FANtv-nl-logo-mobile

Uitzendinggemist populairder via TV dan via PC

UPC heeft informatie vrijgegeven over het video on demand kijkgedrag van haar klanten. Daar staan opmerkelijke gegevens tussen.


In 2009 vroegen klanten van kabel- en mediabedrijf UPC Nederland 47,5 miljoen keer televisieprogramma's, films, series en concerten aan via UPC on Demand (VoD). Dat is een stijging van 45% vergeleken met 2008. Het aantal digitale televisieklanten dat gebruik maakte van de mogelijkheid om programma's op te vragen steeg in vergelijking met 2008 met 40%. De meest opgevraagde film in 2009 was Oorlogswinter. De populairste serie van afgelopen jaar was Sex and the City.


Uitzending Gemist van de Nederlandse Publieke Omroepen, dat digitale televisiekijkers in staat stelt om gemiste programma's tot tien dagen terug alsnog te bekijken, was de populairste VoD-dienst. Per huishouden met UPC Digitale TV werden zelfs meer programma's van Uitzending Gemist bekeken dan per bezoeker van de internetsite uitzendinggemist.nl.



“De opkomst van het internet als TV medium heeft de rol van het TV scherm nog niet fundamenteel veranderd: de huiskamer is nog steeds het domein van het televisiescherm. Het lijkt er zelfs op dat de televisie aan haar tweede jeugd is begonnen. Zeker nu dat UPC on Demand met 47,5 miljoen opgevraagde programma's haar definitieve en onomkeerbare doorbraak beleefde,” stelt Ivo Lochtman, Directeur Content van UPC Nederland.


2009 Was het tweede volledige kalender jaar dat UPC Nederland haar video on demand diensten aanbood. In dat jaar zag het bedrijf een stijging van 40% in het aantal klanten dat deze dienst gebruikte ten opzichte van 2008. “Steeds meer klanten ontdekken de dienst, zien de toegevoegde waarde ervan en waarderen het brede aanbod. Onze klanten omarmen het gemak waarmee zij programma's in hun eigen tijd kunnen bekijken zonder dat zij afhankelijk zijn van reguliere uitzendtijden of DVD's,” vervolgt Lochtman.


Studio's
Ook filmstudio's herkennen meer en meer de voordelen van het op aanvraag aanbieden van films. Niet alleen stellen zij vaker films tegelijkertijd beschikbaar via DVD en on demand. Zij laten nu ook films on demand in première gaan, zoals The Blind Side. De film waarvoor Sandra Bullock de Oscar voor Best Vrouwelijke Hoofdrol kreeg. 'Dergelijke initiatieven worden zeker herkend door onze klanten en zullen leiden tot nog meer tevreden gebruikers in 2010,” sluit Lochtman af.


Populairst
De meest populaire film die in 2009 via UPC On Demand werden aangevraagd was Oorlogswinter.


De serie die het meest op aanvraag bekeken werd was Sex and the City. De best bekeken Nederlandse serie was Bassie en Adriaan.


Het gemiddeld aantal uren aan programma's dat in 2009 maandelijks beschikbaar was bij UPC On Demand, bedroeg gemiddeld 2.330 inclusief ruim 500 uur aan Uitzending Gemist en RTL Gemist.

Vergelijkbare artikelen

© FANtv.nl