Dure ADSl-abonnementen niet altijd snel
Snelle ADSL-abonnementen maken hun beloften vaak niet waar. Dit is één van de conclusies uit een groot provider-onderzoek.
De computertijdschriften Computer Idee en PCM hebben in samenwerking met de internet-vergelijkingssites iPing en Internetten.nl de kwaliteit van de breedband-providers getest.
Het onderzoek bestond uit verschillende onderdelen. Computer Idee en PCM testten bij de lezen de tevredenheid over hun internet-verbinding, 3.500 van hen vulden een enquête in. iPing zorgde voor de technische metingen. In januari en februari voerde ruim 10.000 gebruikers circa 870.000 metingen uit. |
Een paar opvallende conclusies uit de test:
- Vooral bij de snellere ADSL-varianten worden de beloofde ADSL-snelheden bij lange na niet gehaald. Orange en Tele2 scoren hier het slechtst. Kabelaar Casema scoort daarentegen voorbeeldig.
- Op het gebied van functionaliteit van het internetabonnement laat Casema het echter afweten: weinig mailboxen en de grootte van de mailbox en de website is beperkt.
- De hoge helpdeskscore van Xs4all verbloemt dat de provider in het weekend dagelijks slechts 5 uur en op werkdagen slechts 11 uur open is. Het panel waardeert de helpdesk van KPN met slechts een 5,7.
- Het lezerspanel heeft ook cijfers gegeven voor de prijs/kwaliteit van de eigen provider. Speedlinq scoort daar erg hoog. Op de vraag 'welk rapportcijfer geeft u uw provider' krijgen Multikabel en Xs4all de hoogste cijfers, respectievelijk een 8,1 en 8,5.
- Met betrekking tot de keuze van abonnementsvormen blijkt dat ondanks de veelheid aan abonnementsvormen maar liefst 83 procent van de ondervraagden helemaal niet overweegt om over te stappen op een ander abonnement.
In Nederland is breedbandinternet populair. Meer dan vijf miljoen huishoudens beschikken over dit type internetaansluiting, meest via de kabel of ADSL. Daarbij nemen de aangeboden diensten via deze aansluiting toe. Naast toegang tot het wereldwijde web en e-mail bieden de providers ook diensten als telefonie en televisie via de breedbandaansluiting. In dit onderzoek is onder andere gekeken naar de verschillende aangeboden abonnementsvormen, de prijzen en de kwaliteit van de verbindingen en de helpdesk van de vijftien grootste internetproviders in Nederland.