- Ontvangen bedankjes 0
- FANtv
- Forum
- KLUS
- Materialen
- Behangen op verschillende ondergronden, o.a. MDF
Behangen op verschillende ondergronden, o.a. MDF
- Vunzz
- Onderwerp Auteur
- Nieuw lid
Minder
Lees meer
12 okt 2009 22:05 #1
door Vunzz
Behangen op verschillende ondergronden, o.a. MDF werd gestart door Vunzz
Op het ogenblik zit ik midden in een klus om mijn nieuwe woonruimte, een kamer in een oud herenhuis, opnieuw te behangen. Inmiddels zijn de 3 lagen behang die erop zaten er wel zo'n beetje vanaf.
Het lastige is wel dat er verschillende ondergronden zijn: MDF, gewoon hout, stevige maar iets korrelige muur, en poreuze muur. En op het MDF zit nog een dunne laag behang die er niet meer vanaf komt denk ik (heb al een tijdje staan schrapen, en het zit echt vast).
Nou is mijn vraag: waar moet ik allemaal op letten voordat ik ga behangen? (ik hoop dit a.s. zaterdag al te kunnen doen)
- MDF ontvetten? Waarmee?
- Sommige randen zijn niet goed afgewerkt, met name naast het MDF, hoe krijg ik deze het simpelst dicht?
- korrelige muur schuren, ik heb ook gehoord schrobben met water maar is dat echt nodig?
- het glad krijgen van een poreuze muur, van dat Albastine spul gebruiken (egaliseerder oid, moet ik nog checken)?
Het belangrijkste vind ik dat het behang moet blijven zitten Perfectie is iets minder belangrijk - het blijft een oud huis!
Het lastige is wel dat er verschillende ondergronden zijn: MDF, gewoon hout, stevige maar iets korrelige muur, en poreuze muur. En op het MDF zit nog een dunne laag behang die er niet meer vanaf komt denk ik (heb al een tijdje staan schrapen, en het zit echt vast).
Nou is mijn vraag: waar moet ik allemaal op letten voordat ik ga behangen? (ik hoop dit a.s. zaterdag al te kunnen doen)
- MDF ontvetten? Waarmee?
- Sommige randen zijn niet goed afgewerkt, met name naast het MDF, hoe krijg ik deze het simpelst dicht?
- korrelige muur schuren, ik heb ook gehoord schrobben met water maar is dat echt nodig?
- het glad krijgen van een poreuze muur, van dat Albastine spul gebruiken (egaliseerder oid, moet ik nog checken)?
Het belangrijkste vind ik dat het behang moet blijven zitten Perfectie is iets minder belangrijk - het blijft een oud huis!
Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.
- Jungle
- Platinum-lid
13 okt 2009 07:07 #2
door Jungle
I'm trying to find myself.
If I should get back, before I return, please ask me to wait.
Beantwoord door Jungle in topic Behangen op verschillende ondergronden, o.a. MDF
In ieder geval alles voorstrijken, zodat de lijm van je behang gelijkmatig kan drogen..
Zorg dat je ondergrond vlak is, dus gaten dichtsmeren(vulmiddel), kieren dichtkitten (acrylaatkit), en korrelige muur schuren(denk aan oogbescherming)
Zorg dat je ondergrond vlak is, dus gaten dichtsmeren(vulmiddel), kieren dichtkitten (acrylaatkit), en korrelige muur schuren(denk aan oogbescherming)
- marcel-van-der-laan
- Bezoeker
13 okt 2009 18:31 #3
door marcel-van-der-laan
Beantwoord door marcel-van-der-laan in topic Behangen op verschillende ondergronden, o.a. MDF
Mdf ontvet je met thinner denk eraan dit is een gemeen goedje dus handschoenen aan en goed ventileren tijdens het gebruik.
Voor de rest sluit ik me aan bij hetgeen Cobra aangeeft en wat betreft het egaliseer spul van Alabastine dat heet wandglad.
Dit breng je met een blokwitter aan op de muur en strijkt het daarna glad af met een spackmes.
Dit is zeg maar een breed soort plamuurmes en is te koop in de bouwmarkt.
Google anders even op spackmes marcel van der laan2009-10-13 20:31:54
Voor de rest sluit ik me aan bij hetgeen Cobra aangeeft en wat betreft het egaliseer spul van Alabastine dat heet wandglad.
Dit breng je met een blokwitter aan op de muur en strijkt het daarna glad af met een spackmes.
Dit is zeg maar een breed soort plamuurmes en is te koop in de bouwmarkt.
Google anders even op spackmes marcel van der laan2009-10-13 20:31:54
- M.Wetters
- Platinum-lid
Minder
Lees meer
- Ontvangen bedankjes 0
13 okt 2009 21:27 #4
door M.Wetters
An error has occurred. Hit any user to continue.
Beantwoord door M.Wetters in topic Behangen op verschillende ondergronden, o.a. MDF
Het lijkt mij persoonlijk niet nodig het reeds behangen MDF nog eens te gaan ontvetten, dat doe je wel als je het zou gaan verven.
Wat je met de "niet goed afgewerkte randen naast het MDF" is me niet duidelijk. Zou je dat kunnen ophelderen, desnoods een foto plaatsen?
Wat je met de "niet goed afgewerkte randen naast het MDF" is me niet duidelijk. Zou je dat kunnen ophelderen, desnoods een foto plaatsen?
- Vunzz
- Onderwerp Auteur
- Nieuw lid
Minder
Lees meer
- Ontvangen bedankjes 0
13 okt 2009 21:35 #5
door Vunzz
Beantwoord door Vunzz in topic Behangen op verschillende ondergronden, o.a. MDF
Okay, goeie tips allemaal, morgen maar eens langs de Karwei
Het MDF is inderdaad al behangen geweest dus ik ga ervan uit dat ontvetten niet nodig is. Er zijn kieren rondom het MDF, aan de kant van de muur maar ook tussen de verschillende platen. En dan is er ook nog wat schuim tussen gespoten (ook aan de kant van de muur). De kieren ga ik afkitten.
Is het aan te raden om een schuurmachine te gebruiken voor behang wat er niet afkomt, zodat er een gelijkmatig vlak is (met een plamuurmes kom ik er niet meer tussen)? Of is met de hand schuren vaak ook al voldoende zodat er geen grove randen zijn?thefunkybassist2009-10-13 23:35:53
Het MDF is inderdaad al behangen geweest dus ik ga ervan uit dat ontvetten niet nodig is. Er zijn kieren rondom het MDF, aan de kant van de muur maar ook tussen de verschillende platen. En dan is er ook nog wat schuim tussen gespoten (ook aan de kant van de muur). De kieren ga ik afkitten.
Is het aan te raden om een schuurmachine te gebruiken voor behang wat er niet afkomt, zodat er een gelijkmatig vlak is (met een plamuurmes kom ik er niet meer tussen)? Of is met de hand schuren vaak ook al voldoende zodat er geen grove randen zijn?thefunkybassist2009-10-13 23:35:53
- M.Wetters
- Platinum-lid
Minder
Lees meer
- Ontvangen bedankjes 0
13 okt 2009 21:55 #6
door M.Wetters
Beantwoord door M.Wetters in topic Behangen op verschillende ondergronden, o.a. MDF
Helpt het niet om het papier goed vochtig te maken en dan af te steken of af te stomen? Het is van afstand moeilijk te beoordelen, als er randjes achterblijven en je nieuwe behang is niet zo dik, dan zou je reliëf kunnen krijgen. Daar zou je best eens spijt van kunnen krijgen. Nogmaals, dat is moeilijk te beoordelen vanaf hier.
Naden tussen de MDF platen kun je afkitten met acrylaatkit zoals reeds gezegd. Pur-schuim zou je kunnen afsmeren met een gipsmortel of muurvuller afhankelijk van de hoeveelheid.
Je zou zelfs kunnen overwegen om waar nodig een gipsplaat er tegenaan te lijmen. Die kun je na het vullen van de naden met diepgrond behandelen en dan behangen.
Naden tussen de MDF platen kun je afkitten met acrylaatkit zoals reeds gezegd. Pur-schuim zou je kunnen afsmeren met een gipsmortel of muurvuller afhankelijk van de hoeveelheid.
Je zou zelfs kunnen overwegen om waar nodig een gipsplaat er tegenaan te lijmen. Die kun je na het vullen van de naden met diepgrond behandelen en dan behangen.
- Vunzz
- Onderwerp Auteur
- Nieuw lid
Minder
Lees meer
- Ontvangen bedankjes 0
13 okt 2009 22:08 #7
door Vunzz
Behang nat maken heb ik over gedacht inderdaad, maar aangezien ik nog maar een paar dagen heb voordat ik ga behangen lijkt me het ook niet handig als het MDF vochtig is. Ik bekijk dit nog even, ergens een plantenspuit zien te vinden enzo..
- Jungle
- Platinum-lid
14 okt 2009 08:20 #8
door Jungle
Beantwoord door Jungle in topic Behangen op verschillende ondergronden, o.a. MDF
mbv een spons kan ook. Als je het nat maakt, is het echt wel binnen een dag weer droog
- Vunzz
- Onderwerp Auteur
- Nieuw lid
Minder
Lees meer
- Ontvangen bedankjes 0
14 okt 2009 20:13 #9
door Vunzz
Okay ik heb nu inderdaad aardig wat behang kunnen verwijderen met gebruik van losweekmiddel en spons. Alleen de laatste laag zit zo vast dat er alleen maar pulp vanaf komt. Ik overweeg om dit alleen nog wat glad te schuren ofzo, want 0,5 m2 per avond schiet niet genoeg op. Dan maar niet perfect strak
Voor de rest heb ik nu alles in huis dus morgen maar eens een begin maken met kitten en muurglad.
Voor de rest heb ik nu alles in huis dus morgen maar eens een begin maken met kitten en muurglad.
Tijd voor maken pagina: 0.180 seconden