FANtv-nl-logo-mobile

Locatie-gebaseerde sociale netwerksites

Nu steeds meer mensen via hun mobiele telefoon continue toegang hebben tot internet komen er steeds meer mobiele internetdiensten. Vooral de Location-based services lijken in opmars.


Foursquare, Gowalla en Brightkite zijn goede voorbeelden van dit soort mobiele diensten. Foursquare en zijn collega's zijn gericht op het delen van ervaringen tijdens het uitgaan. Clubs, festivals en andere uitgaansgelegenheden hebben een eigen profielpagina bij deze diensten waarop de bezoekers met hun mobieltje (of PC)  kunnen "inchecken". Ze kunnen daar dan commentaar posten en contact maken met andere personen die zich op dat moment misschien maar enkele meters verder in dezelfde locatie bevinden.



Maar de eigenaar van de locatie kan ook zijn bijdrage leveren, bijvoorbeeld door korting te geven aan zijn bezoekers die ook zijn webprofiel bij deze sites bezoeken. Hoe vaak iemand de profielpagina bezoekt wordt ook geregistreerd, dus een goede virtuele bezoeker kan op een daarvoor geschikt moment altijd in het zonnetje worden gezet.



De websites van Foursquare, Gowalla, Brightkite en hun vele navolgers worden massaal bezocht door het uitgaanspubliek en er zijn veel commercieële acties te verzinnen. Grote bedrijven als Pepsi, Warner Brothers en T-Mobile hebben dat al ontdekt en werken samen met Foursquare.

Vergelijkbare artikelen