FANtv-nl-logo-mobile

Twitter inzetten voor promotie

Steeds meer bedrijven gebruiken Twitter voor als marketinginstrument. Soms zijn dat bedrijven waarbij je dat niet verwacht. Babyproductenmerk Difrax is een goed voorbeeld.


Op Twitter plaatsen meer dan 100 miljoen mensen bij elkaar miljoenen tweets per dag: korte berichtjes waarin zij vertellen waar ze mee bezig zijn. Voor 57% van de Nederlandse Twitteraars zijn deze berichtjes een dagelijkse bezigheid. De laatste tijd zijn er steeds meer bedrijven actief op Twitter. Maar hoe zet je als bedrijf Twitter succesvol in? Babyproductenmerk Difrax is een goed voorbeeld van het succesvol en creatief inzetten van Twitter.


Van toegevoegde waarde willen zijn voor je klant
Als een vooruitstrevend merk kon Difrax niet ontbreken op Twitter. De eerste stap was het bepalen van doelstellingen. Voor Difrax was dat duidelijk: het merkimago versterken, als babyexpert gezien worden. Maar ook meer klantcontact en van toegevoegde waarde willen zijn voor haar klant, ook op de nieuwe media.
Difrax begon met het dagelijks versturen van tips over zwangerschap, ouderschap en kinderen. Niks commercieels, enkel nuttige tips. Al gauw waren er ouders (met name moeders) die de Difrax Twitter gingen volgen.



Meer moeders actief laten zijn op Twitter
Als vooruitstrevend merk wilde Difrax meer dan alleen tips versturen: 'We wilden meer volgers die ons actief gingen volgen. Ook wilden we meer moeders actief maken op Twitter. We bedachten uiteindelijk een Twitteractie om deze doelen te kunnen bereiken' aldus Vivienne van Eijkelenborg, directeur Difrax.


Vind het ei
Vlak voor Pasen werd de actie gestart: Difrax had ergens in Nederland een steriliseerei verstopt (een ei waarin je een fopspeen in kan steriliseren). Degene die het ei had gevonden ontving €250,- netto. Om de verstopplek te achterhalen moest je de Difrax Twitter in de gaten houden, elke dag kregen de volgers een hint.
Binnen een week het aantal volgers verdubbeld
Via hun eigen nieuwsbrief werd deze actie gecommuniceerd en al gauw merkte Difrax dat het aantal volgers aanzienlijk toenam. Er werden zelfs nieuwe accounts aangemaakt om Difrax te kunnen volgen.


Binnen een week had het aantal Difrax volgers zich verdubbeld. Op 1 april werd het ei gevonden. De vinder maakte een foto van het ei en zette deze, uiteraard, op Twitter.

Vergelijkbare artikelen