Ello. Reclamevrij alternatief voor Facebook
Ello is een alternatief voor Facebook dat de privacy van zijn gebruikers belooft beter te beschermen en geen reclame te tonen. De makers zeggen geen gegevens over de gebruikers te verzamelen om deze te verkopen zoals Facebook wel doet.
Na een rustige aanlooptijd van enige maanden is het aantal gebruikers van Ello de laatste dagen enorm toegenoemen. Het netwerk haalt momenteen 31.000 nieuwe gebruikers per uur binnen! De belangrijkste reden daarvan is dat Facebook gebruikers alleen nog maar onder hun echte naam wil toelaten. Officieel is dat om misbruik tegen te gaan, maar het vermoeden is dat het om commerciële redenen is. Het is immers heel interessant om gebruikersgegevens inclusief de naam van de betreffende persoon door te verkopen.
De bij Facebook vertrekkende gebruikers zoeken naar een alternatief dat hun privacy wel respecteert en komen daarbij in grote getale bij Ello uit. En nu maar hopen dat Ello slaagt in zijn doelstelling om alleen via betaalde abonnementen voor extra mogelijkheden rendabel te zijn. Want anders zullen ze toch echt via reclame hun geld moeten verdienen.
Om de grote toeloop aan gebruikers aan te kunnen is de normale aanmelding op de site vervangen door een verzoek om lid te worden. Zodoende kan Ello gebruikers gefaseerd toelaten en moet je dus wel even wachten voor je dit reclamevrije sociale netwerk kunt gebruiken.