UEFA Champions League 2006-2007 (review)

Ook voor het lopende Champions League seizoen is er weer een speciale editie op de markt gebracht van EA's populaire voetbalgame.

UEFA Champions League
Voor ieder voetbaldier is de UEFA Champions League één van de krenten in de pap in een lang voetbalseizoen. Het is daarom ook een fijn idee dat je deze unieke sfeer zelf in huis kunt halen. EA probeer het CL-sfeertje zoveel mogelijk aan in het spel te verwerken. De openingstune en het filmpje zijn dan ook identiek aan die van de Champions League uitzendingen, en alles maakt meteen een vertrouwde en goed verzorgde indruk. Dat is EA wel toevertrouwd.

Een seizoen vol missies
Het uiteindelijke doel van dit spel is logischerwijs de Champions League winnen. Maar er is meer mogelijk. Je kunt er voor kiezen om het toernooi te spelen met een team van jouw keuze, maar ook om historische wedstrijden over te spelen. En dat laatste niet altijd vanaf het begin. Je krijgt bijvoorbeeld de taak om Manchester United vanaf de 89ste minuut met een 0-1 achterstand nog van Bayern München te laten winnen.

Naast deze verschillende game modes is er ook de optie om voor the treble te spelen. Dit is de meest uitgebreide game-mode van allen. Naast het uiteindelijke doel: het winnen van de CL zijn er namelijk nog een aantal andere zaken die je moet volbrengen om het spel succesvol te beëindigen. Er worden namelijk aan iedere wedstrijd extra missies gekoppeld die op en om het veld volbracht moeten worden. Zo moet je aan het begin van het seizoen een aantal spelers verkopen en kopen. Ook kan de voorzitter van de club je opdragen dat een bepaalde speler van de tegenpartij niet mag scoren of moet je een eigen speler een bepaald aantal minuten laten spelen.

Door deze missies te volbrengen kun je vrij te spelen delen unlocken. Hierbij moet je denken aan het unlocken van speciale ballen, stadions en pitches. De missies zijn gevarieerd en daarom aardig om uit te voeren. Zo start je niet iedere missie aan het begin van de wedstrijd. Dit kan (in sommige gevallen) tot enige irritatie leiden. Bijvoorbeeld wanneer je de missie krijgt niet te verliezen en je een wedstrijd start in de tachtigste minuut en begint met een 2-0 achterstand. Je speelt het spel toch om het voetbal en om het winnen? Niet iedereen zal dit dus even leuk vinden, maar het zorgt wel voor wat afwisseling.

De Gameplay
De gameplay is één van de belangrijkste facetten van het spel en het is altijd afwachten wat men er bij EA aan veranderd heeft. Veel gamers vonden dat de gameplay er bij de FIFA games nog wel eens bij inschoot.

Dit probleem heeft EA onderkend, en ze hebben een aantal verbeteringen doorgevoerd ten opzichte van vorige delen. Ook is in deze versie van UEFA Champions League de arbitrage aangepast. Deze is menselijker dan in vorige edities. De arbitrage maakt, zoals zij dat in de werkelijkheid doet, fouten. Soms geeft de scheidsrechter bijvoorbeeld een ingooi aan de verkeerde ploeg. Ook kan de referee tegenwoordig de voordeelregel toepassen.  De scheids mag dan feilbaar geworden zijn, de spelers zijn een stuk intelligenter geworden. Ook dat komt het spel ten goede. De linies sluiten een stuk beter aan en op die manier wordt er lekker compact gespeeld. Daarnaast proberen de spelers de buitenspelval te ontwijken, maken ze een sliding als de bal over de zijlijn dreigt te gaan en rennen ze bij een voorzet het zestienmetergebied in.

Een grote verbetering zijn ook de corners waar bij je nu de bal gewoon voor de pot kunt gooien. Dit kan zorgen voor wat aardige momenten.

Iets wat nog wel aan verbetering toe is, is het soms onmogelijke schieten van de computerspitsen. Deze nemen zo nu en dan het doel onder vuur op een wijze die in het dagelijks leven schier voor onmogelijk gehouden moet worden. Hierdoor wordt de weerspiegeling van de realiteit wat minder.

De Graphics
Waar de makers van EA Sports om bekend staan, zijn de uitstekende graphics. Spelers en stadions zijn vaak goed te herkennen en dat maakt het voor de gamer toch wat leuker als hij/zij speelt met de favoriete speler of in het geliefde stadion.

Ook dit keer hebben ze dat bij EA goed aangepakt. Voor de toekomst zou alleen het publiek nog mooier en realistischer gemaakt kunnen worden. De toeschouwers zien er allemaal hetzelfde uit en bewegen ook identiek. Het publiek blijft toch vaak een “struikelblok” als het gaat om voetbalspellen. Het blijft uiteraard een detail omdat het publiek niet erg vaak in beeld komt.

Het Geluid
De vaste commentatoren van de BBC hebben ook dit keer weer hun commentatorpositie ingenomen in het spel. Ze voorzien de wedstrijd van goed commentaar zoals we gewend zijn. De Engelse termen en one-liners zorgen vaak voor de mooiste omschrijvingen van het geen dat gebeurd op het veld. Dat moeten ze er zeker in houden en het feit dat het Nederlands commentaar ontbreekt in deze editie zie ik niet als een groot gemis.

Naast het commentaar laat ook het publiek zich weer van haar beste kant horen. De teams worden hartstochtelijk en duidelijk toegezongen. Een absoluut pluspunt.

Ook de muziek in de menu's is van hoge kwaliteit, maar ook dit is EA wel toevertrouwd.

De Conclusie
Geconcludeerd kan worden dat UEFA Champions League 2006-2007 een aardig spel is. De nieuwe speelvariatie met de missies is verfrissend. Zoals gebruikelijk zijn ook de graphics weer van goede kwaliteit. Dit is toch het punt waar EA een voorsprong heeft ten opzichte van zijn concurrenten. Ook de gameplay is in deze game beter verzorgd dan in eerdere FIFA games. De spelers zijn intelligenter, de scheidrechter is wat menselijker en zijn de dode spelmomenten zijn nog beter te beheersen. Zo komt EA qua gamplay iets dichter in de buurt van Pro Evolution Soccer.

De discussie over wat het beste voetbalspel is kan door blijven gaan, maar voor de echte liefhebber van FIFA Football is de editie van UEFA Champions League 2006-2007 wel een aanrader.

De Pluspunten

• Goede graphics