FANtv-nl-logo-mobile

Strengere regels voor SMS-diensten

Met ingang van 1 april 2011 gaat de overheid strenger optreden tegen misleidende SMS-diensten. Het zijn echter vooral de mobiele providers die aangepakt worden.


Door providers als KPN, T-Mobile en Vodafone strenger aan te pakken wil de overheid bereiken dat deze alleen nog maar met eerlijke SMS-diensten willen samenwerken. Het is immers de provider die de rekening gepresenteerd krijgt als de SMS-dienst in de fout gaat.


Het gaat daarbij onder andere om SMS-diensten die zogenaamd gratis SMS'jes aanbieden. Met name jonge kinderen trappen nog steeds in die truc waarbij ze ongemerkt opgezadeld worden met een duur SMS-abonnement. Het zijn de providers die deze kosten bij hun abonnees in rekening brengen. Als dat niet lukt zijn het de providers die schade leiden.



Een voorbeeld van een nieuwe regel is dat de providers niet zomaar hun abonnees mogen afsluiten als ze weigeren de kosten voor een ongewenste SMS-dienst te betalen. De provider moet voortaan aan kunnen tonen dat de abonnee duidelijke informatie heeft gehad waaruit blijkt dat hij of zij zich voor een betaalde SMS-dienst opgaf.


Abonnees van SMS-diensten met kosten boven de 1,50 euro moeten bovendien duidelijk toestemming geven om de kosten via de telefoonrekening te voldoen.


Verder komt er een mogelijkheid komen om voor bepaalde telefoonnummers alle niet-gratis SMS-diensten te blokkeren. Ouders kunnen deze blokkade dan op de telefoonnummers van hun kinderen zetten.


De OPTA moet er op toezien dat SMS-diensten en providers zich aan de nieuwe regels gaan houden. Via Consuwijzer.nl kunnen er klachten worden ingediend.

Vergelijkbare artikelen