FANtv-nl-logo-mobile

stekken van apenboom

• Guests
  • Onderwerp Auteur
  • Bezoeker
  • Bezoeker
17 juli 2003 10:32 #1 door Guests
stekken van apenboom werd gestart door Guests
Een ontzettend stekelige "boom/heester". Heet volgens mij Apenboom. Hoe kan ik die stekken?

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

• Guests
  • Onderwerp Auteur
  • Bezoeker
  • Bezoeker
20 juli 2003 14:46 #2 door Guests
Beantwoord door Guests in topic stekken van apenboom
De apenboom of slangenden [araucaria araucana] kun je alleen vermeerderen uit
zaad in het voorjaar.

• Guests
  • Onderwerp Auteur
  • Bezoeker
  • Bezoeker
28 juli 2003 13:25 #3 door Guests
Als er nog iemand is die belang heeft bij een zogenaamde Apenboom: wij hebben nog een hele grote in de tuin van ons nieuwe huis.
Wij wonen in het oosten van het land. Bij Enschede.
Je kunt hem gratis afhalen (zelf uithalen)

• Guests
  • Onderwerp Auteur
  • Bezoeker
  • Bezoeker
28 juli 2003 13:34 #4 door Guests
Veel dank voor de beide antwoorden die ik mocht ontvangen m.b.t. vraag over stekken apenboom, slangenden. Ik weet nu, dat stekken niet zal lukken en wat voor "vlees ik in de kuip heb"

Van het aanbod om een den op te halen, zal ik geen gebruik maken. Het ging mij uitsluitend om het (eventuele) stekken van een boom in de tuin van mijn vader. Niettemin hartelijk dank

• boomverzorger
  • Bezoeker
  • Bezoeker
22 aug 2003 18:32 #5 door boomverzorger
Beantwoord door boomverzorger in topic stekken van apenboom
geachte lezers,

een slangenden is niet verplantbaar. als deze meerdere jaren op één locatie staat en hij is niet gekweekt om te verplanten is het aanslaan minimaal. weegt zeer zeker niet tegen de kosten op.

• Guests
  • Onderwerp Auteur
  • Bezoeker
  • Bezoeker
08 sept 2003 11:24 #6 door Guests
Wie kan mij raad geven: mijn apenboom cq slangenden staat al 12 tot 14 jaar op dezelfde plaats in de tuin, deed het al die jaren prima, echter na de hete augustusmaand is de boom van onderuit langzaam naar boven bruin geworden. Dit ondanks regelmatig sproeien en bemesten.
Is de boom echt aan het doodgaan en kan ik dit proces stoppen?

• Guests
  • Onderwerp Auteur
  • Bezoeker
  • Bezoeker
20 okt 2003 12:31 #7 door Guests
Ook onze apenboom is ná deze droge en warme zomer van onderuit bruin geworden.
Wij hebben in de zomer wel een 3 dikke wortels moeten kappen i.v.m. het nieuwe terras.
Op 2 plekken waar we vorig jaar een enkele tak weg hebben gehaald komen (omdat ze te laag hingen) komen nu kleine groene takjes uit. Dus ik heb nog hoop.
Ook hoorde ik het verhaal dat de klimop die wij er tegen aan hebben laten groeien , de schuldige zou zijn en dat daarom de boom bruin werd?????!!!!
Wie kan mij hier iets meer over vertellen?

• boomverzorger
  • Bezoeker
  • Bezoeker
20 okt 2003 21:04 #8 door boomverzorger
Beantwoord door boomverzorger in topic stekken van apenboom
wortels afkappen is ten alle tijde uit den boze !!!!!!

in een bestrating is een wortel (bijna)altijd op te nemen in een veilige zone. zeker voor sierbestrating waar weinig druk op komt. voor het behoud van je bomen dien je hier echt rekening mee te houden. tegenwoordig zijn er uitstekende producten om hiermee om te gaan. natuurrlijk zijn er kosten aan maar wou je die boom houden of niet?

dus,

door de wortelschade zal de apenboom terugvallen in zijn conditie. dat geeft die al aan met het bruin worden. als er dan ook nog eens klimop op zit kan het een stukje lichtconcurrentie zijn. klimop wurgt de boom (bijna) niet maar zorgt wel voor wegpakken van licht als de echt over de takken gaat groeien. ook het verzwaren van de takken is dan een probleem (uitbreken).

ik zou even afwachten hoe die het houd. bij oudere dikkere exemplaren zijn de stekels er ook vanaf. dus een gewoon groeiverschijnsel kan het ook zijn. de stam wordt dikker maar de stekels groeien niet meer mee en worden afgestoten.

• Guests
  • Onderwerp Auteur
  • Bezoeker
  • Bezoeker
11 dec 2003 15:16 #9 door Guests
hoi bezoekers

hoi bezoekers van deze site. Ik (stefan adriaansen) had op school (groen college te goes) een opdracht over het vermeerderen van een apenboom/slangenden araucaria araucana. Ik heb erg lang gezocht naar het antwoord tot dat ik deze site vond .Ik heb hier nog meer handige informatie gevonden

HARTSTIKE BEDANKT!!!!!!!!

groeten van
stefan adriaansen

Lees meer
25 juni 2009 20:15 #10 door walankveld
Beantwoord door walankveld in topic stekken van apenboom
mijn apenboom is 12 jaar oud en hij komt tot aan de dakgoot.Vorig jaar heb ik rond de boom een rotondetje van koppelsteentjes laten leggen met worteldoe eronder.
Nu worden de takken vanonderaf geel en daarna bruin.Ik weet niet of dit van het stenen plaatsje komt.wat kan ik er aan doen om dood gaan tegen tegaan?.Ik heb al dagelijks extra water gegeven en tussen de steentjes gaten in het worteldoek gestoken. Kan ik de gele takken eraf zagen en kan de rest behouden blijven of is er niets maar aan te doen.het gaat om 5 takken waaraan ook zijtakken
Groeten Mevr. E.Ester

Tijd voor maken pagina: 0.225 seconden