FANtv-nl-logo-mobile

Zelf werken met plexiglas?

  • Marnix
  • Bezoeker
  • Bezoeker
15 aug 2005 14:48 #11 door Marnix
Beantwoord door Marnix in topic Zelf werken met plexiglas?
Volgens mij zal triplex goed bewerkbaar en buigzaam zijn.


Of het het mneest geschikt is voor wat je wilt...... Mischien iets laten gieten?

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

  • Herman
  • Bezoeker
  • Bezoeker
17 aug 2005 09:16 #12 door Herman
Beantwoord door Herman in topic Zelf werken met plexiglas?
Papier Mache is behoorlijk sterk hoor. En anders de optie met polyester en glasvezel. Ook erg sterk.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

  • amdusias
  • Bezoeker
  • Bezoeker
17 aug 2005 12:41 #13 door amdusias
Beantwoord door amdusias in topic Zelf werken met plexiglas?
je kunt glasvezel netjes kunnen gebruiken met epoxy , dit wordt knoeter hard.. en wordt gebruikt bij modelbouw om boten mee te maken.. en het kost wel wat , maar is in elke vorm te leggen , super spul... maar duur.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

  • houthuijsen
  • Bezoeker
  • Bezoeker
19 aug 2005 12:55 #14 door houthuijsen
Beantwoord door houthuijsen in topic Zelf werken met plexiglas?
ik heb zelf wel eens plexiglas gebogen door naast de buigrand twee latten te klemmen met gereedschapklemmen en dan een kier openlaten en dan door die kier het plexiglas verwarmen met een verfbrander wel oppassen dat het materiaal niet verkleurd je kan dan steeds proberen of het al warm genoeg is door te buigen als het in de goede hoek staat vastzetten en aflaten koelen


sukses

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

  • GER.S
  • Bezoeker
  • Bezoeker
19 aug 2005 14:37 #15 door GER.S
Beantwoord door GER.S in topic Zelf werken met plexiglas?
Weet je zeker dat het plexiglas is? er zijn veel materialen die er voor worden uitgescholden maar het niet zijn........


in je oven; (indien groot genoeg) schone plaat hout; temp. instellen op 110 graden celsius.....let op; als het te heet wordt dan komen er "belletjes" in je plexiglas....beter is eerst 100 graden voorverwarmen...plexiglas er in leggen.......af en toe proberen proberen of het buigzaam/ SOEPEL is en dan eventueel de temp wat hoger... neem de tijd... opwarmen van het plexiglas kost ongeveer 15 minuten!!!


HANDSCHOENEN GEBRUIKEN!!!!!!!!!!!!!!!!HET IS HEET>>>!!!!!!!!


over de vorm heen leggen........en dan met een doek in de vorm(en) drukken......als het in de vorm is met koude natte doeken afkoelen terwijl je het in de vormen blijft duwen en drukken......


of eventueel als het een rechte lijn moet worden met een lat o.i.d. "vouwen"..


let wel op ; tijdens het vormen en vouwen zal de "rechte vorm" enigzins vervormen...en dien je dus het plexiglas weer recht en op maat te maken.....


veel succes.....


overigens; plexiglas lijmen doe je met tensolcement... is in goede hobbyzaken wel te koop...
daar kun je de lijmnaad "onzichtbaar"mee verlijmen.....

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

  • Spawn666
  • Onderwerp Auteur
  • Bezoeker
  • Bezoeker
20 aug 2005 18:45 #16 door Spawn666
Beantwoord door Spawn666 in topic Zelf werken met plexiglas?
hallo iedereen,

Ik wil jullie even tussendoor bedanken voor de reacties. [img]smileys/smiley32.gif[/img]

Als er mensen met je mee denken kom je zelf ook op ideeen.

Om nog even een duidelijk beeld te schetsen van de oppervlakte:

90 bij 90.

Hoogste punt zal ongeveer 20 cm zijn op het hoogste punt. de
oppervlakte zal waarschijnlijk wel groter zijn aangezien er een hoop
bollingen in zitten.



Met de probeersels wat ik tot nu toe met plexiglas heb geprobeert
realiseer ik me dat om het helemaal van plexiglas te maken geen doen is
..maaar... delen ervan is wel misschien een goed idee. [img]smileys/smiley36.gif[/img]

Als het geraamte (wat de basis word) op lastige delen in hanteerbare
stroken plexiglas bedekt word, kan ik de strookjes triplex beter in de
gewenste vorm krijgen. Plexiglas zal dus een begelijder van het houd
worden en hopelijk vloeiendere bollingen mogelijk maken. nog niet
geprobeert maar lijkt me een goed idee.



Weet iemand hoe triblex het best onzichtbaar te bevestigen is op plexiglas?



Ok is het me opgevallen dat het zagen van plexiglas niet erg makkelijk
is. Als ik het bewerkt als glas en een breek lijn aanbreng wil het nog
wel is verkeerd barsten en als ik het zaag met een ijzerzaag smelt het
zaagje vast of het glas barst. [img]smileys/smiley5.gif[/img][img]smileys/smiley11.gif[/img]

Ook een figuurzaagje smelt vast, stolt vervolgens en breekt het zaagje.[img]smileys/smiley19.gif[/img]

Kortom...best knudde. zijn er speciale materialen voor?





"Amdusias" had het idee met epoxy. Al heb ik er nooit mee gewerkt , dit
spul lijkt me het best een gevaarlijk goedje. Heb wat foto's gezien op
het net hoe agresief het is. Lijkt me wat te gevaarlijk om zo onervaren
als ik mee te knoeien.

Maar evengoed bedankt voor het idee.



in ieder geval ..iedereen bedankt voor het meedenken. [img]smileys/smiley32.gif[/img][img]smileys/smiley32.gif[/img][img]smileys/smiley32.gif[/img][img]smileys/smiley32.gif[/img][img]smileys/smiley32.gif[/img]

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

  • amdusias
  • Bezoeker
  • Bezoeker
21 aug 2005 08:16 #17 door amdusias
Beantwoord door amdusias in topic Zelf werken met plexiglas?
ja ik had er zelf ook nog nooit mee gewerkt, wist het van een collega van me , die zijlboten maakt, en liet me toen zien hoe i dat dee... en echt gevaarlijk?.. nhe valt mee , zoalng je latexhandschoenen maar om hebt , dat is er geen gevaar..


maar over het zagen verhaal van je , je kunt het beste een decopeerzaag nemen, met een fijngetande zaagbladjes in , en dan de toeren niet te snel zetten, laat heb rustig door je matteriaal heen zagen , zodat de zaagsel goed weg kan komen, doe je dit te snel dan smelt het aan je zaag.... qwestie van ff rustig proberen... maar zo doe ik het bestaal... anders klemmen tussen wat afval multiplex.. en dan er bij langs zagen , anders gewoon ook door het hout.. dan krijg je een mooie schone zaag snede..

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30 aug 2009 12:04 #18 door dasco
Beantwoord door dasco in topic Zelf werken met plexiglas?
Weet iemand van jullie ook hoe buigzaam plexiglas van zichzelf is?
Ik wil het proberen te gebruiken voor het dichtmaken van het achterwiel van mijn racefiets.

Ik denk dat uit één geheel maken sowieso lastig wordt, maar dat is mijn gevoel daarbij.

iemand een idee?

alvast bedankt!!

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30 aug 2009 14:11 #19 door Jungle
Beantwoord door Jungle in topic Zelf werken met plexiglas?
Is helemaal afhankelijk van de dikte. Hoe dunner, hoe soepeler.
Voor het dichtmaken van je achterwiel, moet je een grote plaat hebben. Maar die kan je toch ook kant en klaar kopen?

I'm trying to find myself.
If I should get back, before I return, please ask me to wait.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30 aug 2009 16:00 #20 door dasco
Beantwoord door dasco in topic Zelf werken met plexiglas?
dat klopt, maar die krengen kosten minimaal een eurootje of 800. een alternatief zijn covers, maar deze covers zijn niet beschikbaar voor mijn eigen wielen,....helaasssss.....maar als ik dus kies voor een dikte van +/- 2mm, is dat dan buigzaam genoeg denk je?

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 0.172 seconden

© FANtv.nl