straatvoetbal een beetje verpest. Straatvoetbal draait allemaal om timing. Als aanvaller dien je de truc goed te timen en als verdediger dien je erg goed op te letten hoe en wanneer de truc wordt ingezet en dien je daarop te anticiperen. Maar door die tackles hoef je nergens meer op te letten want je kunt overal en altijd de bal van de tegenstander ontfutselen. Ik vind dit een erg groot nadeel aan de game. Een ander minpuntje is dat er nog steeds geen Nederlands team in de game zit terwijl de meeste trucs in Fifa Street 2 afkomstig zijn van 2 Nederlanders.

De graphics zijn goed. De pleintjes zijn allemaal zeer afwisselend en gedetailleerd. Het pleintje in Amsterdam bestaat ook echt en ik herkende het zelfs. Daarnaast bewegen de spelers erg soepel en zien ze er goed uit.

Het geluid bestaat in de game uit drie radiostations met eigen kenmerkende muziek. Een echt pluspunt van de EAsports games is de muziek en bij Fifa Street 2 is dit ook weer een dikke voldoende.

In vergelijking met Fifa street 1 is er te weinig veranderd in Fifa Street 2. De minpunten in deel 1, namelijk de sliding en geen Nederlands team zijn nog steeds niet verholpen. Daarnaast zijn de vernieuwingen niet van zo'n waarde dat het een echt goed vervolg is. Heb je Fifa Street 1 niet in je kast staan en je houdt ervan om veel trucs uit te halen met een bal is het een aanrader. Staat hij wel in je kast is deel 2 overbodig.

- Balletje hooghouden
- Muziek

- Slidings