NBA Live 07 (review)

En weer is er een nieuwe versie van EA's NBA Live uit. Wat is er allemaal verbeterd sinds de versie van vorig jaar? Bekijk de  video en doe gratis mee aan de verloting.

Hoe kan het volgende basketbalspel in de succesvolle reeks van NBA Live nog beter worden? Dat is de vraag die de makers van NBA Live zich elk jaar stellen. Een antwoord op deze vraag na NBA Live 06 was kennelijk een stuk lastiger, dan andere jaren. Op wat wijzigingen in de gameplay na is er namelijk niet zo heel veelbveranderd.

NBA Live 07 is een spel voor de basketbalfan. Dichter bij het gevoel komen dat je in de NBA speelt kan niet. De diversiteit en de enerverende spelmomenten dragen daarnaast bij aan een optimaal plezier bij het spelen van dit spel. Deze drie elementen zijn nodig, want om dit spel echt onder de knie te krijgen moet een flink aantal uurtjes gespeeld worden.

De basisvaardigheden zijn wel snel te leren, maar bijvoorbeeld goed verdedigen blijft moeilijk. Toch is NBA Live 07 wel wat makkelijker geworden om te spelen dan zijn voorganger. Een kleine verandering is de besturing. Dunks en lay-ups hebben aparte knoppen gekregen, zodat er een risico/beloningselement aan de shotkeuze is toegevoegd. Leuk geprobeerd, maar het is jammer genoeg niet echt goed uitgewerkt.

Daarnaast is het nemen van vrije worpen veranderd. Dit was na vele jaren met hetzelfde principe wel toe aan verandering. In de voorgaande edities was het raken van vrije worpen niet echt moeilijk. In NBA Live 07 gooi je een vrije worp door de analoge rechterstick naar beneden en dan naar boven te bewegen. Het is daardoor alsof je de beweging maakt, waardoor het realistischer en het ook wat lastiger is geworden. Een andere toevoeging dit jaar is de x-factor. Redelijke spelers die op het juiste moment op de voorgrond treden en niet bezwijken onder de druk van de schotklok, behoren nu ook tot het spel. Als je vaak genoeg gebruik maakt van die x-factor tijdens een wedstrijd, dan zal die speler tijdelijk superstervaardigheden krijgen. Redelijk realistisch, maar niet echt bruikbaar. Als het er op aankomt in een wedstrijd die gelijk op gaat, heb je andere zorgen aan je hoofd dan ervoor te zorgen dat mindere spelers zich ook even superster mogen wanen.

Vorig jaar probeerde EA Sports een duidelijk verschil te creëren tussen de grote sterren van de NBA en de andere spelers. Het effect was dat je met de sterren wilde spelen en de ene fantastische actie na de andere wilde doen. De andere spelers zorgen er alleen maar voor dat er vijf spelers op het veld stonden. Dat concept werd dit jaar gelukkig uitgebreid. Spelers kunnen over verschillende superstervaardigheden beschikken, zoals de High Flyer (een uitstekende dunker), de Scorer (een atletische speler die makkelijke lay-ups maakt) of de Playmaker (een speler die de ene blinde pass na de andere kan geven). Spelers die uitblinken in verdedigend werk worden bestempeld als Inside en Outside Stoppers. Zij beschikken over meer verdedigende moves dan in de vorige editie.

In plaats van één van deze vaardigheden per sterspeler, beschikken de allergrootsten over drie vaardigheidsniveaus en als ze in the zone zijn, krijgen ze er nog drie bij. Deze vaardigheden zijn gemakkelijk te gebruiken en ze zorgen voor de nodige variatie in het spel. De hogere vaardigheidsniveaus zorgen voor nog vettere momenten in de wedstrijden. De handleiding bij het spel is weinig toereikend, maar gelukkig zorgen de in-game tutorials wel voor wat uitleg.

De game modes
NBA Live 07 is op het gebied van de game modes niet veranderd, ten opzichte van NBA Live 06. Zo kun je in het menu nog altijd kiezen om direct een wedstrijd te spelen of om één van de andere game modes te spelen, zoals ondermeer een seizoen, de dynasty mode, de playoffs of het all-star weekend. De menu's zijn wel veranderd. Ze zijn namelijk verrijkt met filmpjes met hoogtepunten van bepaalde sterren uit de NBA. Dit is echt een leuke toevoeging, want om hoogtepunten van spelers als Kobe Bryant, Vince Carter of Allen Iverson te zien zorgt alleen maar tot nog meer zin om te basketballen.

De opzet van de verschillende game modes zijn niet veranderd. Zo probeer je in de dynasty mode nog steeds, aan de hand van jou kwaliteiten als general-manager om een team meerdere seizoenen kampioen te laten worden. Wat wel veranderd is in de dynasty mode is dat je het geluk van je spelers en het algemene gevoel dat je team uitstraalt in de gaten moet houden. Dit is een goede toevoeging, want het zorgt voor een groter realisme. Daarnaast moet je de vermoeidheid van je spelers in de gaten houden, want je wilt niet dat ze uitgeblust zijn als de playoffs beginnen. Tot slot is het verbeteren van je team door middel van de draft eenvoudiger gemaakt, doordat je scouts het hele jaar op zoek zijn naar nieuwe talenten.

Het all-star weekend is ook in NBA Live 07 weer aanwezig en één van de beste onderdelen van het spel. De rookie challenge, de 3 point shootout, de slam dunk contest en natuurlijk de all-star game zijn de onderdelen van deze game mode. De uiterst spectaculaire slam dunk contest bestaat ook dit jaar weer uit een grote variëteit aan mogelijke dunks.

De toch al niet misselijke graphics zijn dit jaar zelfs nog beter geworden. Minpunt blijft nog altijd de soms wat minder vloeiende bewegingen die spelers maken, vooral in de aanval. Als de makers van NBA Live dit nog weten op te lossen zijn de graphics zo goed als perfect.

In het spel zijn verschillende reclame-uitingen toegevoegd, wat voor sommige mensen beslist een minpunt is. Anderen zullen het niet eens opvallen of zelfs zeggen dat het toevoegt aan een groter realisme.
Het commentaar en de muziek zijn ook weer van zeer hoge kwaliteit.

NBA Live 07 is een goed spel, dat geschikt is voor elke basketballiefhebber. Het spel is makkelijker dan zijn voorganger, maar het is nog altijd moeilijk om goed te verdedigen. De enkele veranderingen die gedaan zijn, hebben niet echt een grote toegevoegde waarde, behalve de verbeterde superstervaardigheden.

Het spel beschikt over dezelfde game modes als zijn voorganger, waarin ook niet veel is veranderd. De dynasty mode is wel iets uitgebreid. De graphics en het geluid zijn zoals altijd van zeer hoge kwaliteit.

Pluspunten:
- Het all-star weekend
- Verbeterde superstervaardigheden