Gratis telefoneren via Blyk en ThePudding
De tijden van voor de dotcom-crisis zijn terug. Ondernemers komen weer met wilde plannen die betaald moeten worden uit reclame. Hier twee voorbeelden: Gratis bellen voor jongeren, en een VOIP-dienst die zijn klanten afluistert.
Blyk, gratis telefoonprovider voor jongeren
Blyk is een nieuwe Britse telecomprovider waarbij jongeren gratis mobiel kunnen telefoneren en sms'en via het netwerk van orange. Blyk accepteert alleen klanten tussen de 16 en 24 jaar.
Maandelijks mag er gratis 43 minuten gebeld worden, en 217 sms-berichten worden verstuurd. Als tegenprestatie krijgen de jongeren dagelijks (maximaal) zes mms-berichten met reclame op hun telefoon. Meer bellen en sms'en kan ook, maar dan betaalt men een normaal tarief. |
Om gericht te kunnen adverteren moeten de jongeren bij aanmelding op een kleine 50 vragen antwoorden. Ook gedurende het gebruik krijgen ze regelmatig vragen per sms toegestuurd. De advertenties zijn afkomstig van bekende merken zoals Coca Cola, McDonalds, Adidas en I'Oreal.
Volgens Blyk-directeur Pekka Ala-Pietilä staan de bedrijven in de rij om te adverteren. 40 grote bedrijven doen al mee. De Fin Ala-Pietilä was vroeger de hoogste baas van Nokia. We hebben hier dus niet te maken met een vaag startupje.
Hoewel net gestart in het Verenigd Koninkrijk, wil Blyk zich uitbreiden naar het buitenland. Eerst zijn Frankrijk, Italië, Duitsland en Spanje aan de beurt. Nederland wordt nog niet genoemd.
ThePudding, gratis via de PC bellen naar telefoons
The Pudding is een Amerikaanse voip-dienst waarbij niet alleen het bellen van PC naar PC's gratis is, maar ook het bellen van PC naar telefoon.
Ook ThePudding plaatst gerichte advertenties (op het computerscherm van de beller), maar hierbij wordt niet gebruik gemaakt van een via vragen tot stand gekomen profiel. ThePudding pakt het veel geavanceerder aan, het toont advertenties op basis van het telefoongesprek dat plaatsvindt. Wordt er in het telefoongesprek bijvoorbeeld een afspraak gemaakt om ergens te gaan eten, dan toont ThePudding reclame van restaurants op het scherm. Om dit waar te maken heeft het bedrijf geen honderden studenten ingehuurd die de gesprekken afluisteren, maar maakt het gebruik van spraakherkenningssoftware die gekoppeld is aan een database met deelnemende adverteerders. |
Het achterliggende idee lijkt dus sterk op wat Google doet met Gmail. Daar worden e-mails "gelezen" om er relevante advertenties naast te tonen. ThePudding doet dit met gesproken tekst.