FANtv-nl-logo-mobile

Badkamer op houten vloer

• Guests
  • Onderwerp Auteur
  • Bezoeker
  • Bezoeker
06 mei 2003 22:46 #1 door Guests
Badkamer op houten vloer werd gestart door Guests
Ik heb een oud huis gekocht waarbij we de gehele boeven verdieping hebben ontdaan van alle tussenmuren (deze waren niet dragend) nu wil ik een badkamer gaan aanleggen, maar het is een houten vloer op balken. Mijn idee was om hier een zwaluwstaart overheen te leggen met een betonnen laag, maar hoe zit dat met de draagkracht van mijn balken, de balken liggen ongeveer 55 centimeter uit elkaar en de breedte van het huis is 7.5 meter de badkamer zal ongeveer 3 a 3,5 meter breed worden of is er nog een andere manier om een dabkamer vloet aan te leggen die voldoende stijfheid heeft om vloertegels op te lijmen? in de dabkamer komt een dab de staan van ongeveer 2 meter bij 90 centimeter geplaats in de richting van de balken zal ik hier nog extra versteviging onder aan moeten brengen ( extra balken, dwarsbalk)

Rudy

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

• Marc12
  • Bezoeker
  • Bezoeker
07 mei 2003 11:54 #2 door Marc12
Beantwoord door Marc12 in topic Badkamer op houten vloer
Op zich wat ik de praktijk altijd heb meegemaakt is dat er inderdaad wel zwaluwstaartplten over de vloer heen werden gelegd en dat moet voldoende zijn.

• Guests
  • Onderwerp Auteur
  • Bezoeker
  • Bezoeker
07 mei 2003 12:24 #3 door Guests
Beantwoord door Guests in topic Badkamer op houten vloer
Als ik jou was zou ik een en ander maar na laten rekenen door een bouwkundige: op balken (hoe dik zijn deze???) met een overspanning van 7,5 m. zou ik niet zomaar een betonnenvloer storten. Zelf heb ik 5 jaar geleden een badkamer met bad aangelegd op hechthoutplaten (2x18mm), ook op houten balken. Dit waterdicht gemaakt met Marjolicol o.i.d. Tot nu toe totaal geen probleem!

• Guests
  • Onderwerp Auteur
  • Bezoeker
  • Bezoeker
07 mei 2003 22:25 #4 door Guests
voor de voldigheid nog even een extra opmerking over mijn vloer, er loopt in het midden wel een stalen balk onder de houten balken door want anders zou er volgens mij niks boven gedaan kunnen worden.

• Guests
  • Onderwerp Auteur
  • Bezoeker
  • Bezoeker
07 mei 2003 22:27 #5 door Guests
even een korte aanvulling op de vraag, er loopt in het midden, onder de balken wel een stalen bint die het geheel in ieder geval in het midden ondersteund waardoor de daadwerkelijke overbrugging rondom de 3,5 a 4 meter uitkomt met balken van 16 bij 6 centimeter.

• Marc12
  • Bezoeker
  • Bezoeker
08 mei 2003 12:15 #6 door Marc12
Beantwoord door Marc12 in topic Badkamer op houten vloer
over de zwaluwstaartplaten giet je beton. Meestal een cm of 5 en daarover heen komt een afwerkvloer van cement. Dus je vloer word niet zo overdreven zwar dat ie extra verstevigd moet worden. De andere optie is ook een mogelijkheid ware het niet dat zulke badkamervloeren WEL rondom afgewerkt moet worden met zogeheten Kimband. Dit komt in de hoeken langs de vloer, en eventueel in de douchehoek langs de muur, en dient om lekkages tegen te gaan.

Tijd voor maken pagina: 0.206 seconden