Final Fight Streetwise (review)

De arcade klassieker Final Fight was vroeger erg populair, vooral in de arcadehallen. Nu komt Capcom met een nieuwe versie voor PS2 en Xbox.

Waar is mijn broer?
De game begint met een gevecht tussen jou, Kyle, en een andere straatvechter. Je broer Cody is jouw trainer. Hij is vroeger ook straatvechter geweest en kan er slecht tegen dat hij niet meer vecht. Omdat bij jou de fut er een beetje uit is wordt hij boos op je en wilt hij eens flink met je praten. Je hebt met hem ergens afgesproken maar hij is ineens spoorloos verdwenen. Je krijgt aanwijzingen dat er iets achter zijn verdwijning zit en je besluit hem op te sporen. Dit doe je op zeer brutale wijze. Je hebt een hekel aan alles en iedereen en niemand is beter dan jou.

Knoppen rammen
Het spel is opgebouwd uit vier stadsdelen. Elk stadsdeel bestaat uit een paar straten. Hierin kan je je vrij bewegen. Wil je een potje vechten loop je naar de vechtzaal, wil je trainen ga je naar de sportschool etc. Je kunt daarnaast ook een aantal kleine missies voltooien. Red bijvoorbeeld een mooie vrouw van haar vervelende vriend of vind het gestolen tasje van een oude vrouw terug.

Waar het eigenlijk om gaat is aanwijzingen zien te vinden over waar je broer zich kan bevinden. Om deze informatie te krijgen moet je vaak heel veel vijanden verslaan. Dit gebeurt haast door het ouderwetse knoppen rammen. Je kunt namelijk met vierkantje een harde klap uitdelen en met kruisje een wat minder harde klap. Met een speciale meter kan je nog een speciale move uitvoeren. Om deze vol te krijgen moet je tegenstanders aan gort meppen. Verschillende moves kun je kopen bij de sportschool. Op zich zijn het aardige moves maar als je aan het vechten bent komt het erop neer dat je willekeurig op wat knoppen ramt. Vaak komen ze met z'n 5 of 6en tegelijk. Opvallend is dat ze meestal om de beurt jou aanvallen. Het lijkt precies op al die actiescènes uit slechte actiefilms.

De AI van tegenstanders is dus erg slecht. Soms staan ze gewoon te wachten om in elkaar geslagen te worden. Vervelend is dat wanneer jij geslagen wordt en op de grond valt het een paar seconden duurt voor je weer opstaat.
Maar om je broer te vinden moet je constant enorm veel tegenstanders tegen de vlakte meppen en af en toe moet je een soort van eindbaas verslaan. Dit is erg eentonig en begint daarom snel te vervelen.

Als je het verhaal uitgespeeld hebt kan je ook nog voor de arcade mode kiezen. Hier loop je in je eentje of met een vriend door de stad en moet je zoveel mogelijk tegenstanders proberen te verslaan zonder dood te gaan. Als je je agressie kwijt wilt is het leuk maar verder is deze optie erg eentonig.

Pluspunt is dat je op een gegeven moment de oude Final Fight kan vrijspelen!

De gameplay van deze game is niet goed. De tegenstanders zoals hierboven genoemd doen vaak niks en vallen om de beurt aan. De besturing is erg simpel maar het komt erop neer dat je constant op de knoppen aan het rammen bent. Grootste frustratiepunt is wel de camera. Beweeg je de linker analoge stick naar links gaat de camera naar rechts. Bij elke andere game is dit andersom. Deze beweging is namelijk erg onnatuurlijk. Hij is ook niet te veranderen waardoor ik gedurende de gehele game mij daaraan geërgerd heb. De camera neemt af en toe ook een positie aan waardoor jij soms jezelf of de tegenstander niet meer ziet. Het lijkt wel of ze hier helemaal geen moeite voor hebben gedaan. Erg jammer.

De graphics van de game zijn niet erg goed. Met de Playstation 2 kan je veel mooiere graphics krijgen. De omgevingen zien er wel redelijk uit maar zijn niet al te boeiend. Het is niet een game die je voor de graphics zou kopen.

Het geluid van de game is nog best goed. Er zit veel muziek in. Deze kan je ook makkelijk veranderen tijdens het spelen. Dat vond ik wel leuk. De muziek bestaat vooral uit ruige nummers. Kyle is eenmaal een ruig figuur dus dat past wel bij elkaar. De geluidseffecten zijn verder erg simpel.

Final Fight Streetwise voelt aan en speelt als een arcadegame. Er moet veel op knoppen geramd worden om te overleven. Door de weinige variatie, het slechte camerawerk en de matige AI van de tegenstanders is het een game geworden waar niet om gevochten zal worden.

- Kyle
- Oude Final Fight

- Weinig variatie