FANtv-nl-logo-mobile

Google Analytics

Analytics is de gratis dienst van Google waarmee je al het verkeer op je website kunt meten. Wij kijken hier naar de mogelijkheden.


Google startte november 2005 met een geheel gratis statistiekprogramma om bezoek en clicks op websites te meten. Wegens te grote populariteit werd er al snel een aanmeldingsstop afgekondigd. Er gaat nog steeds enige tijd overeen voor je als nieuwe inschrijver een account krijgt toegewezen, maar steeds meer websites hebben hun aanvraag inmiddels mogen bevestigen en gebruiken nu de software.


Google Analytics is niet te vergelijken met andere gratis website-statistieken zoals Webstats4you (de voormalige gratis Nedstat-teller). Google biedt hetzelfde als deze tellers, maar dan nog veel en veel meer. Hun software is een voortzetting van het programma Urchin on Demand dat voor het bedrijf door Google werd overgenomen 199 dollar kostte.

Het meten van pageviews, bezoekaantallen en herkomst van de bezoekers is maar een klein onderdeel van Google Analytics. Het programma levert een stortvloed aan cijfers en rapporten die voor de duidelijkheid worden onderverdeeld in overzichten voor leidinggevende, marketingmedewerker en webmaster. Google Analytics kent 80 vooraf gedefinieerde rapporten.


De overzichten voor de leidinggevende zijn te vergelijken met die van de bekende website-tellers: Het totaal aantal bezoeken, paginaweergaves, pagina's per bezoek, de verwijzende bronnen en de locatie van de bezoeker. Maar daarnaast zijn veel extra's zoals de  site-overlay. Dit is een heel mooie functie die staafdiagrammen op je website projecteerd. Via deze diagrammen kun je precies zien welk percentage van de bezoekers een bepaalde link heeft aangeklikt. Zo is in 1 oogoplag te zien hoe populair een onderdeel van je site is. Een ander nuttig onderdeel is het volgen van trends, hoe verhouden de cijfers zich tot andere weken of maanden?


De overzichten voor de marketingmedewerker hebben vooral betrekking op de het verkeer naar de site toe. Op welke manier komen de bezoekers op de site en via welke zoekwoorden. Googles eigen Adword-advertentieprogramma speelt hier een grote rol. Je kunt zien hoe effectief en winstgevend je campagnes zijn. Deze campagines hoeven niet perse via Google te lopen en hoeven niet betaald te zijn.

Bijzonder leerzaam kan de trechter weergave zijn. Deze geeft je een duidelijk visueel beeld van de route die bezoekers op je site nemen. Zo kun je snel zien waar bezoekers afhaken of in de fout gaan bij de navigatie. Met deze informatie kun je je site en daarmee ook de resultaten verbeteren.


De periodes zijn vrij te bepalen. Je kunt dus informatie per dag, week of maand opvragen. En het rapport van de ene periode met de andere vergelijken. Maar het is ook mogelijk alle vrijdagen van een bepaalde maand met elkaar te vergelijken. Of het najaar met het voorjaar. Dit alles in cijfers of grafieken.



Ook voor de webmaster zijn handige extra overzichten beschikbaar. Je kunt zien welke schermresoluties, browsers en besturingssystemen gebruikt worden, maar ook welke Flash-versie je bezoekers hebben, of ze via een analoog modem of breedband verbinding maken en nog meer nuttige informatie.


Hoe aanmelden?
Je dient je op de Google Analytics website als geinteresseerde op te geven. Na enige tijd ontvang je van Google een mail met de gegevens om je account te activeren. Als dit gebeurt is krijg je een speciale code voor Google Analytics. Deze paar regels javascript dien je op alle te meten pagina's te plakken. Hierna heb je de volledige beschikking over alle statistieken.

Vergelijkbare artikelen