FANtv-nl-logo-mobile

Weinig behoefte aan snelheid en snufjes

Consumenten via de veiligheid van hun internetverbinding belangrijker dan de snelheid, en wat digitale televisie betreft zitten ze helemaal niet te wachten op al die snufjes. 


Consumenten vinden veiligheid van internet belangrijker dan  de snelheid van internet. Dit blijkt uit de onderzoeksresultaten van de Marktmonitor internet & digitale tv van baZoeKa, Distributie Service Provider van internet- en digitale tv-abonnementen.


Een andere conclusie die uit het onderzoek naar voren komt is dat de helft van de consumenten die een digitaal tv-abonnement overwegen, betere beeldkwaliteit als belangrijkste koopargument noemt. De helft van de consumenten zegt geen behoefte te hebben aan nieuwe diensten en functionaliteiten die met digitale tv tot de mogelijkheden behoren.



Over het onderzoek
De Marktmonitor internet & digitale tv van baZoeKa biedt een nauwkeurig inzicht in (markt)ontwikkelingen op het gebied van internet, telefonie en digitale tv en in de overwegingen en overtuigingen van consumenten op deze terreinen. Het onderzoek is in nauwe samenwerking opgezet met ShopADSL en  is gebaseerd op meer dan 15.000 consumenten - gemeten over het vierde kwartaal van 2009 - die via de adviestool inzicht verschaften in hun bestaande situatie, hun merkvoorkeuren en hun wensen en behoefte aangaande internet, telefonie en digitale tv. De adviestool wordt aangeboden via de website van partners als ShopADSL, ShopDigitaleTV, PhoneHouse en Mediamarkt.nl en fysieke retailers als Paradigit en BelCompany.


Veiligheid belangrijker dan snelheid
Uit het onderzoek blijkt onder meer dat consumenten een goed veiligheidspakket aanzienlijk belangrijker vinden dan internetsnelheid. 64 Procent van de mensen vindt veiligheid redelijk belangrijk tot zeer belangrijk, terwijl dit bij snelheid 51 procent is. Een goede en snelle helpdesk wordt door 74 procent van de consumenten als belangrijk aangemerkt.


'Het feit dat het met de internetsnelheid bij de meeste internetproviders wel goed zit, zal mede ten grondslag liggen aan het geringe belang dat consumenten aan snelheid toekennen. Dat providers de beloofde snelheid over het algemeen niet weten te realiseren doet hier niets aan af. De snelheid van internet is dusdanig groot dat we het als gewoon beschouwen en daarmee niet langer als belangrijk bestempelen. Op het gebied van een goede en snelle heldesk lijkt juist het omgekeerde principe te gelden. Zekerheid en kwaliteit van de dienstverlening zijn voor consumenten belangrijke koopargumenten. Met andere woorden, providers zouden zich meer moeten profileren met goede service. Dit is immers waarmee ze zich positief kunnen onderscheiden van hun concurrenten', aldus Mark Hekkelman, directeur van baZoeKa.


Digitale tv
42 procent van de Nederlanders heeft op dit moment een 37 inch tv of groter en 56 procent van de tv´s in Nederland beschikt over HD (high definition). Betere beeldkwaliteit (50 procent) en de behoefte aan alles-in-één pakketten (40 procent) worden het meest als reden aangevoerd om over te stappen op digitale tv.



Ter vergelijking, een groter zenderaanbod wordt door 27 procent van de mensen genoemd en slechts 7 procent noemt meer diensten en functionaliteiten als reden. Bijna de helft van de mensen (49 procent) zegt geen behoefte te hebben aan nieuwe functionaliteiten en diensten die mogelijk worden door digitale tv, zoals video-on-demand, live programma´s pauzeren en terugspoelen.


Hekkelman verwacht in tegenstelling tot minister Plasterk dan ook niet dat digitale tv op korte termijn het kijkgedrag zal veranderen: 'De providers zullen nog heel wat energie moeten steken in het goed overbrengen van de additionele voordelen die digitale tv met zich meebrengt voordat “tv kijken on demand” en interactieve tv gemeengoed worden. De consument van nu wil gewoon lekker tv-kijken op een groot scherm, met een goede beeldkwaliteit en een compleet zenderaanbod. Providers moeten eenvoud en zekerheid bieden en, de toverdoos vol leuke speeltje volgt later wel.'

Vergelijkbare artikelen