- Ontvangen bedankjes 0
- FANtv
- Forum
- TUIN
- Eenjarigen, vaste planten & kuipplanten
- Hortensia snoeien
Hortensia snoeien
- Herman
- Onderwerp Auteur
- Bezoeker
23 aug 2005 10:37 #1
door Herman
Hortensia snoeien werd gestart door Herman
Mijn hortensia is aan het uitbloeien. Mag ik de uitgebloeide bloemtrossen eruit knippen? Er komen zowaar weer wat nieuwe bloemen.
En als ik het ding in toom wil houden, kan ik dan gewoon de boel inkorten, of moet dit in een bepaald jaargetijde?
En als ik het ding in toom wil houden, kan ik dan gewoon de boel inkorten, of moet dit in een bepaald jaargetijde?
Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.
- de-kip
- Senior lid
Minder
Lees meer
23 aug 2005 11:25 #2
door de-kip
Beantwoord door de-kip in topic Hortensia snoeien
Hortensia's moet je iedere 2 jaar verjongen door middel van snoeien. Aangezien de gesnoeide takken het volgende jaar geen bloemen dragen, is het verstandig om iedere keer de helft te snoeien. Is jouw hortensia nog nooit (of lang geleden voor het laatst) gesnoeid, haal dan de helft van de takken weg door deze tot ongeveer 10 cm boven de grond af te knippen. Dit kun je het beste doen pas nadat ook het blad lelijk begint te worden omdat zo lang het blad groen is dit voor de voedselvoorraad voor winter en begin van het volgende groeiseizoen zorgt. Als je de uitgebloeide bloemtrossen maar een lelijk gezicht vindt, haal dan alleen de bloemen er af en laat dus de stelen met het blad nog even zitten.
Succes
Succes
- boompje
- Bezoeker
23 aug 2005 13:34 #3
door boompje
Beantwoord door boompje in topic Hortensia snoeien
Altijd de stengels en vooral de bloemen laten zitten. Dit geeft de juiste bescherming voor de struik als het vriest. Tevens is dit straks een prachtig gezicht, als er een bergje sneeuw op valt. Nieuwe knoppen die in het voorjaar gaan vormen, zullen zeer snel kapot vriezen. Door de oude bloemen er aan te laten zitten, zullen deze enigzins bescherming geven tegen de vrieskou. Snoei de hortensia altijd pas terug na ijsheiligen. En dan nog het weer aan kijken. Soms wil het nog gaan vriezen. Zet dan de hortensia in de schuur of bescherm de struik. Kijk ook nog even op onderstaande link. Hier bevinden zich ook foto`s, waar aan geven is waar je moet snoeien. Succes.
www.neerlandstuin.nl/struiken/hydrangea.html
- Herman
- Onderwerp Auteur
- Bezoeker
24 aug 2005 09:10 #4
door Herman
Beantwoord door Herman in topic Hortensia snoeien
Top link, dank je!
- boompje
- Bezoeker
24 aug 2005 17:02 #5
door boompje
Graag gedaan Herman. Fijne dag.
- gillian
- Nieuw lid
Minder
Lees meer
- Ontvangen bedankjes 0
03 sept 2005 10:00 #6
door gillian
Beantwoord door gillian in topic Hortensia snoeien
Ik heb m'n Hortensia 2 jaar geleden tot een cm. of 15 boven de grond gesnoeid. Vorig jaar groeide hij haast tot in de hemel, stengels van wel 1,50 m en zonder bloemen natuurlijk. Ook vorig jaar heb ik hem, i.v.m. de lengte, weer terug gesnoeid zoals het jaar er voor en U raad het al, weer stengels van 1.50 m. zonder bloemen.
Heeft iemand raad voor hoe ik de lengte in de hand kan houden en dan toch volgend jaar maar weer eens bloemen want ik zit nu al 2 jaar met een groene struik van 1,50 m. hoog zonder bloemen.
Groetjes Teun
holleman.t38598.7625231482
Heeft iemand raad voor hoe ik de lengte in de hand kan houden en dan toch volgend jaar maar weer eens bloemen want ik zit nu al 2 jaar met een groene struik van 1,50 m. hoog zonder bloemen.
Groetjes Teun
holleman.t38598.7625231482
- Bob-the-builder
- Bezoeker
03 sept 2005 15:36 #7
door Bob-the-builder
Beantwoord door Bob-the-builder in topic Hortensia snoeien
Om bloemen te krijgen, moet je dus niet meer alles terugsnoeien, maar dat heb je al begrepen. Lijkt me een lastig vraagstuk om de groei tegen te houden. Wat hebben planten nodig voor de groei? Onder andere licht en vocht. Beperk deze factoren, en je plant zal beslist minder groeien. Of het praktisch ook haalbaar is weet ik niet.
Het zal ook aan de soort liggen. Neem een soort die wat kleiner blijft........
Het zal ook aan de soort liggen. Neem een soort die wat kleiner blijft........
- de-kip
- Bezoeker
04 sept 2005 12:08 #8
door de-kip
Beantwoord door de-kip in topic Hortensia snoeien
holleman.t
Elk jaar 1/3 van de scheuten bij de grond weghalen.
Hoger dan die 1,50m zal hij wel niet worden, is dat te hoog, dan zal je hem moeten verplaatsen.
Elk jaar 1/3 van de scheuten bij de grond weghalen.
Hoger dan die 1,50m zal hij wel niet worden, is dat te hoog, dan zal je hem moeten verplaatsen.
- boompje
- Bezoeker
05 sept 2005 08:15 #9
door boompje
Door te verplaatsen, zal de struik echt niet lager worden. Kijk eens op onderstaande link voor een uitgebreide uitleg.
- GJC
- Bezoeker
05 sept 2005 08:17 #10
door GJC
Beantwoord door GJC in topic Hortensia snoeien
[img]smileys/smiley36.gif[/img]
Ik denk ook niet dat de Kip dat bedoelt Boompje. Hij bedoelt volgens mij verplaatsen naar een plek waar die hoogte geen bezwaar is.
Ik denk ook niet dat de Kip dat bedoelt Boompje. Hij bedoelt volgens mij verplaatsen naar een plek waar die hoogte geen bezwaar is.
Tijd voor maken pagina: 0.254 seconden