FANtv-nl-logo-mobile

XS4ALL reageert op artikel Consumentenbond

De Consumentenbond  heeft XS4ALL er van beschuldigd per megabit snelheid 5 keer duurder te zijn dan zijn concurrenten. De provider reageert hierop.


In de media is veel aandacht besteed aan de snelheidsmetingen uit de Providermonitor van de Consumentenbond. Klanten van ADSL-providers halen volgens de meting gemiddeld ongeveer 50% van de maximaal beloofde snelheid. In de Digitaalgids van januari/februari 2010 (een uitgave van de Consumentenbond) staat: "XS4ALL, kwalitatief een topper, blijkt per megabit snelheid bijna 5 keer duurder dan de goedkoopste provider". Tegen deze opmerking gaat XS4ALL in protest. Hieronder de reactie van deze provider:


"XS4ALL biedt een uitgebreid pakket, waar andere providers een kale dienst verkopen. Wie bij XS4ALL ADSL afneemt, krijgt een uitstekend draadloos modem in bruikleen (als beste getest door de Consumentenbond!), gratis monteur en installatie, een gratis veiligheidspakket met updates, uitgebreide schijfruimte, 5 mailboxen van 1 GB, gratis toegang tot 950 KPN Hotspots in heel Nederland en de beste helpdesk. Het gaat dus om veel meer dan alleen snelheid. De suggestie dat XS4ALL "5x duurder voor lagere snelheid" zou zijn, vinden we dan ook onterecht.



We zijn altijd transparant over de snelheid van onze ADSL-verbindingen. Wie onze ADSL-pagina's bezoekt vindt onderaan een verwijzing naar onze snelheidspagina, met uitleg over de factoren die de maximaal haalbare snelheid beinvloeden. Klanten die bijvoorbeeld dicht bij de wijkcentrale wonen, zullen in de praktijk meer snelheid behalen. Wel garanderen we een minimale snelheid van 8 Mb/s.


De internetsnelheden van providers zijn niet zomaar met elkaar te vergelijken. Het is bekend dat XS4ALL veel 'grootverbruikers' als klant heeft en veel zakelijke klanten. XS4ALL-klanten maken relatief veel gebruik van wireless modems (die ze gratis in bruikleen krijgen bij hun verbinding), sluiten vaker meerdere computers aan en downloaden relatief veel. Ook deze factoren zijn van invloed op de snelheid die in de praktijk gehaald kan worden.


We realiseren ons heel goed dat snelheid belangrijk is. In november hebben we in een persoonlijke brief onze klanten beloofd dat we de snelheid van hun ADSL-verbindingen kosteloos gaan verhogen. Dat zijn we nu aan het voorbereiden. Sneller dan 20 Mb wordt mogelijk met nieuwe technieken. Ook daar zijn we achter de schermen druk mee bezig. Meer nieuws daarover volgt al in het eerste kwartaal van dit jaar.


"XS4ALL, kwalitatief een topper", dat staat er gelukkig ook. Hier kunt u zien dat we het afgelopen jaar consistent topkwaliteit hebben geleverd. We zijn niet zonder reden de beste provider in de jaarevaluatie van de Consumentenbond Providermonitor. De hoogste scores zijn voor: algemene tevredenheid, kwaliteit internet, percentage storingsvrij en omgang met storingen. En aan de snelheid wordt gewerkt."
 

Vergelijkbare artikelen